Konec nultých let

Jakub Patočka

Bilance první dekády nového století je tristní, ale ne zcela beznadějná. To nejlepší na ní ovšem je, že už ji máme za sebou.

Má-li každá dekáda svůj charakter, co lze říci o nultých létech? Pro první číslo Literárních novin jsem v roce 2000 napsal článek, který se jmenoval Nultá léta a končil takto: „Nultá léta budou též druhým poločasem dvacetiletí po významném předělu. Představme si, že se svět ocitl v lednu 1960 a má druhý pokus.“

A fakt je, že ačkoli nejsme v situaci zcela nepodobné roku 1970, ta radost mezi tím jaksi chyběla. Když přemýšlím, co jsme si neuměli nebo nechtěli v roce 2000 představit, seznam osobních i společenských tragédií by byl dlouhý a vlastně velmi zkrušující.

V New Yorku ještě stála dvojčata, v Seattlu se právě zhroutila jednání Světové obchodní organizace pod tlakem aktivistů, jejichž vize, pokud by se naplnily, mohly odvrátit nedávnou finanční krizi. Avšak sama okolnost, že jejich návrhy se prakticky nebraly v potaz dokonce ani po ní je výmluvnou ilustrací pohybu světa v posledním desetiletí.

U nás byl ještě prezidentem Václav Havel ve znamenité formě, v níž se družil s českými občanskými aktivisty, ne s vládami ODS a George W. Bushe. S jeho osobností spojovaná vize občanské společnosti jako hybné síly kultivace politiky byla v té době na vrcholu: na Václavském náměstí demonstrovalo sto tisíc lidí proti politickému ovládnutí televize, Impuls 99 či Děkujeme, odejděte ještě nespotřebovaly svou energii a zdálo se, že právě aktivity tohoto typu udají příštímu desetiletí v české politice směr.

Václav Klaus tehdy už vypadal skoro jako figurant pro kurz balzamování mumií. Nad českými zeměmi tehdy jak příkrov visela opoziční smlouva, politika roku 2000 nám tudíž připadala ponurá, ale současně prostoupená nadějí, že její architekti za ni zaplatí svou další politickou dráhou. A režim, který u nás vzniká dnes, bychom si tehdy nedokázali představit ani jako karikaturu.

×
Diskuse
PM
December 30, 2010 v 22.14
Budeme se muset potýkat s různými nepříznivými skutečnostmi.
Příkladně s takovýni, které jsem přikopíroval z Blistů:
Posouváme se od společnosti, v níž jsme byli dovedně manipulováni prostřednictvím lží a iluzí, k takové, v níž budeme otevřeně řízeni.
Orwell varoval před světem, kde budou zakázány knihy. Huxley varoval před světem, kde si už nikdo nepřeje knihy číst. Orwell varoval před stavem permanentní války a strachu. Huxley varoval před kulturou rozptylovanou bezmyšlenkovitou slastí. Orwel varoval před státem, v němž každá rozmluva a myšlenka budou monitorovány a nesouhlas bude brutálně trestán. Huxley varoval před státem, kde se obyvatelstvo zabrané do trivialit a drbů o pravdu nebo nebo informace už vůbec nestará. Orwell nás viděl vystrašené až k podrobení. Huxley nás viděl svedené k podrobení. Avšak zjišťujeme, že Huxley byl pouze předehrou k Orwellovi. Huxley chápal proces, v jehož průběhu se staneme spoluviníky vlastního zotročení. Orwell chápal samotný proces zotročení. Nyní, když korporátní puč končí, stojíme tu nazí a bezbranní. Začínáme chápat, že neoliberální kapitalismus je brutální a revoluční silou, která využívá lidské bytosti a přírodní svět až do vyčerpání nebo kolapsu.
January 1, 2011 v 5.01
A, co s tím budeme dělat?
:-)
Když jsem se dověděl jak funguje přeměna cukru na alkohol prostřednictvím kvasinek, tak mě už tenkrát napadlo, že lidstvo v globále nemá víc "inteligence" a možností jako kvasinky. Buď zajde podobně jako ony na nedostatek energie pro život, nebo na zničené životní prostředí svou vlastní činností, a i další možnosti. Je ovšem pravda, že lidstvo je schopno si přiblížit konec daleko rychleji a jiným způsobem než kvasinky.
PM
January 1, 2011 v 11.54
Kvasinky jsou v civilizančním předstihu
Nacházejí se již věčnost v globálně propojeném a volně roztroušeném stavu. Nepodstoupili náš evoluční proces. Vliv člověka vědomého na jejich existenci je zanedbatelný.
Nabízí se otupit naše velmi agresivní náboženství, filosofií kvasinek. Doposud jsme je využívali k překlenutí následků civilizačního procesu pouze v tekuté formě.
SH
January 31, 2011 v 9.08
PROČ SE POŘÁD MLUVÍ O REFORMÁCH?
Po převratu nikdy nešlo o reformy. Vždycky šlo o komplexní převrat, v mnoha případech motivován odvetou, ba až krutou pomstou. Změna plánované ekonomiky na tržní, to přece nebyla reforma, nýbrž absolutní zvrat. Restituce pak čistokrevným revanšismem. Forma vlastnění byla totálním protikladem minulosti atd. Tak i penzijní reforma nebude reformou, ale fundamentální přeměnou veřejného sektoru na soukromý, stejně jako „reforma“ zdravotnictví. Slovo reforma je prostě lživým pojmenováním, produktem ideologie neoliberalismu, který podle některých neexistuje, ale tady v praxi se prezentuje až příliš jasně.