Batman skončil: Do pekla s revolucemi

Ondřej Lánský

Film nám nenápadně říká, že za nespravedlností kapitalismu stojí individuální selhání a s podstatou systému to nemá nic společného. Posilování participace či levicové hodnoty v sobě vždy nesou zárodek útlaku, před kterým nás může zachránit jen ušlechtilý miliardář.

Americký režisér Christopher Nolan natočil politický film. Možná to nezamýšlel, možná by s tím nesouhlasil, ale je to tak. Poslední snímek z trilogie o temném rytíři Batmanovi, Temný rytíř povstal, vyznívá totiž jednoznačně jako apologetika současného řádu. Jedná se sice o obhajobu problematizující některé jeho prvky, ale v konečném důsledku nechává současný řád moci přežít.

Nenápadně nám tím říká, že problémy současného světa v čele s nespravedlností kapitalismu jsou pouze výjimkami a s podstatou systému nemají nic společného. Zároveň nám sděluje, že posilování participace či levicové hodnoty v sobě vždy nesou zárodek útlaku.

×
Diskuse
August 3, 2012 v 23.22
Je Batman podobný hrdina jako Jánošík?
Já ten film neviděla, ale neplete si mladá generace postavu Batmana s Jánošíkem?
Batman i Jánošík či Robin Hood imponují tím, že berou spravedlnost do vlastních rukou, stojí přitom mimo zákon a jsou to hrdinové.
Jenže jsou tu podstatné rozdíly. Jánošík či Robin Hood nejsou bohatí, bohatým berou a dávají chudým, a nakonec je dostihne zákon a oni špatně skončí.
Naproti tomu Batman je bohatý a bojuje proti těm, kteří by mu bohatství mohli vzít, zákony se posléze ukáží být na jeho straně a on končí jako vítěz.

August 4, 2012 v 7.03
Když dva dělají totéž, není to vždycky totéž
Když bere spravedlnost do svých rukou nevolnický synek Jánošík, tak je to lidový hrdina. Když totéž udělá miliardář, tak to žádný hrdina není. Mít miliardy není totiž žádné hrdinství. A bránit je před chudáky, to už vůbec ne. Miliardáři dnes možná mají zákon na své straně, ale je to zákon, který si sami vyrobili. Dokud se nebudou chudáci na tvorbě zákona podílet, nebude vládnout spravedlnost. Každý, kdo se cítí utlačovaný, docela určitě po skutečné spravedlnosti touží. Jak to stojí v té písni: "...my ničím nejsme, buďme vším".
No jo, ale je vůbec nějaký Hollywoodský velkofilm, který by sociální tématiku pojímal nějak zásadně jinak? Totiž že by zpochybňoval společenský systém a nikoli pouze důsledky jeho fungování individualizoval či psychologizoval?

Lid či společnost v Hollywoodském podání mi snad vždy přijde pouze jako suma jednotlivců ... někteří "dobří", jiní "zlí", někteří třeba i vyloučení, ale odkud vlastně, to těžko říct (snad leda z Amerického národa) ...