Ke kořenům Nové pravice
Ivan ŠtampachJe záhada, proč se voliči dobrovolně vzdávají výdobytků sociálního státu. Přilnutí ke zvláštnímu typu konzervativismu může být hledáním bezpečí, tedy projevem strachu.
Když se komentuje politický debakl humanistického projektu v posledních volbách do Poslanecké sněmovny, autoři se postupně vzpamatovávají a jen pomalu se od následků propracovávají k příčinám. Snad se pozvolna přestane vše svalovat na moc médií a někdo se začne ptát, odkud se bere moc médií a co určující média vede k přiznané nebo nepřiznané podpoře Bakalovy koalice.
Na cestě k příčinám by naši marxističtí partneři asi potkali ekonomickou determinaci voličského jednání. Jen budou muset rozlousknout tvrdý oříšek a zeptat se, proč voliči jednají proti svým evidentním ekonomickým zájmům. Snad zjistí, proč nejen demokratizace ekonomických vztahů připadá českému občanovi jako z Marsu. Ale záhadné zůstává, proč jsou mu lhostejná dokonce i tak bezprostřední a prvoplánová témata jako je zachování či obnova ústavního práva na bezplatnou zdravotní péči na základě zdravotního pojištění nebo promítnutí zaplacených daní do vzdělání potomků na všech stupních škol. Že je voliči tohoto supervolebního roku lhostejný socialismus, jakkoli demokratický, to by tolik udivovat nemuselo, i když je to nedorozumění. Že má v jeho představách nicotnou hodnotu i jeho předstupeň či náhražka v podobě sociálního státu, to je sice nutno respektovat jako svrchovanou vůli občanstva, ale je to kuriozita.
Je záhada, proč se původní proletariát, totiž zbytky dělnictva ve změšťáčtělé, neprodukující společnosti, svými hlasy dobrovolně vzdává toho, co získal v posledních nejméně stu letech. Ještě mnohem více znepokojivá je otázka, proč kognitariát, totiž současní proletáři kultury, umění, filosofie a vědy, nadšeně podporuje strany, které totální ekonomizací kulturu zlikvidují, nebo ji (což je pravděpodobnější) zaženou zpět do samizdatových podob přednášek, seminářů, periodických a neperiodických edic. Je projevem pouhé hlouposti to, že lidé s levicovými názory na jednotlivá témata, a takových jsou statisíce, podporují komplexní program pravice sami proti sobě?
"Kognitariát" mi připomíná Juliena Bendu. Škoda, že jeho Zrada vzdělanců nevyšla znovu, zejména s dodatkem, který napsal, tuším, v roce 1946.
Křesťansko-sociálnímu proudu samozřejmě fandím (např. v Německu Norbert Blüm).
Ke "staré" levici ovšem počítám i Lukácse, Korsche, Karla Krause, Brechta a další. Jsou to jakési ponorné řeky evropského myšlení (či chcete-li - ducha).
Ano, je třeba být v nějakém smyslu věřící. Duše to s duchem nemá nikdy lehké. (Hegel je Hegel a Marx je jeho prorok.)
Letošní volby potvrdily, že u mladých nejsou materiální hodnoty na místě prvořadém, ale že u nich jsou podstatnější i jiné a všestrannější potřeby a hodnoty (pravdivost, důvěra atd.)...
Viděl bych ji v EU. Populistická vláda, jejíž strany nemají partnery na evropské úrovni, se bude orientovat na témata domácí politiky. Bezdomovci na Praze 10 pro ni budou důležitější téma než otázky evropské integrace či "BP-plošiny". Takže tu pro nás zůstává obrovský volný prostor.
A kdyby se podařilo vysvětlit, že "Evropa" na rozdíl od populistů nenabízí ochranu ale solidaritu a společenství, tak by to mohlo resuscitovat i tradičně evropské lidovce a zelené...