Casa v Afgánistánu: piloti nemají čas na výcvik

Hana Holcnerová

Transportní letoun Casa má od ledna sloužit vojákům mise v Afghánistánu. Letečtí odborníci se obávají, že piloti neprojdou odpovídajícím výcvikem.

Hospodářské noviny se i v úterý věnují okolnostem spojeným s nákupem transportních letounů Casa. Na základě rozhodnutí ministra obrany Alexandra Vondry má jedno ze čtyř zakoupených letadel operovat už od ledna v Afghánistánu. Bylo by to první české letadlo ve válečné zóně. „Letoun bude pro české vojáky zajišťovat přepravu osob a materiálu mezi základnami, na kterých působí,“ píše se v návrhu, jejž schválila minulý týden vláda.

Hospodářské noviny píší, že piloti transportních letadel Casa možná nebudou mít dostatek času na výcvik. Navíc budou trénovat pouze v České republice. „Je to moc brzy. Na tak náročnou misi se piloti nemohou připravit jen nějakým rychlokurzem. K tomu je potřeba alespoň několika měsíců," řekl HN Tomáš Soušek z časopisu Letectví a kosmonautika

Mluvčí ministerstva obrany Jan Pejšek v Hospodářských novinách tvrdí: „Piloti a technický personál projdou standardním výcvikem. Létání na dopravních letounech je vzhledem k výškám letu odlišné od létání na vrtulnících, proto nepředpokládáme žádný speciální výcvik na cizím území."

Za chybu tento stav považuje poslanec ČSSD Antonín Seďa: „V Kábulu jsou extrémní podmínky, je tam velmi krátký vzlet a přistání. Létaní v takových podmínkách se nedá nacvičit v Česku," říká. Plán ministerstva obrany ještě bude projednávat Parlament.

Pořízení letounů stálo spolu se servisem čtyři a půl miliardy korun. Ze smluv s ministerstvem obrany je zřejmé, že ministerstvo přiznalo Omnipolu jen za tříletý servis strojů marži 69,5 milionu korun.

Další informace:

Hospodářské noviny Vondra posílá Casu do Afghánistánu