Rumburk, demonstrace za kolektivní vinu

Míra Brož

Autor se zúčastnil páteční demonstrace v Rumburku proti zvyšující se kriminalitě ve Šluknovském výběžku. Průběh byl natolik šokující, že je skutečně na čase položit si otázku, co bude dál a jaké jsou pravé příčiny davové nenávisti.

V pátek 26. srpna jsem prožil opravdu silný zážitek. Byl jsem se podívat v Rumburku na demonstraci ČSSD proti zvyšující se kriminalitě ve Šluknovském výběžku. Demonstrace se postupně velmi vyhrotila a došla do situace, kdy Rumburkem táhl dav stovek lidí, skandoval protiromská hesla a pokoušel se útočit na domy, o kterých se domníval, že jsou obývány romskými rodinami. Policie po několik hodin neměla situaci pod kontrolou.

Lužické náměstí v Rumburku v pozdním pátečním odpoledni, slunce žhne, teplota přesahuje třicet stupňů. Z okolních ulic se ozývají údery kladiv, jak místní obchodníci v očekávání následujících událostí zabedňují výlohy svých obchodů. Náměstí křižuje požárnická cisterna a kropí plochu studenou vodou. Na místech, která jsou ve stínu se shlukují hloučky lidí. Starousedlíci se zdraví: „Čauuu Jardo, to bude, černý dneska dostanou za uši“. Muž stojící vedle mě mi svěřuje, že je moc rád, že tu dnes může být, „…protože dnes se tu bude psát historie“. Na zádech mi ten den poprvé vyráží studený pot. Hloučky postupně houstnou v mnohasetčlenný dav.

V 17:00 předstupuje před plné náměstí poslanec za ČSSD Jaroslav Foldyna a demonstraci zahájí projevem proti takzvaným nepřizpůsobivým. Část davu na poslance bučí a píská, jeho projev se jim zdá málo radikální, přestože Foldyna v emotivní atmosféře nabitého náměstí ve své rétorice zašel daleko za hranici toho, co jsem kdy od mainstreamového politika slyšel. Po poslanci Foldynovi na pódium vstupuje starosta Rumburku a senátor Jaroslav Sykáček. Dav ho vypíská a vybučí během několika mála okamžiků. Potom přichází zlatý hřeb demonstrace. Foldyna zve na pódium svalnatého, holohlavého muže, kterého uvádí jako „aktivistu Občanského odporu Rumburk“. Aktivista dostává dav do varu. Lidé tleskají s rukama nad hlavou, z davu se ozývají výkřiky jako „spálíme je všechny“, „černý do plynu“ a ještě horší. Následně poslanec Foldyna demonstraci ukončuje. Nikdo se ale nerozchází, lidé zůstávají na místě.

Na pódium vystupuje další řečník, chápe se mikrofonu a křičí do davu „je třeba, aby jste si vzali vidle a lopaty!“. Náměstí zpívá českou hymnu. Nejvíc mě děsí tváře lidí, tvořících dav. Vždy po několika okamžicích se v jejich obličejích střídají dva výrazy, strašlivé nenávisti a nevýslovného štěstí. Nikdy jsem neviděl tolik usměvavých a šťastných tváří. Lidé skandující „cikáni do plynu“ s blaženým úsměvem a očima plnýma úlevy. Dostávám opravdový strach.

Následně se dav veden mladými muži dává do pohybu směrem k nedalekým panelovým domům, obývaným několika romskými rodinami za skandování rasistických hesel. V dohledu nevidím žádného policistu, krom několika příslušníků antikonflikního týmu ve svítivě zelených vestách. Během několika desítek sekund je dav před panelovými domy. Křičí, píská, lidé mají tváře šelem. „Vylezte ven!, Vylezte ven!“, ukažte se vy černý mrd… „. Z paneláku vychází muž, etnický Čech. Snaží se k davu promluvit „V tom paneláku bydlí jen dvě cikánský rodiny, zbytek jsme Češi“ a ukazuje na svůj dům. Dav ho neslyší, nebo neposlouchá. Na místo doráží několik desítek těžkooděnců a staví se kolem vchodů do paneláků. Zdají se mi velmi nervózní, dav nad nimi má přesilu tak 1:50.

Vůdci davu zatím nechtějí s policií střet a dav proto odvádějí. Přímo k dalšímu rumburskému domu, o kterém je známo, že v něm žijí Romové. Policie nestíhá reagovat. A zase ty blažené úsměvy a skandování. Další „romský“ dům, demolice plotu a házení klacků do oken, „vylezte vy černý svině!“ Dům nebrání před lynčem těžkooděnci, ale běžní policisté, někteří v bílých košilích dopravní policie, lidé na ně křičí: „Proč tu stojíte, chráníte ty černý?“  „Pojďte s náma!“. Dav se opět přesunuje městem…

Cestou autem pryč z rumburského pekla, volám kamarádovi novináři, o kterém vím, že tam ještě zůstal. Dozvídám se, že právě jede do Krásné Lípy. Přes les tam z Rumburku utekla devítičlenná romská rodina včetně důchodců a malých dětí. Z Rumburku je to do Krásné Lípy 14 kilometrů po silnici, jak daleko je to přes les nevím, ale trasu prý zvládli v rekordním čase, celou dobu utíkali.

    Diskuse
    TT
    August 31, 2011 v 16.46
    Tak kdepak je paní Jančaříková? A kde je Sobotka?
    Měl bych pro ni otázku? Co říká na řádění svých českých soukmenovců v Rumburku? Zatím Češi jen kradli v bavorských a saských obchoďácích, prezident pak na vrcholném setkání. A bude se od Čechů distancovat? Tedy od toho národa, co dodává zbraně do konfliktních oblastí, je rekordman v mezinárodních daňových únicích a jehož miny dodnes zabíjí v Angole či v Mozambiku?
    Když se podobné otázky kladou Romům, považuje je za normální, jak nyní?
    Už před mnoha měsíci jsem říkal, že spějeme k fašismu. Místní intelektuálové se jen ušklíbali. Ale tohle, to je normální pogrom organizovaný špičkami ČSSD. Sice naštěstí po česku zbaběle nedotažený, ale jak to bude příště?
    August 31, 2011 v 18.33
    Pane Tožičko, i když jsem se s paní Jančaříkovu neshodl na názoru původu kriminality na šluknovsku, myslím, že by jste jí neměl volat k odpovědnosti za řádění jejich/našich/ spoluobčanů. Byl by jste jako oni, ne však ona. Taktéž bych netvrdil, že ČSSD organizovala pogrom, první impuls přece spočíval v tom, aby se akce vzala z ruky náckům. Že to Foldyna nezvládl, z toho by ovšem ČSSD měla vyvodit důsledky.
    Vyhrocení situace se ovšem dalo předpokládat. I to, že bude hůř, na to nemusí být člověk věštcem. Tohle totiž, jak jsem psal, neřídí už břídilové typu Čunek a Řápková, tady se vytváří dvojsečný ventil: nasměřování sociální frustrace obyvatel proti etnické menšině a zároveň i tlak na tuto menšinu a zároveň všechny ty, kteří jsou na tom hůře než vetšina obyvatel, bezdomovce atd. Rovněž tak se tím ukazuje směřování pravice, ona neoliberální ekonomika se vždy lépe snášela s ultrakonzervativci, než s liberály. Tohle už není sranda, tady opět ČSSD ujíždí vlak, měla by se ke všemu postavit čelem. Pokud by chtěla získávat nějaké populistické body, tak je vedle, ty berou jiní chlapáci. Ti, co se nezakecají.
    TT
    August 31, 2011 v 18.50
    Ale to je přece ironie
    Paní Jančaříková považovala za normální, že se podobně útočně jako já ptali novináři romských dětí.
    A poslechněte si na videích, co tam Foldyna říkal. Veze se prostě na vlně, jako to dělá celý život. Jestli si myslel, že to dopadne jinak, tak je to naprostý hlupák.
    Bohužel, to co se děje, jsme tady na těch stránkách předvídali ještě než se Řápková rozjela naplno. Nikdo to neposlouchal. Teď to tu máme a bude hůř. Jediným řešením je, že se vláda a parlamentní strany postaví radikálně proti tomu. Ale v době krize a korupčních rozkrádaček na to nemají čas ani chuť.
    A pokud ČSSD nepochopí, co tu Vy i další opakují donekonečna - že na totiž na neoliberalismu a populistické xenofobii body získávají jiní - pak pro ní na politické scéně není místo.
    August 31, 2011 v 19.57
    Teď jsem přepnul na zprávy na Primě. Dost silná káva, jak dokáží média rozdmýchávat xenofobii, tohle tu fakt ještě nebylo. Vládní "reformy" jsou zapomenuty, na náměstích dirigují skinové hymny, jako před poslední bitvou. Kdy se k tomu vyjádří špičky ČSSD, nemají snad prostor?
    AJ
    August 31, 2011 v 20.03
    Jančaříková zde
    Pane Tožičko, jak víte, že se novinářka ptala útočně. Třeba se ptala věcně. Já pořád na jejím dotazu, pokud byl položen neutrálně, nevidím nic špatného a chápu ho - protože když to vezmeme společensky, sociologicky - diskriminace romských studentů může s vyhrocením situace na Šluknovsku souviset (diskriminací studentů se jen prohlubuje jejich exkluze atd) - nevíte, jak dotaz položila, tak nesuďte.

    A dle toho, že samotným Romům otázka nevadila - jak bylo patrno z reference o konferenci na stránách romea.cz - tak její dotaz zřejmě útočný nebyl.
    ------------------
    Ad "demonstrace" (v uvoztovkách, protože to, co se z toho stalo, bylo lynčování, ne demonstrace) - viděla jsem videa a bylo mně z nich úzko.

    Jen to ale potvrdilo můj názor, že sociální problémy šluknovsku (vytváření ghet kvůli spekulantům, chudoba, nezaměstnanost, kriminalita) přerůstají v hlavách zúčastněných v nebezpečné etnické napětí a nenávist - ač mi to diskutující vyvraceli, resp. bránili se tomu, aby tak byly tamní konflikty interpretované.

    Jak jinak ale interpretovat situaci, kdy dav (z velké části mladých lidí) skanduje hesla ala "cikáni do plynu" atd. Šla z toho na mě hrůza. To už je čirá rasová nenávist. A tak by se to také mělo řešit. Divím se, že všichni ti skandující už nejsou někde ve vazbě - vždyť je to snad protiprávní, ne? Právě z důvodu šíření rasové nenávisti by se tyhle projevy měly okamžitě trestat.

    ---------------------------------------
    Jinak si ale myslím, že hloubkovější řešení by bylo v odstranění těch sociálních příčin (zabránění vytváření ghett, která jsou často výsledkem spekulantských aktivit, podporvat zaměstnanost, integraci... co já vím, co ještě...) - ale jak, popravdě, nevím. Protože
    1. region, kde se to děje (výběžek) je už dlouho synonymem pro sociální exkluzi (obrovská nezaměstnanost, chudo, odliv vysokoškoláků...)
    2. současná vláda svou asociální polotikou sociální exkluzi programově prohlubuje na celorepublikové úrovni


    A ještě douška: nejvíce líto je mi starousedlých Romů, kteří ve výběžku žijí xxx desítek let a doteď neměli problémy. Je mi jich strašně líto.




    Ano, paní Jančaříková, rozbíhá se tam "rasový konflikt" pramenící z rasismu v hlavách účastníků. Přesto stále odmítám hovořit o "rasovém problému", protože takto ho podle mého názoru mohou vidět jen ti, co mají v hlavách ten rasismus. Snad si rozumíme ve významu těch slov. Říkat, že někde je rasový problém, znamená říkat, že určitý problém je způsoben odlišností lidských "ras". To považuji za projev rasistické ideologie; existují jen problémy sociální (ve smyslu vztahů mezi skupinami, lidmi), které na sebe mohou vzít různou podobu, resp. skupiny lidí mohou používat různé identifikační faktory pro definování "těch druhých".
    Takže, abych to doplnil, nejde ani o "rasový konflikt", ale řekněme o "rasově motivovaný", jak se nepřesně česky říká, mělo by se říkat "rasisticky motivovaný". A ti, co div nespáchali pogrom, nejsou prostě "bílí" nebo "gadžové" nebo "Češi", jsou to prostě rasisté (i když většina asi ne z přesvědčení, ale jen v daném okamžiku, strženi davem nebo čím).

    Každopádně očekávám razantní vyjádření vedení ČSSD, jinak jsem s touto stranou skončil!
    A ještě naposled, abych předešel jedné obvyklé námitce: u obětí rasistického činu mi uvedení etnické či jiné skupinové příslušnosti naopak nevadí, tam je naopak relevantní vzhledem k povaze onoho činu a ti dotyční byli napadeni právě proto, že byli identifikováni jako příslušníci skupiny. Zatímco útočníci neútočili proto, že patří k Čechům, ale proto, že patří dejme tomu k neonacistům, apod...
    TT
    August 31, 2011 v 21.22
    Paní Jančaříková
    na většině se asi shodneme. Ale útočná otázka se přece nepozná podle toho, jak se klade, ale co je jejím obsahem. A jak jsme se cítili, když si v Německu dávali na obchody cedule: Češi nekraďte. Ale nechme už toho.
    Musím však říci, že mě je ještě víc líto těch přistěhovavších se. Podle videí se těch starousedlíků aspoň někdo zastal, těch nových nikdo.
    Já jsem ze Severních Čech a v Duchcově jsme si různých bitek užili dost a dost. Romové, Češi, učňáci, středoškoláci, ze sídliště, z města atd. party proti partám. A když některých bylo míň, tak holt dostali na budku. Neměli jsme sice mačety, ale nějaké to prohození oknem a vážné ublížení na zdraví by se tam našlo, a samozřejmě odsouzení v podmínce i na tvrdo. Tehdy se ale ještě nechodilo k rodinám útočníků v davu a neposílali se verbálně do plynu.
    Problém je český rasismus, ne to, že někde roste kriminalita, protože ta jde napříč společností a nejvíc jí je stejně v těch nejvyšších vrstvách. Jenže k těm se před barák nedostanete.
    Je zbytečné hledat, zda nejdříve byla slepice či bylo vejce - sociální vyloučení či rasismus. Nyní je nutné situaci řešit, což je pohříchu jednoduché. Jen to stojí čas, peníze a vůli.
    A nic z toho u nás nevidím.
    MP
    September 1, 2011 v 1.30
    Pro TT
    Foldyna se neveze na vlně, on je tradičný nacionalista s panslávským zabarvením. Není překvapující, že byl na té demoínstraci, spíše je zvláštní, že je v ČSSD. Plný souhlas s Martinem Škabrahou, pokud se k tomuhle problému nedokáže ČSSD poctivě postavit, není proč ji věřit cokoliv.
    September 1, 2011 v 14.04
    Foldyna
    Docela zajímavý rozhovor o situaci a jeho představách o žádoucím řešení pořídil s Foldynou Čro 6. Tady je odkaz na stáhnutí nahrávky:

    http://media.rozhlas.cz/_audio/2422059.mp3

    A tady na její poslech on-line:

    http://www2.rozhlas.cz/stream/2422059.mp3
    AJ
    September 4, 2011 v 13.32
    Jen pro zajímavost
    Včera jsem se v Děčíně setkala s pár lidmi z výběžku a podle jedné ženy (na lokální úrovni velmi aktivní,mmj v oblasti charity pro Romské děti) je eskalace etnického napětí v Rumburku, které vygradovalo tím hrůzostrašným pochodem, z části dílem samotného rumburksého starosty (čssd), který tohle vyhorcení vítá, protože doufá, že to zabrání plánovanému snižování stavů polictistů ve výběžku.

    Nevím, co je na tom pravdy, čistě reprodukuju. Je to zajímavý názor jedné z místních (aktivních) členek majority.
    + Další komentáře