Demokratická levice, ÚSTR a co dál?
Radovan LovčíV regionech, na rozdíl od velkých měst, mnohde ovládají muzea a historická pracoviště lidé spjatí s minulým režimem. Činnost Ústavu pro studium totalitních režimů lze proto přivítat jako korekci k jejich výkladu našich nedávných dějin.
Nedávná vyjádření významných představitelů ČSSD k další existenci Ústavu pro výzkum totalitních režimů (ÚSTR) dávají tušit, že se sociální demokraté počínají obracet čelem i k mladší voličské generaci. Právě pro ni mohl být dřívější negativní postoj ke vzniku ústavu ze strany ČSSD jedním z důvodů, proč i demokratickou levici pokládala za nevolitelnou a proč dávala své hlasy raději stranám pravicového spektra.
Letošní prezidentské volby ukázaly ve svém výsledku propastný rozdíl mezi politickým smýšlením, ale i sociálními poměry obyvatel některých velkých měst, zvláště Prahy, a zbytkem republiky. „Zleva“ zaznívaly od politiků i komentátorů ironické hlasy o pražské kavárenské společnosti, která je překvapena, že voliči nevolí formálního předsedu pravicové TOP 09 Karla Schwarzenberga. Hovořilo se též o údajné odtrženosti části novinářů, publicistů a představitelů „kulturní fronty“ od reálných problémů většiny české společnosti, které se promítly i do volebních preferencí.
Podobný problém určité odtrženosti od reality však dlouhodobě pozoruji i ve vztahu politiků ČSSD k Ústavu pro výzkum totalitních režimů — ať už jde o schopnost reflektovat, jak celou záležitost vnímají možní voliči, či stran kompetentního zhodnocení situace. Můžeme se samozřejmě právem ptát, stejně jako to činila ČSSD, zda bylo nutné utvářet zcela novou instituci a zda nemohl být finančně a personálně posílen např. již existující Ústav pro soudobé dějiny? Musí radu ústavu volit politici? Nebylo možné tuto pravomoc svěřit například filozofickým fakultám a jejich děkanům či katedrám historie? Odpadly by veřejné spory a politikaření ohledně toho, kdo má v ústavu zastupovat tu či onu část politického spektra či zda má rada více zástupců levice anebo pravice.
A i když i historici mají své politické preference, nutnost přistupovat k dějinám s nadhledem a vědecko-kriticky (a také ustát tuto kritiku) by určitě byla zárukou větší objektivity než v případě nominantů té či oné strany. Zvolení dr. Bureše z Metropolitní univerzity je jistě krokem správným směrem. Jedná se o renomovaného politologa, který má za sebou solidní publikační činnost, nikoli o politika z praxe. Přesto by i Burešův mandát měl jinou váhu, kdyby jej navrhla přímo univerzita a ne politická strana. A totéž by nepochybně platilo i pro odborníka nominovaného pravicí.
Můžeme se ptát, proč občas výzkum ÚSTR působí jednostranně a proč nezahrnuje širší škálu zkoumaných témat, na což upozorňují historici z jiných institucí bez ohledu na své politické preference. Nebo proč si jeho pracovníci občas vyřizovali své účty na televizní obrazovce a v dalších médiích, což přiznejme, není u jiných historických pracovišť, až na výjimky, zvykem, ač i na jejich půdě se občas projeví vzájemné averze a nastane určitá kolizní situace.
Před listopadem mnozí lidé nemohli studovat a připadalo jim to strašně nespravedlivé. Plánované hospodářství totiž striktně určovalo, kolik můžeme mít v republice ročně nových historiků. Zato ten, kdo už vystudoval, měl místo úplně jisté. Na druhé straně dnes může historik pracovat "na vlastní noze", což dříve nebylo obvyklé. Je dost měst a obcí, kteří si od takových nechávají zpracovat svou historii. Pochopitelně za peníze.
Ale i kdyby se ve všech regionálních institucích psaly dějiny v nejhorší bolševické tradici Čestmíra Amorta, opravdu nevím, jak pomohlo, že máme instituci po odborné stránce tak impotentní jako je ÚSTR. Kdo jsou ti mladí nadějní historici, které autor článku zmiňuje? Jak lze něco očekávat od instituce, která si ani dodnes nepoložila otázku po pojmovém obsahu slova, který má v názvu?
Ano, potřebujeme poctivou historickou práci nad dějinami druhé a třetí třetiny 20. století. Pokud by se ale měl opírat o USTR, znamená to požadavek jeho zásadní reformy, a to včetně personální.
A proč by to měla vůbec být instituce v jiném režimu než všechny jiné odborné, popularizační a paměťové instituce?
Zkoumání minulého režimu možná bylo v určitých letech módou, i když termín móda mi zrovna moc nesedí, ale bohužel do některých míst ona "móda" stále v potřebné míře nedorazila... Jinak samozřejmě vypadá situace v Praze, ve velkoměstech, či viděna přes média - konkrétně třeba ČT 24 - na kterou se ostatně někdy pořádně nedá dívat, neb starý režim je tam „upomínán“ každou chvíli. S dělnickým hnutím souhlasím. Je to pro leckoho tak trochu tabu, bylo by záslužné, kdyby téma bylo zkoumáno znovu, objektivně, bez ideologických klišé. Zde bude možná v mnoha regionech ještě výraznější deficit. Leckterého leadera, který se statečně zastával práv dělníků, zprznil režim k obrazu svému a dnes ho nejspíš nakonec nikdo ani nezná. To je dobrá připomínka.
Co se týče Žatce, tamní historici odvádějí kvalitní práci nejen stran moderních dějin, ale i v jiných obdobích. Určitě by srovnatelným institucím mohli být vzorem. Ale pak mohu zase odbočit do jiné oblasti a vzpomínám si např. na setkání s manželkou po zesnulém politickém vězni Vladimíru Struskovi Emmou. Téměř plakala, když mi před pár lety vykládala o vydaných dějinách Úval u Prahy, kde žije. Žádné oběti režimu, žádní političtí vězni. Pojato tak, aby to nikoho příliš nedráždilo (tedy žádná obhajoba kom. režimu, nutno číst mezi řádky, co vůbec není řečeno!). Nechci se znovu opakovat.
Možná by bylo přínosem, kdyby třeba právě ÚSTR zpracoval studii na téma historické reflexe min. režimu v jednotlivých krajích, resp. především v okresech a jejich his. institucích. Bylo by to náročnější téma na zpracování, možná by si vyžádalo (ideálně) spolupráci regionálních univerzit, ale stálo by za zpracování. Až povede ÚSTR kvalifikovaný historik a ne teolog či překladatelka, mohu mu to za svou osobu adresovat jako občanský podnět, resp. téma k úvaze.
Ad. totalita versus autoritativní režim. Už jsem dostal opakovaně vynadáno, že používám zjednodušující pojem totalita. Uznávám, že právem. Omlouvám se. I když nemyslím, že by mezi historiky panovala striktní pojmová jednota v této otázce. Ledva jsem v jedné z debat vysvětlil komusi z pravého spektra, proč se dnes mluví o totalitě a autoritářském režimu a oč zhruba jde stran rozdílu, namísto poděkování mi začal nadávat do bolševiků, neboť prý znevažuji oběti „celé totality“. Běžný občan těmto akademickým sporům zbla nerozumí a na terminologické debaty tohoto typu kouká jako na „obhajobu totality“. Druhý den jsem pak mluvil po telefonu s historičkou z UK, která svedla řeč na komunistickou diktaturu a pár minut mluvila o 80. létech jako o „totalitě“. Sama má přitom různé odborné výhrady k ÚSTRu. Tím jen na příkladech stručně ilustruji současnou pojmovou válku. Pokud jde o konkr. historiky ÚSTRu, nepřišel jsem do kontaktu se všemi, ale nemyslím si, že by lidé jako Stehlík, Blažek, Rokoský, Mallota či v didaktické sekci působící Pinkas a Činátl odváděli špatnou práci, naopak. Personální doplnění o starší a zkušenější kolegy, již habilitované odborníky na dané období, pokud by však měli v ÚSTRu zájem pracovat, by ale této instituci jistě prospělo.
Záměnu slov totalita a totalitárismus provedl geniální dramatik a statečný člověk, kterému se nedostalo soustavného vzdělání, a proto nevěděl, že slovo totalita je už obsazené. Rozšířila se, protože jde takříkajíc dobře do huby, ale v odborném diskursu bychom se mu měli vyhýbat, abychom zabránili pojmové konfusi.
Problém totalitární versus autoritativní režim je ideologický, nikoli věcný. Poslední přijatelné vymezení totalitarismus zavedla Arendtová v době, kdy to vymezení mohlo mít smysl, tedy v padesátých letech. A podle tohoto vymezení se totalitární řežimy vyskytovaly v letech 1929 - 1953. Pokud chce USTR používat týž pojem jinak, musí ho napřed definovat.
Ano, máte pravdu. Tohle jsou pouze akademické problémy. Ale on by snad USTR měl být schopen dostát akademické úrovni.