Obyvatelé Stuttgartu se brání demolici nádraží, město povolalo policii

Petr Jedlička

Angažovaní občané, různé iniciativy i německá strana zelených se s podporou tisíců obyvatel bádensko-württemberské metropole snaží zastavit megalomanský stavební projekt. S posledními událostmi získala jejich kampaň nový spád.

Zvláštní jeřáb musel být povolán, aby se policii podařilo sundat trojici demonstrantů, kteří se v pondělí časně ráno zavěsili na takzvaný Großbagger, obří demoliční stroj. Svým činem chtěli aktivisté protestovat proti likvidaci místního železničního nádraží a zdržet demoliční práce. Ty jsou v  bádensko-württemberské metropoli hlavním veřejným tématem již několik týdnů.

Podle zpráv z německých médií byli aktivisté z demoličního stroje sundáni a odvezeni do vazby. Jiná skupinka odpůrců projektu vylezla minulou středu na nádražní střechu, kde ji ve čtvrtek zadrželo speciální komando. V pátek byl na podporu zadržených vytvořen lidský řetěz okolo stuttgartské radnice. Dle různých odhadů se zapojilo několik tisíc lidí.

Výkonný ředitel Deutsche Bahn Rüdiger Grube nabídl v sobotu demonstrantům jednání u kulatého stolu. Přípravy na strhnutí severního křídla nádražní budovy však podle očitých svědků stále pokračují.

Nejdražší v Evropě

S demoličními pracemi se začalo letos na jaře, spory o takzvaný Stuttgart 21 se ale vedou už od roku 1995. V rámci projektu má historicky cenné nádraží nahradit podzemní železniční uzel a na místě původního komplexu vyrůst nové komerční centrum. Plán také počítá s šestnácti tunely, osmnácti mosty a třemi dalšími stanicemi.

Cena přestavby je odhadována na 4,1 až 4,6 miliard eur (102 až 115 miliard korun). Jedná se o jednu z nejdražších staveb příslušného druhu v Evropě, což vyvolává odpovídající kritiku.

Kromě aktivistických skupin a organizací se proti projektu staví celá německá Strana zelených i nadstranické osobnosti. Opírají se přitom o konkurenční studie a architektonické plánky, dle nichž by stačilo dnešní nádraží modernizovat.

Od začátku jara proběhlo ve Stuttgartu několik desítek tematických demonstrací. Na největší z nich — 20. srpna — dorazilo sedmnáct až třicet tisíc lidí.

Stojí to za to?

Vedle ohromných nákladů poukazují kritikové také na zainteresovanost politiků z místních stran (zejména CDU/CSU), nevyhovující geologické podmínky a zavádějící povahu argumentu, že se dík novému komplexu zrychlí železniční doprava.

Kvůli podezření, že stavitelé rezignovali na četná bezpečnostní doporučení projektantů (dle dosud utajovaných studií je země pod nádražím údajně plná děr), začal proti výstavbě komplexu vystupovat i jeden z autorů návrhu - architekt Frei Paul Otto.

Ve spolkové zemi Bádensko-Württembersko, které je Stuttgart hlavním městem, se mají 27. března konat volby. Komentátoři již dnes soudí, že kvůli nádraží může pravice po mnoha letech i prohrát.

Další informace:

SWR Polizei holt S21-Demonstranten von Bagger herunter

SWR Stuttgart-21-Gegner behindern Abrissarbeiten

Stern.de Gegner blockieren Großbagger

N24 Polizei holt Besetzer vom Bahnhofsdach

The Local - Germany Stuttgart 21 protestors arrested for occupying digger

The Local — Germany Police end rooftop Stuttgart station protest

The Local — Germany Stuttgart protest attracts 20,000 silent demonstrators