Vraždění neviňátek
Zdeněk BártaV atmosféře strachu a šovinismu se nedokážeme postavit čelem k naší vlastní poválečné historii. Vyhnání Němců a vše, co jej provázelo, tíží českou společnost jako nevyznaný hřích.
Dostal jsem před pár dny strašlivě vynadáno od jednoho dobropověstného evangelíka za článek v evangelickém časopisu, ve kterém jsem si dovolil poznamenat cosi o mlčení církví k vraždění německých neviňátek v Čechách po válce v roce 1945. K čemu že pak je to dobré, a že Němci vraždili víc než my a že jsem zrádce národa atd. Samé známé věci.
Uvědomil jsem si při té nakládačce, že přes celou dlouhou řadu historických prací, článků i pořadů v rozhlase a televizi, publikovaných za posledních dvacet let, kdy se o problému vyhnání českých Němců smí alespoň mluvit, je v naší společnosti stále ještě tento problém zapouzdřen jako nevyznaný hřích.
Bylo toho již napsáno o poválečném vývoji u nás skutečně hodně — naposledy mi udělal radost Vladimír Just, který ve svém Velkém slovníku floskulí, který jsem dostal pod stromeček a který vřele doporučuji, podává v heslech „Beneš“ a „Benešovy dekrety“ perfektní a přitom přehlednou informaci o této problematice.
Mám dvě otázky:
1) Proč používáte úsloví „Benešovy dekrety“?
2) Kdo „nás“ v rámci Evropy považuje za barbary?
hledat smír s našimi někdejšími spoluobčany, českými Němci mám potřebu třeba já - proto se tímto tematem zabývám. A znám osobně desítky dalších lidí na obou stranách, kteří tu potřebu mají také.
K vašim otázkám:
1) Podle Wikipedie - cituji - "Benešovy dekrety je běžně užívaný souhrnný název pro dekrety prezidenta republiky, což byly právní předpisy s mocí zákona v londýnském prozatímním státním zřízení, přijímané československou vládou v exilu po slyšení státní rady".
Zdá se mi ten souhrnný termín Benešovy dekrety pro svou krátkost a pro nezastupitelnou roli, kterou při nich prezident zastával přiléhavý, a proto jej používám. Vím, že jak také Wikipedie poznamenává: "někteří jejich zastánci toto označení prohlašují za nepřípustně zjednodušující nebo dokonce pejorativní", já však tento názor nezastávám - možná proto, že patřím nejen ke kritikům některých (těch sporných) dekretů, ale zejména Edvarda Beneše samotného.
2) Za barbary nás, Čechy, považují všichni slušní lidé právě pro tuto naši neschopnost pojmenovat pravým jménem to, co se zde po válce dělo. Stejně jako považují za barbary ty, kteří nazývají třeba Šoa politováníhodnými excesy, jak to činíme běžně my, když mluvíme o poválečném vraždění německých civilistů.
A snad ještě poznámku: historie skutečně nezačala v roce 1945. Ale hrůzná zločinnost nacismu samozřejmě neospravedlňuje ani šílené a nesmyslné vyhnání třech milionů občanů této země, ze kterého se Sudety dodnes nezotavily, natož pak ty tisíce povražděných - zejména žen, dětí a starců.
Přeji Vám pěkný den.
Z rozporů v článku mám pocit, že ve skutečnosti jde o něco jiného, o nějaký divný problém v pozadí, možná osobní, snad je to varianta syndromu šéfa obklopeného neschopnými blbci (zde světce obklopeného barbary bez etiky), či nějaké projekce vin za pámbuvíco, snad pocit viny, že jste dostávali nebo dostáváte nějaké německé peníze a měli byste být vděční...? Nevím, ale tak to působí:
Jako motiv je uvedeno smíření, odpuštění, pokání, ale text je napsaný tak, že to jen "nasere" a výsledek ve skutečnosti je, že od nějaké věcné diskuse se to jen vzdálí, jako by autor žádného pozitivního výsledku buď dosáhnout vůbec nechtěl, anebo prostě ani o tom doopravdy nepřemýšlel. Horuje proti kolektivní vině, ale Češi jsou apriori vinni všichni, jsou to přeci barbaři. Žádá odpuštění, ale české lůze viny odpustit nelze. Dává příklad mostu, ale bez války je lživý (a s ní mluví paradoxně proti jeho tvrzením), uvádí srdceryvné historky bez nějakého doložení, vyvozuje účelové generalizace o celém národě z jednoho dost aktivisticky popsaného incidentu, a přitom velemravně volá po historické pravdě, osobně dost hrubě a nepříliš podloženě útočí na tu vyznamenanou paní v kontrastu se zdůrazňováním nezbytnosti odpouštění, atakdál.
Myslím, že jako farář a vlastně i psycholog by měl vnímat, že to, co činí, je ve skutečnosti kontraproduktivní. Svět byl válkou tak zasažený, že důsledky se pořád táhnou až dodnes, myslím psychické a duchovní důsledky, které způsobují, že takový způsob mluvení o tomto problému je nucení někoho v těžké a oprávněné emoci „aby ji neměl“, „aby se povznesl“. Emocionálně je to jako nutit oběť těžkého životně ohrožujícího útoku, když útočníka jiní na poslední chvíli zpacifikovali, aby se hezky rychle omluvila za to, že ho ještě stihla kopnout do kotníku a sáhodlouze se rozepisovat o tom, jak ho to bolelo, a jak dlouho kulhal. Za tím nucením je v pozadí cítit postoj někoho, kdo nemůže unést, že panský národ dostal nakládačku i od těch podlidí, považuje to za dějinnou nespravedlnost, kterou je třeba nějak odčinit, což je od herrenvolku emocionálně srozumitelné (nepíšu přijatelné – pokrytecké metody, které k tomu ti lidé používají, to činí už z této podstaty nepřijatelné – to není žádné morální téma). Lidé na naší straně, kteří dělají to, co autor článku, jsou ale nesrozumitelní jak fakticky tak emocionálně (morálně se stavět za pokrytectví, za emoce herrenvolku?), a koneckonců i jaksi účelově z hlediska toho, co „chtějí“ dosáhnout.
„Odpuštění“ či reflexe se přece nedá dosáhnout nařizováním a urážením typu Češi jsou barbaři, nehledě na to, když se přeživšímu vnucuje, že by měl potenciálního vraha pokorně prosit o odpuštění toho, že přeživší přežil .... Připadá mi to jak hezký příklad toho, kdy někdo nemluví sám za sebe, takové psychologicky nezdůvodněné herecké jednání, které cítím jako falešné. Ta emocionální pomotanost myslim naznačuje, že aautor něco nedopovídává a je v tom jak všichni ti Pitharti maličko zamotaný do nevyslovených a neviditelných motivací. --- Anebo je to zcela srozumitelné -prachy nesmrděj a hypotéku je třeba platit....
Myslím, že diskuze na toto téma nemá vůbec žádný smysl, je to celé absurdní, ve skutečnosti asi nejde ani tak o odsun Němců, ale o Vás, mám pocit, že vyvoláváte kontroverzní situace, aby pak Vám ctihodní dobropověstní evangelíci mohli vynadat a vy jste se mohl cítit jako ten jediný spravedlivý.
Ale nedá mi to, tak ještě několik poznámek i k problému odsunu:
Já vůbec nepopírám, že se děly krutosti a nespravedlnosti i na nevinných Němcích, ale v kontextu šesti válečných let mi těch šest poválečných měsíců připadá jako celkem pochopitelný a omluvitelný důsledek zla vyvolaného válkou. Démoni zla, které Němci vypustili, se obrátili proti nim, nehledě na to, že 3 miliony Němců byly odsunuty do rodné země, kdežto 6 milionů židů do plynových komor. A to že náš národ přežil, není vůbec zásluha těch Němců. Když vidím počty obětí druhé světové války ( 24 456 700 vojáků, 32 326 700 civilistů, z toho jen 1 840 000 v Německu) myslím, že je to ve skutečnosti zázrak a Boží milosrdenství, jak u nás Němci dopadli, že nedopadli tak, jak to s nimi zamýšlel Churchill.
Samozřejmě z pohledu od zeleného stolu dneška, vytržené z kontextu tehdejších emocí a historických souvislostí odsun a jeho excesy vypadá jako barbarství nekulturního národa a je neospraveditelné. Právě proto, že k milionům nelze mít žádné emoce, kdežto k jednomu kočárku ano.
Vadí mi, že je to uměle vyvolaný problém, bezpečně uložený v minulosti, o němž lze rozkládat, hádat se, pohoršovat se nad těmi, kdo ho nechtějí „uznat“ a označovat je za barbary. Představa, že v Evropě na nás hledí kvůli odsunu jako na barbary, mi připadá směšná a velikášská.
Stejně tak jako se ti politkové, jak píšete, předháněli ve „vylikvidování Němců“, se dnes jiní předhánějí ve volání po nápravě nespravedlností, které napáchali čeští barbaři a stejně obdobně na tom vytloukají kapitál, jen aby nemuseli řešit problémy dneška.
Zajímalo by mne, čeho vlastně chcete dosáhnout, jak si to přiznání české viny představujete. Myslíte, že přibití nějaké cedulky na most může všechny ty životy vrátit? A co další zla a nespravedlnosti, to by bylo cedulek. Neměla bych se omluvit za to, že jsem se narodila v Čechách a ne v Sudetech a nebyla vyhnaná? A kdo se omluví mně a mým rodičům za Mnichov? A můžeme pokračovat ještě dál do historie...
A na závěr jen pro ilustraci emocionálního kontextu, který účelově ignorujete:
http://www.youtube.com/watch?v=chwDoQuD77g
Je sprosté omezit se na připomínání cizích vin, když máme své vlastní, a hlasitě je popíráme či bagatelizujem. Německé svědomí náleží řešit především Němcům. My, Češi, máme morální povinnost vypořádat se s tím naším. K čemu nám jsou německé omluvy? Co na tom, že "my" jsme žádné z řečených zločinů nespáchali a neschvalujeme je? Viny našich předků jsou součástí našeho národního dědictví. Odpovědný dědic nemůže jen užívat zděděného majetku, ale také zaplatit zděděné dluhy. Není možné hlásit se k odkazu Komenského, Masaryka a dalších, a zároveň se nepřihlásit k odkazu vrahů při odsunu (mimo jiných).
"Kolektivní vinou" současných Čechů je neschopnost říci: "Je mi to líto, omlouvám se." Zda toto prohlášení po nás někdo vyžaduje, například Němci, pan Bárta, či kdokoli jiný, je irelevantní. Stejně tak i to, zda vyjádření lítosti a omluvy nabyde podoby památníků, veřejných projevů autorit, knih či kapitolou v učebnici dějepisu. Se svědomím se vypořádáváme přadevším sami za sebe. Vina je pro mne výhradně otázkou svědomí. A pokud byste chtěla tvrdit, že Vaše svědomí tímto není zatíženo, že tuto otázku máte vyřešenu, pak se ptám, proč Vás to téma trápí natolik, že tu obsáhle diskutujete? Obecně otázka stojí, proč je jakákoli diskuze na toto téma tolik emotivní ? (Nevzpomínám si na téma snáze a úspěšněji populisticky zneužitelné. Zde se rád dočkám opravy.)
K emocím by nebyl důvod, pokud bychom žádnou vinu necítili, a naopak silné emoce vyvolá vina, kterou vnímáme, ale nedokážeme se s ní vypořádat.