Zelení spotřebitelé nejsou lepší lidé

Anna Sedláčková

Ačkoliv jsou lidé nakupující ekologicky šetrné výrobky spojováni s vysokými etickými standardy a šetrností, výzkum ukazuje, že to tak být vůbec nemusí.

Experimentální studie vědeckého časopisu Psychological Science zjistila pozoruhodnou souvislost. Její výzkum prokázal, že lidé, kteří nakupují šetrné výrobky častěji než jiní, mají sklon k sobeckému chování v jiných případech. Psychologové to vysvětlují pojmem kompenzační etika.

Podle autorů studie s názvem Dělají z nás zelené výrobky lepší lidi? je méně pravděpodobné, že zelení spotřebitelé budou laskaví vůči jiným lidem. Naopak existuje větší šance, že budou podvádět a krást. „Ctnostné skutky mohou posílit sklony k ospravedlnění jiného asociálního či neetického chování,“ uvedli psychologové Nina Mazarová a Čchen Po-čung.

×