Batman skončil: Do pekla s revolucemi
Ondřej LánskýFilm nám nenápadně říká, že za nespravedlností kapitalismu stojí individuální selhání a s podstatou systému to nemá nic společného. Posilování participace či levicové hodnoty v sobě vždy nesou zárodek útlaku, před kterým nás může zachránit jen ušlechtilý miliardář.
Americký režisér Christopher Nolan natočil politický film. Možná to nezamýšlel, možná by s tím nesouhlasil, ale je to tak. Poslední snímek z trilogie o temném rytíři Batmanovi, Temný rytíř povstal, vyznívá totiž jednoznačně jako apologetika současného řádu. Jedná se sice o obhajobu problematizující některé jeho prvky, ale v konečném důsledku nechává současný řád moci přežít.
Nenápadně nám tím říká, že problémy současného světa v čele s nespravedlností kapitalismu jsou pouze výjimkami a s podstatou systému nemají nic společného. Zároveň nám sděluje, že posilování participace či levicové hodnoty v sobě vždy nesou zárodek útlaku.
Batman i Jánošík či Robin Hood imponují tím, že berou spravedlnost do vlastních rukou, stojí přitom mimo zákon a jsou to hrdinové.
Jenže jsou tu podstatné rozdíly. Jánošík či Robin Hood nejsou bohatí, bohatým berou a dávají chudým, a nakonec je dostihne zákon a oni špatně skončí.
Naproti tomu Batman je bohatý a bojuje proti těm, kteří by mu bohatství mohli vzít, zákony se posléze ukáží být na jeho straně a on končí jako vítěz.
Lid či společnost v Hollywoodském podání mi snad vždy přijde pouze jako suma jednotlivců ... někteří "dobří", jiní "zlí", někteří třeba i vyloučení, ale odkud vlastně, to těžko říct (snad leda z Amerického národa) ...