Testování nezletilých dětí bez souhlasů rodičů je protiprávní, tvrdí kritici projektu
Vratislav DostálČeská školní inspekce a ministerstvo školství zavádí plošné testování nezletilých dětí bez vyžádání informovaného souhlasu rodičů. Podle kritiků projektu má ale každý rodič právo otestování svého dítěte odmítnout.
V pondělí bylo zahájeno pokračování plošného testování žáků pátých a devátých tříd základních škol, a to z českého jazyka, matematiky a anglického jazyka. Podle kritiků testování česká školní inspekce a ministerstvo školství zavádí bez vyžádání informovaného souhlasu rodičů. Každý rodič má přitom právo odmítnout otestování svého dítěte, aniž tím porušuje zákon o povinné školní docházce.
„Donucení dítěte k účasti v plošném testování bez informovaného souhlasu rodiče nebo dokonce v případě písemného nesouhlasu rodiče považujeme za protiprávní krok České školní inspekce a dané školy, která je organizací s právní subjektivitou,“ tvrdí Hana Chalušová z iniciativy Stop plošné testování.
Ministerstvo školství i školní inspekce přesto trvají na tom, že testy jsou povinné. Podle informací ČT24 se jich nicméně asi tisícovka žáků nejspíš nezúčastní. Testovat se má více než 3,5 tisíce škol, registrováno je přes 170 tisíc žáků.
Iniciativa rodičů a dalších občanů Stop plošné testování vznikla na základě podpisu otevřeného dopisu pro ministerstvo školství a Českou školní inspekci před prvním plošným testováním v roce 2012. Dopis byl aktualizován pro druhé plošné testování v roce 2013 a letos v květnu opět odeslán ministrovi školství Petru Fialovi.
Základní vzdělávání vede k tomu, aby si žáci osvojili
potřebné strategie učení a na jejich základě byli motivováni
k celoživotnímu učení, aby se učili tvořivě
myslet a řešit přiměřené problémy, účinně komunikovat
a spolupracovat, chránit své fyzické i duševní
zdraví, vytvořené hodnoty a životní prostředí, být
ohleduplní a tolerantní k jiným lidem, k odlišným kulturním
a duchovním hodnotám, poznávat své schopnosti
a reálné možnosti a uplatňovat je spolu s osvojenými
vědomostmi a dovednostmi při rozhodování
o své další životní dráze a svém profesním uplatnění.
Ale vážně nechápu, který zákon a v čem to porušuje (možná jen proto, že neznám všechny zákony)... Je to taková zbytečná huráakce na poměřování vzdálenosti od Singapuru či Finska, ale podobných kravin se týdně dělá v tomto státě pět. Pokud by se úspěšně vyřešilo těch 33 důležitějších problémů našeho školství, asi by testování nebylo třeba vůbec...
V mé utopii je základní vzdělávání k tomu, aby se žáci naučili číst, psát a počítat a mluvit a rozumět nějakým významným cizím jazykem a být jakž takž slušnými lidmi, nebo aspoň mít ponětí o tom, co si společnost pod něčím takovým představuje.
Kdybych měl jmenovat nějaký problém bez ohledu na text zákona, myslím, že špatné jsou neustálé reformy a čím dál horší plnění těch bodů, které bych do zákona napsal já...
Jen se obávám, že se současnou výší normativu na žáka, způsobem přípravy učitelů a vůbec se vším, je dosažení vašich cílů stejně málo realizovatelné, jako těch mých...