Co po kapitalismu?
Jiří SilnýNení pravda, že neznáme alternativy: o alternativních projektech společensko-ekonomického uspořádání se např. v sousedním Německu živě píše a diskutuje. A jedním z diskutovaných autorů je i český ekonom Oto Šik...
Německo má bohatou historii myslitelů, potýkajících se s kapitalismem, ať už v marxistické tradici, pokračující v kritické teorii frankfurtské školy, nebo v tradici „rýnského kapitalismu“, která se rozvinula do poválečného konceptu sociálního státu Ludwiga Erharda. Nechyběli ani radikálové různého typu, jako anarchista Gustav Landauer nebo antroposof Rudolf Steiner, jehož přívrženec, podnikatel Götz Werner, dnes prosazuje bezpodmínečný základní příjem, o kterém tu nedávno psala Alena Wagnerová.
Základní příjem by při dobrém nastavení mohl být současnou formou sociálního státu, ale v Německu se hodně diskutuje i o radikálnější, systémové změně. Vždyť při průzkumu veřejného mínění uspořádaném agenturou TNS Emnid v roce 2010, tedy v době, kdy zdánlivě byla překonána krize předchozích let, vyjádřilo 88 procent dotázaných názor, že současný ekonomický systém není schopen řešit ani sociální ani ekologické problémy dneška.
V Německu i jinde se už dlouho a na různých úrovních (samozřejmě i v hlavních médiích) seriózně diskutuje o tom, co přijde po kapitalismu. Tak se přímo jmenuje vloni v mnichovském nakladatelství oekom verlag vydaná knížka Kapitalismus, a co potom? Systémová změna a perspektivy společenské transformace. Napsalo ji několik autorů (Bender, Bernholt, Winkelmann, Fabricius) sdružených v dočasné Akademii solidární ekonomie, aby formulovali možné alternativní cesty vývoje. Inspirovali se mimo jiné i jihoamerickou zkušeností a praxí — sám pojem solidární ekonomie pochází z tohoto kontinentu. Jde o systémovou změnu, protože „sociálně a ekonomicky motivované reformy… v nejlepším případě snižují na čas ničivé síly kapitalistického hospodářství, ale neeliminují je…“ Snad je ještě zajímavé zmínit, že Akademii solidární ekonomie vytvořili křesťané a křesťanky.
Přesto mi není jasná jedna velmi zásadní věc. Jak všechny tyto teorie uvádět do praxe? To, že "současný ekonomický systém není schopen řešit ani sociální ani ekologické problémy dneška" není náhodný omyl. Je to dílem dnešních vládců světa. Uvádění výše psaných teorií v praxi by pro ně znamenal konec současné životní úrovně, konec nebetyčných zisků. Jen naiva se ale může domnívat, že oni se tohoto vzdají jen tak. Když jsou schopni pro zvýšení svých zisků vést národy do válek, co udělají pro to, aby se systém nezměnil? Mám obavy, že až kapitalismus skutečně skončí, zbude tu jen absolutní zkáza, a už nebude v čem zavádět nějaké ekonomické teorie.
Přesto díky a takových článků více. Je třeba aby lidé věděli, že Fukuyama a jemu podobní jsou buď obyčejní volové, nebo koupené figurky, protože jiné varianty a to pro lidstvo daleko lepší, jsou na stole.