Opička Obama

Josef Šlerka

Fotomontáž Michelle Obamové byla v minulém týdnu nejvyhledávanějším artiklem v internetovém prohlížeči Google. Omluva této společnosti svědčí o jiné politické kultuře, než na jakou jsme zvyklí.

Nejhledanějším dotazem na českém Google byl minulý týden jednoduchý řetězec se jménem manželky amerického prezidenta. Michelle Obama nezvítězila jenom na českém internetu,  první příčky obsadila také na tom britském či německém. Nezasloužila se o to nějakým politickým činem či charitou, za její popularitou stojí obyčejná fotomontáž.

Pokud jste v minulých dnech dali na Google vyhledat obrázek pro klíčové slovo Michelle Obama, vrátil se jako první výsledek obrázek americké první dámy jako opice. Tohoto faktu si záhy všimla nejen internetová, ale také další média, a tak není divu, že se i u nás v Česku začalo o tomto úkazu mluvit. Uznejte, že něco takového si prostě nemůžete nechat ujít. A tak Češi usedali k počítačům a pro pobavení hledali ženu-opici.

Netrvalo dlouho a proti takovémuto výsledku vyhledávání se ozvala řada lidí, přece jen — vždyť zavání rasismem a zcela určitě není politicky korektní. Google zareagoval promptně: omluvil se za to, že je na prvním místě urážlivý výsledek, nicméně jej odmítl vyřadit manuálně s tím, že jeho pravidla pro řazení výsledků občas mohou vrátit lidem nepříjemné výsledky. Obrázek vyloučí z vyhledávání pouze tehdy, bude-li ve sporu se zákonem. Problém vyřešil až autor karikatury, který obrázek sám smazal. Ve výsledcích hledání jej sice naleznete dál, protože jej řada lidí umístila na své servery, nezabírá však už první místo, a tak je klid.

Tady je třeba na chvíli se zastavit. Výsledky vyhledávání slov na Googlu bývají často považovány za magické, ve skutečnosti mají ve svém základu poměrně jednoduchá pravidla. Za důležité jsou považovány takové stránky nebo obrázky, na které odkazuje dostatek důvěryhodných stránek. Tento prostý princip si ostatně Google nevycucal z prstu, ale inspiroval se v univerzitním prostředí  takzvaným citačním indexem. Výsledkem pak je ohodnocení, které ukazuje, jaké informace lidé považují za důležité pro dané slovo. Všimněte si: Lidé. Nikoli stroj, ale tak nějak my všichni.

Vraťme se teď zpět: rasistická karikatura manželky amerického prezidenta tedy bodovala zřejmě z toho důvodu, že jí uživatelé internetu svým chováním dodali důležitost. Na své stránky umísťovali odkazy na ní, rádi obrázek proklikávali, zkrátka říkali Googlu, že ten obrázek chtějí. Když se Google omluvil, omluvil se nikoli za sebe, ale za své uživatele. I ty české.

Zajímavé v tomto ohledu byly reakce médií. Například internetový deník Aktuálně se vytasil s titulkem: Google se musel omlouvat za rasistické obrázky Obamové. Z článku ovšem nejde vyčíst, proč se musel omlouvat. Google se omluvil, protože je to v jádru slušná společnost. Na Aktuálně ale zřejmě dospěli k závěru, že zpráva o tom, že nějaká velká firma MUSÍ něco udělat a že dokonce musí udělat něco tak ponižujícího, jako je omluva, které se každé noviny bojí jako čert kříže, bude to lidi zajímat víc. Zachovali se tedy stejně jako autor oné karikatury, neboť se přiživili na drobných lidských nenávistech a zlomyslnostech.

Přitom ve světle toho, jak Google funguje, by bylo logické, aby se svým čtenářům naši novináři omluvili za to, jak často a zbytečně píší o českých neonacistech, citlivě je označují za radikály a dávají jim tak mnohem větší prostor než drtivé většině slušných lidí.

Ať tak či onak, je kauza karikatury Michelle Obama zcela virtuální. To se ovšem nedá říct o vítězném hledání na ruském internetu. Tím je dotaz: невский экспресс, pro ty mladší: něvský express. Momentálně synonymum pro 26 mrtvých, které zabila nastražená bomba. Počítám, že za ně se nikdo, nikdy a nikomu neomluví.