V úterý se v Praze uskuteční smogový dýchanek

Vratislav Dostál

Aktivisté z občanské iniciativy Auto*Mat zvou veřejnost na úterní happening, jehož prostřednictvím chtějí vyjádřit nevůli vůči špinavému vzduchu v hlavním městě ČR a současně apelovat na politiky, aby přijali účinná opatření k omezení automobilové dopravy.

V úterý se v Praze na Nuselském mostě na severojižní magistrále uskuteční čtvrtý Smogový dýchánek, jehož prostřednictvím chtějí iniciátoři akce z občanské iniciativy Auto*Mat vyjádřit nevůli vůči špinavému vzduchu v české metropoli a současně vyzvat městské politiky k činům.

„Smogový dýchánek alias ranní rychlostní zkouška na Nuselském mostě se koná od 8.30 hodin. Vybrané závodníky ve městských autospeciálech dělaných na jízdu krokem budou podporovat špalíry diváků s vlajkami a pochodovou hudbou. Během zbytku dne se pak na trať vrhne dalších 100 000 amatérských jezdců z Prahy a okolí,“ slibují organizátoři akce.

Podle nich je totiž pražské ovzduší hned po průmyslové Ostravě nejvíce znečištěné ze všech měst České republiky. Především v zimních měsících pak nad hlavním městem ČR leží smogový příkrov.

„Přestože v roce 2010 byl schválen aktualizovaný Krajský program snižování emisí, který má situaci ohrožující lidské zdraví řešit, magistrát jej neplní. Podle Českého hydrometeorologického ústavu je hlavní příčinou smogu přebujelá automobilová doprava a politici zatím nenašli odvahu k jejímu omezení,“ uvedli aktivisté v pondělním tiskovém prohlášení.

„Od roku 2000 narůstá každoročně objem individuální automobilové dopravy o 2 % a nikdo se jej nepokouší zbrzdit. Miliardy městských investic směřují do tunelu Blanka, avšak pro zlepšení ovzduší je nutná podpora veřejné dopravy,“ dopnil pak Vratislav Filler z iniciativy Auto*Mat.

Krajský program snižování emisí přitom podle Víta Masareho z Auto*Matu požaduje například zavedení mýtného pro vjezd do centra Prahy, stavbu nových linek metra a tramvají či doplnění infrastruktury pro cyklistickou dopravu.

„Nic z toho město nedělá, nebo dělá jen polovičatě. Výsledkem je zhoršující se kvalita ovzduší,“ dodal Masare s tím, že provedl analýzu Krajského plánu snižování emisí a zjistil, že magistrát plní stanovená dopravní opatření pouze ze čtyřiceti procent.

Podle výzkumů vědců z Akademie věd ČR má znečištěné ovzduší závažný negativní dopad na lidské zdraví. Automobilová doprava je zdrojem prachových mikročástic, na které se váží toxické látky a člověk je pak vdechuje hluboko do plic. Život ve městě s trvale znečištěným ovzduším pak vede k alergiím, onemocněním dýchacího ústrojí a srdce, i poškození genetické výbavy člověka.