Houfování projaderných fanatiků

Miroslav Patrik

Veškerý humbuk kolem budování k ničemu nepotřebných a absurdně drahých dalších dvou bloků v jaderné elektrárně Temelín má jeden jediný standardní účel: vytunelovat další prostředky z veřejných rozpočtů.

V březnu 1993 tehdejší česká vláda s podporou jejího předsedy Václava Klause (ODS) a ministra průmyslu a obchodu Vladimíra Dlouhého (ODA) podpořila dostavbu dvou jaderných bloků v rozestavěné Jaderné elektrárně Temelín. Stavbu, dokončenou za 110 mld. korun v roce 2002, provázelo soustavné prodražování a odklady.

Navíc nesplnila svůj deklarovaný cíl, kterým mělo být odstavení tepelných elektráren v severních Čechách. Její kapacita se prakticky celá vyváží. Navzdory tomu nyní České energetické závody ruku v ruce s vládou ohlásily úmysl vybudovat další dva jaderné bloky za dvě sta až tři sta miliard korun. To je slušná cena za stavbu, kterou k ničemu nepotřebujeme a která nás zatíží na staletí.

Ačkoliv hodnocení vlivů uvažovaných dvou nových jaderných bloků JE Temelín na životní prostředí, které probíhá už čtyři roky, ještě neskončilo a není přesně zřejmé, jaké podmínky budou pro další schvalování uloženy, údajně již více než dva týdny dvě stě odborníků všeho druhů, pohlaví a věku najatých Českými energetickými závody pečlivě studuje nabídky firem ze tří jaderných velmocí, to jest ze Spojených států, z Francie a z Ruska. Hledají klíč, jak bezpečně, levně a rychle utratit stovky miliard korun českých občanů za iluzorní pocit, že nám v budoucnosti zajistí jakousi energetickou jistotu.

Jde zřejmě o první zakázku s tak obrovskou částkou, takže je logické, pokud má i vládní zmocněnec pro výstavbu JETE Václav Bartuška pochybnosti, zda můžeme logisticky tak kolosální úkol zvládnout. Přitom se to nedaří jinde ve „vyspělém“ světě, snad kromě čtvrté jaderné velmoci — Číny.

O propagandistické návštěvě Václava Klause v Temelíně s tradičně skandálním obsahem informovala prakticky všechna česká média, o protestním otevřeném dopise ekologických organizací pouze Deník Referendum. Všichni, kdo skrze Temelín chtějí tunelovat veřejné rozpočty, potřebují, aby se o věci mlčelo.

Pokud totiž ani největší a ty nejlepší české firmy z těch nejlepších, jako je třeba čtveřice „betonových kocourů“ SKANSKA, EUROVIA, METROSTAV a STRABAG, nezvládají včas a za předem stanovenou cenu postavit obyčejnou dálnici za několik miliard korun, což v podstatě obnáší z jednoho místa vykopat hlínu, na jiné místo ji nahrnout a vylít beton do přírody, pak se zdá být pochopitelné, že ve vztahu k výstavbě dvou jaderných bloků je Bartuškův neklid oprávněný.

Při představě vysátí několika stovek miliard korun z eráru s korupčním a ekonomicky neúčelným potenciálem dvacet až třicet procent by se pak měly zodpovědným občanům ježit vlasy a chlupy hrůzou.

Šiky českých projaderných fanatiků, do jejichž oddaného houfu v pátek 20. července 2012 blahosklonně zavítal čezký prezident, se tak po desetiletí půstu postupně otřepávají. Cítí totiž svou druhou, zřejmě i poslední, šanci, jak demagogickým zastrašováním občanů o tom, že navzdory značnému potenciálu energetických úspor a obnovitelných zdrojů se my Češi, uprostřed Evropy, staneme obětí nedostatku životadárné elektřiny.

Proto je prý nutné ochránit ten nejdůležitější a nejposvátnější pravý národní zájem — energetickou soběstačnost vybudováním olbřímího centrálního zdroje elektřiny z jádra. Před čtyřmi lety České energetické závody tvrdily, že výstavba prvního bloku v JETE začne za pět let, to jest příští rok. Dnes toto tvrzení zůstává stále pravdivé: prý se má se stavbou opravdu začít za pět let a skončit za dalších sedm let.

Dnešní furianti u moci a peněz nám tak nadšeně malují ještě smělejší plány, než které se tu tvrdou dělnickou pěstí prosadily v padesátých letech při vybudování těžkého průmyslu a velkých energetických zdrojů s cílem dohnat a předehnat ten odporný imperialistický kapitalistický Západ. A teď se při obhajobě jaderného průmyslu a principů „atomového státu“ snažíme předehnat koho? Že by Čínu?

Je proto nutné připomenout, jak se nám, Čechům, daří třeba taková výstavba silničního tunelu Blanka pod Prahou firmou METROSTAV v hlavní rol. Zde se několikamiliardová cena neustále zvyšuje a termín obdobně neustále oddaluje, přestože ji naplánovali, staví a logisticky zajišťují jen ti nejlepší machři, které náš stát má.

Anebo taková dálnice D8 délky šestnáct kilometrů přes Chráněnou krajinnou oblast České středohoří za dvanáct miliard korun, kterou mělo sdružení EUROVIA a METROSTAV původně stavět tři roky do roku 2010, ale nějak se ty plány zvrtly, takže se výstavba má (zatím) protáhnout na osm let. Přitom ten první jedinečný jaderný blok třetí generace za stovky miliard korun se má údajně stavět pouhých sedm let a má být také v těch nejlepších rukách, které náš stát má!

Zřejmě syndrom české malosti a nedostatku sebedůvěry se v globalizovaném světě prosadit spíše ušlechtilejším a sofistikovanějším způsobem, než kopáním a přenášení hlíny a plácáním betonu kolem nebezpečné a drahé jaderné technologie, způsobuje iracionální uvažování a ztrátu rozumu politiků i odborníků v branži.

A proč by ne, vždyť všechna rizika a peníze ponese stát, to jsme my všichni, zatímco zisky zůstanou Českým energetickým závodům. Přitom alternativní řešení, jak zajistit udržitelný způsob výroby, využití a spotřeby energetických zdrojů, aniž by bylo nutné jít do této obrovské finanční, odborné a mezinárodní blamáže, reálně existují — posledním příkladem, který to důkladně prokazuje, je studie Energetická (r)evoluce vydaná Greenpeace.

Není proto divu, že se v pátek 20. července 2012 kolem Václava Klause, který mimo jiné za podporu dostavby JETE v roce 1993 obdržel společně s dnešním kandidátem na prezidenta Vladimírem Dlouhým titul Ropák 1993, začali houfovat všichni fanatici, kteří racionálně očekávají tučná sousta z peněz nás občanů.

Ano, řada politiků obstarožního myšlení se skutečně činí: nejprve lidi vystraší a pak jim nabídne jediné možné řešení, které je ale garantované miliardami našich peněz a těmi nejlepšími odborníky, které naše země má. A nějaká rizika? Ale kam vás vede slepá vášeň! Na ně nasadíme ty nejlepší lidi, kterých máme přece zásoby. Jen hlavně přihazujte a čekejte!

Chce to po nás ale jen drobnou oběť: důvěřovat těm, kteří mají peníze, vliv a moc. A hlavně, žádné laické a zbytečné znepokojivé otázky po garantování termínu, ceny a bezpečnosti takového velkolepého národního pomníku. Rovněž ani žádné „hraběcí“ rady či peníze na zajištění energie i bez těchto nových jaderných bloků od našich sousedů z Rakouska či Bavorska nepotřebujeme.

To jsou maličkosti, které už dávno umíme! Stačí jen správně pochopit, jaké máme levné a kvalitní dálnice. Výstavba dvou jaderných bloků v JE Temelín totiž není ani finanční, ani bezpečností a ani ekologický problém, ale jen dopravní.

Jako takový jej snadno vyřešíme, neboť máme toho nejlepšího a nejzkušenějšího státního investora na výstavbu silniční infrastruktury v Evropě, kterého nám naši sousedi prostě závidí: Ředitelství silnic a dálnic ČR.

    Diskuse
    AM
    July 22, 2012 v 13.08
    Víte pane Patriku,
    v mnohém s Vámi souhlasím. To, že zprovoznění jaderných zdrojů nevedlo k odstavení uhelných elektráren, je průser. 100mld bych raději (mít tu moc) investoval do výzkumu, než do dostavby. Atd.

    Ale o tom teď mluvit nechci. Při přečtení Vašeho článku mě napadlo - k čemu vlastně je?
    A jediná odpověď - aby přesvědčil přesvědčené.

    Copak si opravdu myslíte, že článek nazvaný "Houfování projaderných fanatiků" (yeahhh!), ve kterém trousíte perly typu "... postavit obyčejnou dálnici za několik miliard korun, což v podstatě obnáší z jednoho místa vykopat hlínu, na jiné místo ji nahrnout a vylít beton do přírody..." (tak jednoduché to opravdu není - tím nechci říct, že bych se současnou podobou českých dálnic souhlasil), může v něčem pomoci nebo někoho nerozhodnutého přesvědčit???

    P.S. Ekologickou (r)evoluci jsem četl, ale že by něco důkladně prokazovala, jsem si bohužel opravdu nevšiml. Ano, hovoří se tam o jednotlivých zdrojích energie, ale když dojde na síť, začíná pouhé fantazírování...
    PH
    July 22, 2012 v 20.33
    Jen houšť a větší kapky
    Je třeba psát a dodávat odvahu lidem, aby vystupovali proti JE, potřebují ji i ti přesvědčení (to je reakce na p.Morbicera - ono je třeba někdy používat zkratku), a článek samozřejmě míří i k lidem kteří již zapomněli a také mladým lidem, kteří nezažili, jak se "první etapa" Temelína prodražila a prodloužila a jak se stejně poté nezavřely hnědouhelné elektrárny. Dodávám, že jejich zavření sliboval i Miloš Zeman.
    PM
    July 22, 2012 v 22.20
    Pan Morbicer
    vyslovuje oprávněně pochyby o možnostech českých medií čelit záměrům české elity. Domnívám se, že i přesto je nutné pečovat o zdánlivost otevřené společnosti a formulovat i elitám poddané české společnosti cizí názory. Jinak se zdejší pojetí pluralitní společnosti již zcela vymkne z .......
    AM
    July 23, 2012 v 10.06
    Spíš o formě a východiscích.
    Pan Patrik říká: jádro je špatně, spalování je špatně, budoucnost jsou obnovitelné zdroje.
    Ne, že bych nesouhlasil.
    Jenže když slunce nesvítí, solární panel elektřinu nevyrábí. Když vítr nefouká, turbína elektřinu nevyrábí... - Na druhou stranu: parametry sítě musí být (víceméně) stabilní. Už dnes vydávají firmy pracující s daty a citlivou elektronikou obrovské částky na stabilizaci sítě.
    Nejsem v teorii systémů nijak kovaný, ale myslím, že i v případě "inteligentních" spotřebičů atd. se s obnovitelnými (nestabilními) zdroji nikdy nemůžeme dostat nad 70%, protože nad touto hranicí by udržení konstantních parametrů sítě bylo astronomicky drahé, ne-li nemožné. Vždyť už i ta Energetická (r)evoluce pracuje, aby se právě tomuhle problému vyhnula, se zdroji v Africe, vysokokapacitními vedeními (zřejmě na dně Středozemního moře) a podobně.

    Spíš v duchu Bělohradského textu Rizika a hrozby.
    JM
    July 23, 2012 v 14.53
    Také hlas z Českých Budějovic
    Když čtu články pana Patrika, mám pocit jakéhosi déja vu. Jaderná energetika je zlo. Tečka. Pamatuji se na doby Jihočeských matek, které vedla Dana Kuchtová, neblahá oportunistka ve vládě Mirka Topolánka. Ta paní v té době ani matka nebyla, ale to je vedlejší. Těmto lidem, u nichž obdivuji jejich zápal, jen si snad myslím, že by se dal uplatnit u věcí, které by jej byly více hodny, nemá cenu argumentovat tím, že slunce v naší zemi zas tolik nesvítí a že biomasa je hlavně to, co potopilo paní Jacques. Že výstavba Temelína by přinesla pracovní příležitosti a že svou energii mohou vrhnout na kontrolu toho, jak bezpečná elektrárna bude. Nemá to cenu, nebo´t oni jsou věřící a s věřícím nelze diskutovat.Ke škodě věci i nás všech.
    Myslím, že alternativa jádra je také velice dobře a srozumitelně popsaná v publikaci Chytrá energie, kde jsou zpracované tři scénáře české energetiky. Při stabilizaci sítě se vychází hlavně z úspor a to zejména v průmyslu, kde máme oproti světu velké rezervy stejně jako úspor získaných zateplením, kde je tomu podobně. Problematika akumulace energie pro vyrovnání špiček a výpadků nestabilních zdrojů je pak velice rychle se rozvíjející obor. Nejedná se přitom vůbec jen o známé přečerpávací elektrárny. V tomto ohledu je a bude k dispozici prakticky nepřeberné množství řešení.

    Bohužel média jsou plná jádra a národ odpovídajícím způsobem "ovlivněn". Navíc problém nestability není vůbec tak velký, jak jej mainstreamová média líčí. Většina výrobních závodů v noci neprodukuje, stejně tak domácnosti mají omezený odběr. Ke stabilizaci pak přispívají nejen kogenerační jednotky nebo pružné paroplynové nebo bioplynové elektrárny, ale velký potenciál je právě ve vývoji alternativních akumulačních zařízení na bázi vodíku (větrníky v Severním moři), stlačeného vzduchu vháněného do přirozených podzemních zásobníků, akumulace tepelné energie do kapaliny nebo horniny a následné využití parní turbínou, sertrvačníkové kapacitátory vhodné spíše pro krátkodobé výkyvy v síti atd. Navíc tyto technologie podporují místní výzkum, vývoj a průmysl, což je významná výhoda podporující zaměstnanost a výkon eknomiky navíc pokud se technologie vyváží atd.

    Politika našich vlád od roku 1989 je v tomto ohledu (a nejen v tomto) naprosto katastrofální, podporující jen korupci a velké korporace což je jak sami vidíme a ještě uvidíme, cesta do pekel.
    VK
    July 23, 2012 v 22.00
    Vkrádá se otázka, zda je ostře protijaderné směřování zde zastoupené části levice skutečně tak osvícené.
    July 23, 2012 v 22.04
    Bohužel i jinak osvícená ČMKOS je pro dostavbu
    Českomoravská komora odborových svazů nedávno předložila svoje alternativní návrhy k zničujícímu reformnímu postupu naší současné vlády, viz

    http://denikreferendum.cz/clanek/13506-narodohospodari-odboru-trhaji-necasovu-vladu-na-cucky

    a v ozdravných opatřeních pro naši ekonomiku navrhuje, cituji
    "rozvinout některé infrastrukturní projekty:
    - podpořit dostavbu 3. a 4. bloku JETE. Schválit Státní energetickou koncepci, která zajistí vysokou energetickou a surovinovou efektivnost využití výchozích surovin a zajistí dostatek hnědého uhlí zejména pro teplárenství. Pro ČMKOS je klíčové, aby tyto zásadní investice vedly k významnému nárůstu zaměstnanosti v ČR a k nárůstu technické vyspělosti české ekonomiky".

    ČMKOS vidí prostě jen ty pracovní příležitosti!
    No, někdy se i mistr tesař utne.
    July 23, 2012 v 23.32
    Reklama a lobbing Václava Klause jsou varující
    Václav Klaus říká stále totéž. Ač v řadě věcí už občané prohlédli, že to, co říká, ač se snaží aby to vyznělo "autenticky", je vlastně jen hlásání neoliberální ideologie neomezeného ekonomického růstu a spotřeby, tak v případě JETE tomu tak není. Co se stalo i s naší intelektuálně orientovanou veřejností od 80. let, když se z kriticky a ekologicky orientovaných občanů stali "ekonomicky" a konformně kývajícími odběrateli a spotřebiteli energií?
    July 24, 2012 v 1.15
    Odpověď k názoru Aleše Morbicera
    Ten komentář je hlavně míněn jako reakce na páteční projev prezidenta v JETE a na celou tu šaškárnu, záznam lze asi najít na ČT24 v archívu někde kolem 12:30 či co. Chápu, že bez toho, ten je méně srozumitelný. Názory VK mi připadly jako ze 70. let...

    Druhý smysl je v tom, že se zapomíná, jak umíme stavět takové prkotiny jako jsou dálnice v jednotkách mld. Kč. Teď jdeme o dva řády výše a také o dva řády výše padne za úplatky a vícenáklady. Prostě čím větší státní (soukromá stavba), tím více se v ní ztratí peněz....

    Třeti připomínka je v tom, že téměř všichni zástupci obcí a kraje v okolí vidí výstavbu 2 JB JETE jako dopravní problém, resp. dopravně-organizační. Kromě Bartušky jsem toto téma skoro nikde nezaznamenal.

    Takže: 2 JB JETE může být pěkný finanční tunel a těžky chaos na stavbě (nesledujete anabazi výstavby tunelu Blanka v Praze tuším délky 6,4 km za asi už 20 mld. Kč, ačkoliv 1 km tunelu má stát 1,4 mld. Kč? Tak 2 JB může být 10-15x horší).
    July 24, 2012 v 1.25
    Odpověď paní Janě Maříkové
    Můj komentář se až tak netýká obecného pohledu na energeticku v ČR, ale konkértně se věnuje mediálnímu humbuku kolem výstavby 2 JB v JETE, který místy připomíná 50. léta. V článku je jasně uvedeno, že VK a jeho posluhovači prostě účelově ztrácejí pamět, když opět demagogicky slibují nesmysly. Ale třeba jim fakt někdo věří vše, co řeknou k JE.

    Já, ale neznám zatím nikoho kolem sebe, kdo by si myslel, že se začne stavět za 5 let, když se to tvrdilo v roce 2008, a bude se stavět 7 let, přičemž utratíme za tu dobu 200-300 mld. Kč. Tohle je podle me víra jako beton! Takže v tomto konkrétním případě se zalhalo poprvé. Kolikrát to budeme tolerovat? A to jde o údaj ČEZ, ne můj!!!

    Chápu, že historie a okolní realita v Evropě/světě při výstavbě velkých staveb, včetně JE, se nechce vidět. Asi tu stále panuje to české furiantské, že my jsem nejlepší národ pod sluncem a nenecháme si od nikoho radit, jak máme kopat a přemisťovat hlínu apod. :-)

    Já se účastním 15 let připravy a výstavby silnic a dálnic a fakt si nepamtauji, že by se nějaka stavba dokončila podle termínu a za cenu, kterou si samo určili tzv. ODBORNÍCI. A je jedno, zda se přípravy účastní veřejnost či vůbec nikdo - třeba tunel Blanka je plně v rukou výtečníků z Metrostavu!!! :-)

    July 24, 2012 v 1.28
    K Luďku Švehlovi
    Ano ano, také Velká výzva... Takových a podobných studií je spousty. Prostě na výzkum a propagci jádra jde třeba 10x více peněz než ja úspory, neboť ty nejsou vidět a politik se nemá kde čepýřit...
    July 24, 2012 v 1.32
    K názoru Blaženy Švandové
    Ano, ano. Plná zaměstnanost, plná zaměstnanost, plná zaměstnanost. To jsou hesla ROH a asi některým odborářům zůstalo.

    Ale je někde doloženo, že úspory a OZE v "lidských" měřítkách plošně po území zaměstnají více lidí, než výstavba a provoz obrovského centrálního zdroje elektřiny či tepla....

    Prostě na severu Čech se bude prostě těžit, i kdyby všichni pomřeli v 50 letech, že? To je ten budovatelský syndrom: hodně a obrovsky a draze... Aby to bylo vidět, jací jsme to my Češi kabrňáci. :-)
    July 24, 2012 v 1.34
    K názoru Martina Šimsy
    Ano, ano, kde je kritiky sebědoví a otevřený občan, který má být ve sgtřěhu, když mu ti nahoře (ve škole, na vojně, na ůřadech) něco nezpochybnitelně tvrdí? Pro demokracii je lepší zvídavý občan!!!
    July 24, 2012 v 5.31
    Jen malá poznámka nesouvisící s tématem: "Plná zaměstnanost, plná zaměstnanost, plná zaměstnanost." nejsou hesla ROH, ale slova z jednoho francouzského filmu s L. de Funesem (nemohu si bohužel vzpomenout jaký má název), kde Funes jakožto jako politický řečník představuje "volební program ve třech bodech".
    July 24, 2012 v 7.39
    souhlasím s paní Maříkovou, že být věřící je trochu málo...
    Kritika Klausova vystoupení je namístě. – Mnoho ekologických aktivistů se ale bohužel projevuje politicky infantilně a jejich způsob šíření evangelia připomíná dětské křížové výpravy.

    Představa, že rozumné a tedy i chvályhodné ekologické principy je možné prosadit při zachování kapitalistického charakteru společnosti je, mírně řečeno, naivní. A přitom je patrné, že to mnozí ze zelených chápou.....
    July 24, 2012 v 8.30
    K panu Kopeckému
    Naivní? A v Německu není kapitalismus???
    July 24, 2012 v 9.01
    ad LŠ
    Ano, i v Německu je (globální) kapitalismus. Jenom nevím, máte-li na mysli spíše úspěchy německé automobilové a zbrojní produkce, anebo skutečnost, že až to bude pro investory finančně zajímavé, třeba opravdu nastane nějaký "Atomausstieg" - zatím se o něj bojuje od roku 1970.
    July 24, 2012 v 9.25
    ad JK
    Omlouvám se, možná mi něco ušlo, ale proklamovaný Atomausstieg již padl? Domnívám se, že i zelené technologie mohou být a jsou pro investory velmi zajímavé. Záleží jen na politice státu, který směr podpoří a který utlumí. Tím vůbec netvrdím, že kapitalismus je optimálním státním zřízením. Jen si nemyslím, že je zbytečné prosazovat zelené technologie předtím, než kapitalismus padne.
    July 24, 2012 v 9.47
    ad LŠ
    V tom se jistě shodneme: také si nemyslím že je zbytečné prosazovat zelené technologie předtím, než kapitalismus padne. Otázkou pro mne je 1) kde dnešní organizovaní zelení stojí politicky a jak to zdůvodňují, a 2) kde jsou příčiny jejich dosavadních úspěchů či neúspěchů. Obojí spolu úzce souvisí.

    (Vycházím především ze zkušenosti s rakouskými Zelenými za posledních 30 let. Nechci se konkrétně vyjadřovat ani k Martinu Bursíkovi ani k Joschkovi Fischerovi a podobným "realos". -- Naivitu vidím v zeleném mesianismu, což snad bylo z předchozího patrné. Bylo by to celé na delší debatu.)
    July 24, 2012 v 12.06
    Můj program ve třech bodech - pro paní Hájkovou
    Bylo to ve filmu Jeden hot a druhý čehý

    Mějte se hezky
    Víte pane Patriku, já třeba nechápu tuhle Vaši větu: "A proč by ne, vždyť všechna rizika a peníze ponese stát, to jsme my všichni, zatímco zisky zůstanou Českým energetickým závodům."
    K 31.12. 2011 patřilo 69.78% akcií ČEZu státu, neboli (Vašimi slovy) nám všem.

    Ale už mně to došlo - v podstatě nejde o ekologii či jadernou problematiku. Jde o kapitalismus a o korupci. Tož tak...

    Pro pana Klusáčka: nejděsivější je neproporcionalita. Fukušima vyděsila celý svět. Já tu tragédii nechci nijak zlehčovat. Nicméně faktem je, že kvalifikovaný odhad počtu obětí havárie je 30 až 3000. (John Ten Hoeve a Mark Jacobson, Stanford).
    Vemme to číslo 3 tisíce. Je to strašlivé. Ale stejně tolik dětí umírá DENNĚ na malárii.
    July 24, 2012 v 16.35
    Pane Šťastný, díky za upřesnění.
    Já nemám příliš paměť na filmy; když, tak si většinou pamatuji nepodstatné věci. Vždycky obdivuji ty, co umějí souvisle vyprávět filmové děje.
    July 24, 2012 v 16.40
    Na okraj
    To "Plná zaměstnanost, plná zaměstnanost, plná zaměstnanost" není ve filmu Jeden hot a druhý čehý náhodou - jedná se o karikaturu tehdejší (polovina sedmdesátých let) volební rétoriky francouzské pravice i levice. Když jsem na počátku minulého desetiletí studoval, dávalo se to při přednáškách o francouzských poválečných dějinách často k dobru, neboť šlo - údajně - o karikaturu velmi trefnou. Ale pro pohrobky ROH to může platit klidně taky, ne?
    July 24, 2012 v 17.05
    Jak se to vezme... ROH si s plnou zaměstnaností nemuselo lámat hlavu, protože tu garantoval stát. Ale na dnešní odbory se to snad použít dá.
    JM
    July 24, 2012 v 20.23
    Proč by mělo být divné
    že odborům jde o zaměstnanost? Je si intelektuální kavárna jista, že člověka devastuje více jaderná elektrárna za humny než nezaměstnanost jako životní styl? Pan Švehla má samozřejmě pravdu, že by to šlo i jinak. ale asi za předpokladu, že by nám tu neřádil brutální bankovní kapitalismus. Žádné řešení není bez vady,ale určitě nejsem sama, kdo má za to, že v našich podmínkách bude do budoucna nutno kombinovat různé druhy energie, včetně jaderné. Protitemelínští aktivisté si musí také uvědomit, že v podvědomí lidí na jihu Čech dodnes lpí pachuť nejen z paní Kuchtové, ale i z agresivních blokád na hranicích s Rakouskem. Není to jednoduché dědictví.
    July 24, 2012 v 22.01
    Janě Maříkové - příběh "houfování protijaderných fanatiků"
    K prehistorii bych připomněl, že v hlasování v roce 1978 o tom, zda spustit nebo nespustit kompletně dokončenou jadernou elektrárnu ve Zwentendorfu, hlasovalo 50,47% (při účasti 64,1%) proti jejímu otevření. Rozhodlo zhruba 20 000 hlasů. Jenže hlavním důvodem přitom nebylo ani náhodou nějaké převládající ekologické povědomí, ale snaha opozice oslabit pozici Bruno Kreisky-ho. Ten přesto zůstal kancléřem ještě dalších 5 let. Elektrárna sama byla konzervována ještě do roku 1985, kdy byla v tichosti zavřena definitivně.

    --- Až během dalších dlouhých let se v Rakousku stalo "protiatomové" přesvědčení téměř celonárodním náboženstvím.
    --- Posíleno to bylo také tradičně fašistoidním tiskem (Neue Kronen Zeitung), který v dlouhé měsíce trvající doslova každodenní fanatické propagandě důsledně spojoval otázku Temelína s otázkou odsunu Sudeťáků. A na to velká část Rakušanů slyšela.

    Není jistě bez zajímavosti, že žádná podobná kampaň jako proti českým a slovenským neproběhla proti jaderným elektrárnám v ostatních sousedních zemích (např. Německu, Maďarsku, Slovinsku).
    Je pochopitelné, že důležitou roli hrály geograficko-ekonomické podmínky země: Rakousko má díky Alpám i Dunaji dostatečné zásoby zejména vodní energie.

    Pokud si dobře vzpomínám, dostávala Dana Kuchtová z Rakouska peníze.
    JK
    July 24, 2012 v 22.54
    upřesnění p. Morbicera
    "Nicméně faktem je, že kvalifikovaný odhad počtu obětí havárie je 30 až 3000. (John Ten Hoeve a Mark Jacobson, Stanford)."

    Na radioaktivní ozáření zatím neumřel vůbec nikdo. Všechny odhady jsou projekce do budoucna na základě (naštěstí) velmi omezených zkušeností a za (takřka určitě chybného) předpokladu, že úmrtnost na ozáření je přímo úměrné dávce. Ve skutečnosti vůbec nevíme, co se dlouhodobě děje při nízkoprahových ozářeních. Koneckonců, jak už jsem tady nedávno psal, v Jáchymově jsou lázně, nikoli zóna smrti.

    Přepočítávat mrtvé není cynismus, jak tady někdo při minulé diskusi tvrdil, ale nutnost. Všechny, bez výjimky všechny způsoby výroby energie mají ekologické náklady, poškozují zdraví a přímo nebo nepřímo vedou k předčasným úmrtím. To platí nejen pro uhelný průmysl, ale taky pro fotovoltaiku nebo biopaliva (vinou zvýšení cen potravin).
    JM
    July 24, 2012 v 23.32
    Díky za připomenutí prehistorie, pane Kopecký,
    vzpomínám si, co všechno jsem musela jako osoba dobře vládnoucí němčinou během blokád od Rakušanů vyslechnout, včetně mé dosud oblíbené ORF. S racionalitou to mnoho společného nemělo. Jiné aspekty Rakouska mám ovšem dodnes velmi ráda...Že byly Jihočeské matky financovány z Rakouska se vědělo a celé to tak dostalo jakousi zvláštní pachuť typu "o nás bez nás". Nemohou se pak lidé, kteří jsou proti jádru, opravdu divit, že nejsou příliš populární. A vůbec se divím, že je někdo schopen obhajovat - nechci nikoho napadat, opravdu - třeba v dobré víře alternativní zdroje jako jediné spasitelné. Zejména po zkušenosti, že co se v této zemi zkorumpovat dá, se zkorumpuje, viz pláně fotovoltaických monster, velmi diskutabilně funkčních. V tom jsou si všechny energie opravdu rovny.Co spáchala a ještě spáchají biopaliva, tedy jejich producenti, už velmi dobře vědí lidé vyhnaní za svých farem ve východní Africe. Není "čistý" zdroj energie, dokud jsou za ním špinavé peníze.
    July 25, 2012 v 5.01
    K Petru Šťastnému
    Jéééé, díky moc. Tak jsem se tedy šeredně spletl a chybně nařknul ROH z toho sloganu. Ano, ano, asi to mohlo být z toho filmu s L. de Funesem... Tak se omlouvám... Už někdy nevím, co je realita a co fikce! :-)
    July 25, 2012 v 5.09
    Ještě k Aleši Morbicerovi a k ČEZ
    Já samozřejmě vím, že většinu ČEZ má v rukou stát, nicméně má toto nějaký vlvi na ceně elektřiny, na rozpočet na neutajování informací veřejnosti, skutečné úsporné hospodaření ČEZu? Prostě ČEZ je obchodní společnost, jejímž cílem je zisk, ne nějaké veřejné zájmy. Dnes mi MŽP třeba napsalo, že obrazový záznam z veřejného projednání posudku EIA z 22.6.2012 (na DR.cz je o tom ma glosa), které proběhlo pod vedením MŽP na základě žádosti ČEZ ve sportovní hale v Č. Budějovicích, nemá, neboť bylo provedeno z BEZPEČNOSTNÍCH DůVODů. takže ho má kdo? ČEZ, Magistrát ČB? A jaké to byly ty bezpečnostní důvody?

    Ja osobně jsem se za 15 let zúčastnil tak 8-10 veřejných projednání posudku na dopravní stavby a 1 cementárnu a nikdo niky nic z bezpečnostních důvodů na kameru nenatáčel.

    Není to nějaké vyvolávání atmosfery strachu? Před kým? Před zvídavými občany? Takže příště tam prostě řada lidí nepřijde, neboť se lekne, ko a proč je natáčí a zda je taková diskuse bezpečná... Prostě prvky Atomového státu! :-)
    July 25, 2012 v 5.20
    K Janě Maříkové
    Zajímavé je, že z hlediska zaměstnanosti není na tom Jihočeský kraj až tak blbě jako jine kraje, kam vedou třeba dálnice a je tam průmysl, strojíresntví a jiné "civilizační vymoženosti".

    Je teď snad druhá nejmenší po Praze: http://ciselnik.artega.cz/kraje_pocet_obyvatel_hruba_mzda_nezamestnanost.php

    Prý je to tím, že je tam pstrá skladba středních a malých lokálních podnikatelů, které lépe odolávají výkyvům trhu. Takže z hlediska odborů by byl jejich argument pro stavbu 2 JB v JETE irelevantní.

    No a že někdo nemá rád paní Kuchtovou není až tak dobrý argument, mě například údajně nemají rádi lidí po celé ČR... Je to logické, když jsou pod palbou místních médiíí, že jim třeba dálnice za 20 let přinese dobro a ti lidé si jiné dobro neumějí představit, tak jsou frustrovaní, že dobro je stále fuč. :-)

    Takže já spíše řeším, co kdo dělá, než kdo co dělá, resp. zda něco dělá nebo jen tak mluví... Detailně stav v JČK samozřejmě neznám, ale uvidíme za 2 roky... :-)
    Ano pane Patriku, myslím, že Vás chápu. Ale to, o čem mluvíte, je úpadek formy. Ne úpadek smyslu, jak na mě Váš článek působí. Nevěříte nikomu, jen svým.

    Nevím, jak přiblížit, co myslím. Zkusím jiný příklad.
    Nyní máme ve vládě stranu LIDEM. Stranu, která před volbama neexistovala. Není žádný program, k jehož prosazování by od voličů dostala mandát. Ten program se vytváří teď a za pochodu.
    Jenže mandát poslance vzniká dle ústavy zvolením. Nemůže být zrušen jen proto, že dotyčný vystoupil ze strany, za kterou byl zvolen.
    Viděno jinak - já jako volič sice můžu na kandidátkách zakroužkováním preferovat nějakou osobnost, které řekněme věřím, ale nikdy nemůžu volit pro příklad ODS i ČSSD zároveň.
    Jak z těch protivenství ven?
    Co kdyby třeba platilo pravidlo, že strana, která při volbách neexistovala, ale z nějakého důvodu má zastopení v Parlamentu, se nemůže podílet na moci výkonné (tj. nemůže obsazovat funkce ministrů atd.)?
    Jaké by to mělo praktické důsledky?

    Neboli jinými slovy - spousta zdejších diskutérů už v demokracii nevěří. Já ano. A kdybych měl parafrázovat svého oblíbeného filozofa, tak význam demokracie není v ní samotné, ale ve způsobu, jak je používána.

    Zkrátka Váš článek je na můj vkus příliš zaměřený na city. ))
    S tím , že pláně solárních panelů hyzdí krajinu, zabírají úrodnou půdu atd. se dá naprosto souhlasit, neměl by to být ale argument proti fotovoltaice jako takové. Je to totiž jeden z nejčistších způsobů získávání energie vůbec a tyto pláně přitom nejsou VŮBEC NUTNÉ. Je to jen a pouze výsledek korupce a účelového přijímání zákonů v tomto státě. Navíc to od vládnoucí garnitury byl skvělý tah, jak lidem fotovoltaiku zprotivit, když připočteme velikost její schválené podpory, která nás suma sumárum vyjde něco k bilionu korun!

    Zapomíná se totiž, že tenkrát stačilo více podpořit aplikace na střechách domů, které opticky neruší v krajině prakticky vůbec, navíc mají výhodu stabilnější dodávky výkonu do sítě než velké aplikace na polích náchylné na lokální zastínění mraky.

    Fotovoltaika je přitom velice mladý obor a je velmi pravděpodobné, že účinnost panelů bude do budoucna stoupat stejně jako jejich cena klesat, což už se ostatně děje. Kdyby jen byla podpora výzkumu a vývoje v této oblasti alespoň tak podporovaná a dotovaná, jako jsou jaderné technologie, byl by posun cen a účinností ještě mnohem významnější.

    Získávání energie z jádra má v naší zemi i v myšlenkách lidí naprosto neopodstatněnou podporu – bezesporu výsledek propagandy. Jedná se totiž o technologii nejen velmi drahou, ale zejména neoddiskutovatelně krajně nebezpečnou. Stačí se podívat na stav místa neštěstí v Černobylu po více jak 26 letech, kdy je dosud neobyvatelná plocha několika tisíc kilometrů čtverečních a reaktor potřebuje nový sarkofág, který bude chránit stále aktivní jádro. Jak dlouho ještě???

    A argumenty, že se u nás nic takového stát nemůže, jsou naprosto lživé. Člověk nedokáže NIKDY předpokládat všechna nebezpečí, která mohou nastat. Fukušima je ostatně zářným příkladem.

    Osobně bych se nechtěl dožít toho, aby byla část naší nádherné země evakuována nevím kam. Vy ano?
    JM
    July 25, 2012 v 14.46
    Pane Patriku
    neměli bychom přejít do osobní roviny, ale vaše věta," že někdo nemá rád paní Kuchtovou není až tak dobrý argument, mě například údajně nemají rádi lidí po celé ČR... " mě bohužel přesvědčuje, že jste se asi nesnažil porozumět, o co mi jde. My Jihočeši - jistě se najdou výjimky - jsme znační patrioti a nemáme moc rádi, když nám lidé, kteří tu s námi nežijí, vysvětlují, co je pro nás dobré. To je většinový naturel. Z Temelína jsme původně nadšení vůbec nebyli, ale teď tu holt je a těžko se zavře jako Zwentendorf. Dodnes jej někteří nesnáší, jiní vzpomínají na dobu, kdy sehnat práci nebyl problém, i po revoluci. Možná vám to připadá přízemní, ale tak to je. Všechny protestní akce kolem Temelína brali místní většinou jako kočovné divadlo z Prahy. Paní Kuchtová je pak příkladem člověka, který se zpronevěřuje svým zásadám, jakmile se dostane k moci, viz její vyčkávání v případě amerického radaru, průšvihové projekty ministerstva školství, které neměly přinést prospěch vzdělávání, ale mediálním agenturám apod .Asi marně, ale - zkuste to vzít v potaz, až zase přijedete s bublifukem. Nijak tím ovšem nestraním ČEZu a jeho mafiánským praktikám, jen, bohužel, na ty narazíme všude.
    Ano, fotovoltaika byla zneužita, ale jinak to v této zemi nechodí. Jakou banku by proboha zajímaly nějaké panely na střeše? Také si přeji, aby to do budoucna byla naděje, ale jsem skeptik. A evakuace Čech? A Horních Rakous? Stát se může opravdu všechno, ale srovnatelná je pravděpodobnost, že, obklopeni lány řepky a fotovoltaickými poli chcípneme hlady.
    AM
    July 25, 2012 v 16.36
    Svatá pravda pane Švehlo.
    Bydlím v orlím hnízdě nad městem a vidím stovky střech, kde by solární panely měly být umístěny. Místo toho hyzdí krajinu. Kdyby všichni zaměstnanci, kteří si žijí nad poměry, pracovali tak kvalitně jako naši zákonodárci, tak by v tomhle státě nefungovalo nic...

    Horší je to s "větrníky". Když jsem před pár lety jel do Vídně na výstavu van Goghových obrazů, byl jsem šokován. Celé Rakousko je poseto hlučnými, nevzhlednými "větrníky". Krajina vypadá opravdu strašně. Jak z nějakého nepovedeného sci-fi filmu. Nechtěl bych v ní žít ani za nic. Hrůza.

    S tím Černobylem je to trošku faul. Vždyť ten reaktor ani neměl ochranný plášť, standartní to součást každého moderního reaktoru.
    July 25, 2012 v 17.14
    Pane Morbicer
    Děkuji za reakci, ale k čemu ochranný plášť ve Fukušimě byl? Když dojde k výbuchu, není k ničemu. Popřípadě dojde-li k jeho porušení zvenčí. Jednou je to krajně nebezpečná technologie a nikdo mě žádnými plášti nepřesvědčí o její bezpečnosti.
    Pokud vím, tak plášť ve Fukušimě, i když poničený výbuchy, zachytil cca 85 až 90% procent toho, co šlo v Černobylu ven.
    Navíc po zemětřesení vše fungovalo. To až tsunami přineslo zkázu. Neboli jinými slovy - Fukušima neměla stát tam, kde stojí. Ostatních tuším 29 japonských jaderných elektráren přežilu tuto přírodní katastrofu pro našince zcela nepředstavtelných rozměrů zcela v klidu...

    Ale Váš postoj plně chápu.
    Kdyby aspoň šel reaktor v nějakém rozumném čase zastavit, ale to bohužel nejde, což považuji za další obrovské bezpečnostní riziko. Pokud by bylo možné jej zastavit odpojením paliva jako spalovací motor nebo turbína, to co se přihodilo ve Fukušimě by vůbec nenastalo. Jaderná reakce je děsivě nebezpečná věc. Ani vyhořelé palivo nelze někam jen tak jednoduše odložit, ale musí se v meziskladech dlouhodobě chladit což je další nejen technologický a finanční problém jádra.Navíc V MEZISKLADECH!!! Tedy do budoucna další velmi drahý problém!!! Kdo říkal, že je energie z jádra levná???
    VK
    July 25, 2012 v 20.48
    To máte tak. Když vás uspím a pak si založím ruce za záda a nehnu prstem, jste do 3-5 minut zcela spolehlivě mrtev. Pakliže nastoupíte do letadla, můžete se jen modlit, aby pilot dělal co cělat má a paní fortuna vám byla příznivě nakloněna. Jinak spadnete a sbohem. Vynalezli jsme a používáme celou řadu smrtelně nebezpečných technologií, které jednou spuštěny nejdou zastavit a příznivý průběh závisí na aktivní činnosti jej ovládajících lidí. Vzdáme se celkové anestézie? Nebo cestování vzduchem?

    Ostatně, Černobyl je krásný argument. Podíváte-li se do pripjaťské oblasti, zjistíte, že je zde po evakuaci a uzavření pro člověka prosperující divoká příroda. S výskytem druhů divokých zvířat v množství v jiných částech Ukrajiny nevídaných. A co podstatné, není zaznamenáto poškození této divoké přírody, natož třeba úhyny, mutace, vymírání, které by se dalo přičíst radiaci. Rozhodně se jedná o docela zajímavou dlouhodobou studii účinků trvale zvýšeného radiačního pozadí v oblasti jaderné havárie černobylského rozsahu na volně žijící zvěř a rostliny - s prozatímním výsledkem, že jsou v nejopatrnějším hodnocení výrazně nižší, než se očekávalo a než si představujeme. Pakliže vůbec nějaké. Člověk se ve fyziologii a odolnosti od ostatních savců nijak principiálně neliší.
    July 25, 2012 v 23.12
    Ještě tedy jednou k Aleši Morbicerovi
    Já právě psal ten koment právě jako reakci na názory VK v JETE v patek, takže jsem schvalně použil expresivní či ironické vyrazy. Koment není žádnou odbornou až nudoucí statí. Ono je totiž někdy lepší emočně trochu ujet nad nehorázností jiných, v tomto případě o "projaderných fanatiících". Kde? Kterých? v Česku? Tolik asi. Populárně odborným článekm o popisu 18 let bojů za právní stát při schvalování dálnice D8 je třeba tady: http://www.denikreferendum.cz/clanek/13158-oni-maji-dalnici-my-zase-pravdu
    July 25, 2012 v 23.19
    K Janě Maříkové - místní?
    Ano, ano, osobni přstup nikam nevede. Ale zaujal mě váš výraz "místní občané", to je podle něco jako "obyčejný člověk". Nikdo je nikdy neviděl a pořád se o nich mluví. Ždná definice "místních" neexsituje. Podle mě je to přežitý a zbytečný pojem. Místní jsou v Evropě všichni. Anebo V ČR jsou místní všichni, anebo Místní jsou ti, co jsou z obce Temelín, když JE v Temelíně, a nikdo jiný nesmí do jejich věci mluvit.

    Prostě je to nevhdoný pojem. Každý může mluvit do všeho a je jen na jeho přesvědčovacích schopnostech, jak přesvědčí ostatní.

    Byl bych proto opatrný s tím pojmem. Mám dokonce zkušenost z Brně, kdy místní se v jedné části města, Královo Pole, rozeštvali na místní z ulice "A" a nemístní z ulice "B". Zcela zbytečné. :-)
    JM
    July 26, 2012 v 15.54
    Pane Patriku
    nemůžu si odpustit poslední poznámku - když my "místní" jsme podle vás přežitý pojem, tak co by záleželo na našem názoru, že. A laskavě nechte na mém posouzení, jaké výrazy si vybírám.Až budete příště v ČB, ozvěte se, já tam pár "místních" přivedu.
    TT
    July 26, 2012 v 17.07
    Paní Maříková,
    doporučoval bych místo "my místní", používat "já místní". Jinak to vypadá, že používáte plurálu majesticu, nebo se pasujete do role mluvčí všech Jihočechů, tedy i Jihočeských matek, které byly a jsou proti Temelínu i bez Dany Kuchtové.

    Osobně znám dost Jihočechů, kteří jsou pro okamžité uzavření JE Temelín a to "divadlo z Prahy" (spíše však z Brna ;-), podporovali.
    Projaderným fanatikům doporučuji poslechnout od 22. minuty Názory a argumenty ze 7.7. http://media.rozhlas.cz/_audio/02672394.mp3
    July 26, 2012 v 22.59
    K nejasnému pojmu "místní"
    Mou snahou bylo, abychom se vyvarovali psaní, kdo a proč je místní a proč jedn místní je a druhý o ulici vedle místní není. Je to cesta do pekel.

    Na toto téma jsem už napsal komentář, který se shodou okolností týká opět presperujícícho JČK: Zde je k načtení.:

    Někteří místní jsou zcela nemístní
    http://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/miroslav-patrik-nekteri-mistni-jsou-zcela-nemistni?sel_ids=1&ids[xb5db3d2a7fe881e81edfcae6023b5bde]=1

    Prostě v JČK mě zajímá jak dálnice D3 a JETE, tak i NP Šumava... :-)
    JM
    July 28, 2012 v 0.38
    Panečku,
    to se vás seběhne, když se jedna ženská troufne ozvat! Hned umravnit, dokonce i pan Tožička se přidal...tak to bych nečekala.
    + Další komentáře