Konec nultých let
Jakub PatočkaBilance první dekády nového století je tristní, ale ne zcela beznadějná. To nejlepší na ní ovšem je, že už ji máme za sebou.
Má-li každá dekáda svůj charakter, co lze říci o nultých létech? Pro první číslo Literárních novin jsem v roce 2000 napsal článek, který se jmenoval Nultá léta a končil takto: „Nultá léta budou též druhým poločasem dvacetiletí po významném předělu. Představme si, že se svět ocitl v lednu 1960 a má druhý pokus.“
A fakt je, že ačkoli nejsme v situaci zcela nepodobné roku 1970, ta radost mezi tím jaksi chyběla. Když přemýšlím, co jsme si neuměli nebo nechtěli v roce 2000 představit, seznam osobních i společenských tragédií by byl dlouhý a vlastně velmi zkrušující.
V New Yorku ještě stála dvojčata, v Seattlu se právě zhroutila jednání Světové obchodní organizace pod tlakem aktivistů, jejichž vize, pokud by se naplnily, mohly odvrátit nedávnou finanční krizi. Avšak sama okolnost, že jejich návrhy se prakticky nebraly v potaz dokonce ani po ní je výmluvnou ilustrací pohybu světa v posledním desetiletí.
U nás byl ještě prezidentem Václav Havel ve znamenité formě, v níž se družil s českými občanskými aktivisty, ne s vládami ODS a George W. Bushe. S jeho osobností spojovaná vize občanské společnosti jako hybné síly kultivace politiky byla v té době na vrcholu: na Václavském náměstí demonstrovalo sto tisíc lidí proti politickému ovládnutí televize, Impuls 99 či Děkujeme, odejděte ještě nespotřebovaly svou energii a zdálo se, že právě aktivity tohoto typu udají příštímu desetiletí v české politice směr.
Václav Klaus tehdy už vypadal skoro jako figurant pro kurz balzamování mumií. Nad českými zeměmi tehdy jak příkrov visela opoziční smlouva, politika roku 2000 nám tudíž připadala ponurá, ale současně prostoupená nadějí, že její architekti za ni zaplatí svou další politickou dráhou. A režim, který u nás vzniká dnes, bychom si tehdy nedokázali představit ani jako karikaturu.
Posouváme se od společnosti, v níž jsme byli dovedně manipulováni prostřednictvím lží a iluzí, k takové, v níž budeme otevřeně řízeni.
Orwell varoval před světem, kde budou zakázány knihy. Huxley varoval před světem, kde si už nikdo nepřeje knihy číst. Orwell varoval před stavem permanentní války a strachu. Huxley varoval před kulturou rozptylovanou bezmyšlenkovitou slastí. Orwel varoval před státem, v němž každá rozmluva a myšlenka budou monitorovány a nesouhlas bude brutálně trestán. Huxley varoval před státem, kde se obyvatelstvo zabrané do trivialit a drbů o pravdu nebo nebo informace už vůbec nestará. Orwell nás viděl vystrašené až k podrobení. Huxley nás viděl svedené k podrobení. Avšak zjišťujeme, že Huxley byl pouze předehrou k Orwellovi. Huxley chápal proces, v jehož průběhu se staneme spoluviníky vlastního zotročení. Orwell chápal samotný proces zotročení. Nyní, když korporátní puč končí, stojíme tu nazí a bezbranní. Začínáme chápat, že neoliberální kapitalismus je brutální a revoluční silou, která využívá lidské bytosti a přírodní svět až do vyčerpání nebo kolapsu.
Když jsem se dověděl jak funguje přeměna cukru na alkohol prostřednictvím kvasinek, tak mě už tenkrát napadlo, že lidstvo v globále nemá víc "inteligence" a možností jako kvasinky. Buď zajde podobně jako ony na nedostatek energie pro život, nebo na zničené životní prostředí svou vlastní činností, a i další možnosti. Je ovšem pravda, že lidstvo je schopno si přiblížit konec daleko rychleji a jiným způsobem než kvasinky.
Nabízí se otupit naše velmi agresivní náboženství, filosofií kvasinek. Doposud jsme je využívali k překlenutí následků civilizačního procesu pouze v tekuté formě.