Škrtící objetí manažerského kultu aneb Platón by se radoval

Adam Votruba

Z představy, že k řízení jsou potřeba pouze určité manažerské dovednosti, které vůbec nesouvisí s konkrétním odvětvím činnosti organizace, plyne řada důsledků. Mimo jiné se předstírání výsledků často stane důležitější než výsledky samy.

V české společnosti se už několik let prosazuje pozoruhodná idea: Veřejné instituce by měli řídit schopní manažeři bez ohledu na to, zda mají nějaké zkušenosti s činností, kterou je daná instituce pověřena; důležitější je jejich schopnost řídit. Na této ideji zřejmě není nic nového, specificky českého a ani na první pohled pohoršlivého, přesto je její aplikace krajně pochybná.

Jednou z posledních oblastí, kde se tento přístup ještě neprosadil, jsou vědecké instituce, i když i zde můžeme slyšet od politiků a novinářů, že vědecké instituce by měli řídit schopní manažeři, a ne sami vědečtí pracovníci. Kolikrát se prezentuje představa, jak by mladí nadaní řídicí pracovníci mohli tyto údajně zatuchlé instituce provětrat?

Proč by ale měl být lepším řídicím pracovníkem člověk zvenčí než zevnitř? Člověk, který se nezabýval oborem, jímž se zabývá daná instituce, než odborník na něj? Za tím je implicitně přítomná představa, že k řízení jsou potřeba pouze určité manažerské dovednosti, které vůbec nesouvisí s konkrétním odvětvím činnosti organizace.

×
Diskuse
OW
December 29, 2010 v 7.14
Pokud je předstírání výsledku důležitější než výsledek sám, tak by měl radost nejen Platón, ale hlavně kníže Potěmkin.
Ondřej
December 29, 2010 v 22.28
Platón za současnou technokratickou hloupost nemůže
Současný mýtus o mladých, schopných manažerech zvenčí nemá nic společného s Platónovou představou o vládě filosofa-krále či krále-filosofa. Ten měl projít všestranným vzděláním a výchovou a teprve ve zralém věku se měl stát "proti své vůli" - protože raději by nazíral samotné jsoucno a filosofoval - se stát oním králem. Všechny hříchy totalitních režimů na Platónova záda naložil Popper, který ho obvinil jak za fašismus a nacismus, tak za komunismus. Platónova "ideální obec" je "duchovní aristokracií", kterou bych nevyhlížel a nechválil, ale nemá nic společného se současnou představou o "všeho-schopných" manažerech, o níž celkem přiléhavě mluví kolega Votruba. Dnes jen vládne technokratická ekonomizující hloupost - "mladí schopní manažéři" o filosofii ani o Platónovi jistě nemají ani páru.