Ten tunel jeden, Blanka, Hanka, Danka (Bubeneč, Holešovice, Dejvice)
Ondřej VaculíkNa automobilismus je brán naprosto unikátní ohled. Tato výsada motorismu spolu s pohodlím moderního vozu nyní diktuje většinový životní styl a tím podobu měst a krajiny.
Co se týká provaleného tunelu Blanka, jsem na straně Metrostavu. Při takové olbřímí stavbě je zázrak, že posud nedošlo k horšímu. Geologické podloží Prahy je velmi nesourodé a záludné, o čemž se přesvědčili už „starci“ při ražbě tak zvané Rudolfovy štoly na sklonku šestnáctého století. (Štola téměř kilometrové délky přivádí vodu z Vltavy nad Novomlýnským jezem /poblíže Letenského tunelu/ do Stromovky.) Vznikla z rozmaru císaře Rudolfa II., který chtěl mít v Královské oboře rybník „v míře asi sedmdesát strychů“. (Strych má 2 837 metrů čtverečních.)
Proražením Rudolfovy štoly byl pověřen vrchní hormistr Lazar Erker a jak se v literatuře praví, „úkol ho příliš nepotěšil, neboť pro staršího člověka přinášel jen nepohodlí a starosti“. (Podobně se o tunelu Blanka vyjádřil i František Polák z Metrostavu.)