Filmový cyklus Děti padesátých let uspěl v texaském Houstonu

Ivo Bystřičan

Na festivalu Worldfest v Houstonu vyhrály hlavní ceny čtyři filmy z dokumentárního cyklu České televize Děti padesátých let, který se věnuje potomkům Čechů, kteří byli během padesátých let vězněni z politických důvodů.

Děti padesátých let jsou cyklem dokumentů o potomcích někdejších politických vězňů, dětech „nepřátel státu, zrádců vlasti a kriminálníků po roce 1948“, jejichž dětství či mládí ovlivnilo celý jejich život. Tento dokumentární cyklus je filmovým projektem, který vznikl ve spolupráci produkční společnosti Sunfilms, České televize a FAMU. Dosud vzniklo sedm šestadvacetiminutových snímků, které natočili studenti filmové školy. V loňském roce byly natočeny osudy dcer, v tomto roce budou hlavními protagonisty připravovaných dokumentů synové politických vězňů.

Tento víkend byly na slavnostním ceremoniálu mezinárodního festivalu Worldfest Houston oceněny čtyři dokumentární filmy z tohoto cyklu. Režisérka Iva Jestřábová získala platinovou medaili v kategorii televizní dokumentární cyklus za snímek Jeden život. Dokument Jsem na zahradě přinesl zlatou medaili v kategorii televizní dokumentární cyklus Petru Hátlemu. Dáša se vrací Adély Kroupové získala zlatou medaili v kategorii nezávislých filmů studentů a duo Jana Oravského a Kateřiny Borecké si z Houstonu odvezlo zlatou medaili v kategorii dokumentárních filmů.

„Je to pro nás příjemná zpráva. Těmito oceněními se prokázalo, že tyto naše české dokumenty mohou oslovit i mezinárodní porotu. Jen mě trochu mrzí, že ani jeden z těchto filmů nebyl vybrán na české festivaly zabývající se lidskými právy. Věřím, že tyto dokumenty navštíví i další zahraniční a domácí festivaly, ať už získají ceny, či ne. Pro nás je hlavní oslovit našimi českými dokumenty na téma dětí politických vězňů padesátých let co nejširší, i zahraniční, publikum,“ řekla k výsledkům Worldfestu producentka Zuzana Dražilová ze společnosti Sunfilms.

I jedna z režisérek vítězných filmů má za to, že cyklus má potenciál oslovit zahraniční publikum. „Přestože pojednává především o české realitě, tak jeho sdělení je univerzálně srozumitelné a dotýká se i lidí, kteří podobnou historickou zkušenost nemají.“

Adéla Kroupová, režisérka snímku Dáša se vrací, má za to, že filmy si u americké poroty mohly najít cestu i díky prvkům mimo své hlavní téma a napomoci mohla i volba prostředí pro natáčení. „Myslím, že můj dokument mohl v Houstonu zabodovat také díky venkovskému prostředí, ve kterém se odehrává a které může být rančerům v Texasu blízké.“

Dramaturgem cyklu je Ivan Stehlík, bývalý dlouholetý dramaturg České televize a režisér dokumentů. V devadesátých letech byl producentem dokumentární tvůrčí skupiny ČT. Televizní cyklus Děti padesátých let vzniká pod jeho supervizí.