Živé umění

Alena Zemančíková

Demonstrace umělců a kulturních pracovníků proti devastačním rozpočtovým škrtům bojovala za správnou věc ne dostatečně kreativními prostředky. Přitom příklady kreativního a v tom dokonce i státotvorného živého umění bychom v praxi našli.

V Praze je k vidění (bohužel ne příliš často) mimořádné divadelní představení nazvané Divadlo Gočár. Jeho autor, skladatel i libretista Miloš Orson Štědroň, v programu píše, že „ tematizuje fenomén architelktury, „zlatou“ dobu moderny první Československé republiky a za využití mnoha autentických citátů představuje tři geniální architekty, jejich vztah i jejich práci. Hledání nových forem, nových materiálů, nových výrazových prostředků i touhu po funkčnosti — to jsou momenty, které charakterizují Gočára, Janáka a Plečnika…“

Námětem inscenace je architektura, ale s tématem je to složitější. Nad veškerým děním, v němž se zpěvem představí mondénní dandy Gočár (v inscenaci, o níž mluvím, Ondřej Černý), spirituálně založený éterický Plečnik (kontratenor Jan Mikušek) a funkcionalistický intelektuál Janák (Petr Jeništa) v pozadí z obrazovky neustále shlíží poprsí T.G.Masaryka — tu mrkne, tu mentorsky vztyčí ukazováček, naslouchá, jednou dokonce vyplázne jazyk v barvách trikolóry. A pod ním stojí (a do děje se všelijak vměšuje) žena, oblečená v národopisné bůze, přepásaná šerpou v národních barvách, v kalhotách a nalíčená jako z filmu s Natašou Gollovou. Je to Československá republika (Eva Vrbková).

Všechno to architektonické uvažování se odehrává pod záštitou republiky a jejího Prezidenta Osvoboditele — a já jsem konečně, snad poprvé od převratu, uviděla umělecky zdařilý národně sebeidentifikační divadelní kus. Již mnohokrát jsme se na jevišti vyrovnávali se svou minulostí — s odsunem sudetských Němců, s popravou Milady Horákové, s osmašedesátým, a většinou jsme z těch inscenací vycházeli jako podivné bestie bez charakteru a ideálů. Pánové architekti v nové inscenaci jsou pochopitelně v mnohém směšní a republika většinou hloupá, ba zcela pitomá, když začne mluvit nemožným moravským přízvukem a domáhat se pohodlné pohovky a klekátka na neděli, ale idea moderny i národní svobody tím zesměšněna ani zpochybněna není, naopak, přes všechnu tu hloupost i slepá ramena architektonických teorií je během hodiny a půl předvedeno, k jaké velkorysosti a výkonům ducha se společnost v nově samostatné demokratické republice pozdvihla, kolik v ní bylo vnitřní modernosti a společenské shody.

Ukazuje se to na stavbě tří kostelů, nepříliš od sebe vzdálených: Plečnikova Nejsvětějšího srdce Páně na Vinohradech, Janákova Husova sboru na dohled od něj a Gočárova monumentálního konstruktivistického Sv.Václava ve Vršovicích. Autor textu a skladatel Miloš Orson Štědroň tím, že přesně vybral tyhle tři stavby shodného účelu a blízkého data postavení, dokázal stručně vystihnout v jediném akordu duchovní směřování i estetické založení prvorepublikové moderny.

Divadlo Gočár se hraje v pražském Divadle Komedie na jevišti, na němž sedí i diváci, a komplexní scénografií je soustava osvětlovacích lávek a kovových konstrukcí zadního jeviště. Tento prostor je technický, založený na  čisté funkci, jež je na uměleckém slohu divadelní budovy nezávislá (takhle to  vypadá na zadním jevišti i ve Zlaté kapličce); je to prostor dokonale funkcionalistický, upozorňující na krásu funkce a funkcionální věcnosti. Jenomže tím, že prostor slouží divadelnímu umění, připomíná současně vertikalitu uměleckého ideálu.

×
Diskuse
February 18, 2013 v 12.55
Po bitvě je každý generál
Paní Zemančíková srší nápady, klobouk by si nasadila, časopisy rozdávala... zkrátka, byla by originální a akční. Fajn.

Ale proč taková nebyla už na čtvrteční demonstraci? Dodatečná kritika od klávesnice počítače je akčnost poněkud instatní.

Ale dobrá, berme to jako radu pro příště. Všichni se učíme.

Text Marie Reslové snad ani nestojí za komentář, její potutelný úsměv na demonstraci vyjádřil vše.