Škrtání, kontrola a strach

Markéta Hrbková

Několik let se ozývají ze strany psychologů hlasy, že mezi vlivnými jedinci naší společnosti se množí počet psychopatických osobností, jimž stav jejich psychiky dovoluje se adaptovat ve společnosti a prostřednictvím své choroby v ní i vyniknout.

Základním tématem naší vlády je škrtání a kontrola, z toho sestává život. Když si tak maně představím, v jakém světle lidé takto zaměření vidí nás - občany, osciluji střídavě mezi vztekem a lítostí (těžko říct, jestli nad občany nebo nad vládními představiteli, žít takový životní obraz určitě není žádná legrace). Nedávno jsem jela metrem s kamarádkou, která se o obecné dění příliš nezajímá, ale zato má vyvinutou emoční inteligenci a silně vnímá atmosféru lidí ve svém okolí. Říkala mi: „Všimla sis, jak v poslední době všichni lidi na ulici, v metru, tramvaji i v divadle nebo na koncertě jsou zahaleni takovým divným smutkem?“ Byla v ráži, takže probrala všechny cestující jednoho po druhém — a opravdu: paní nad detektivkou se každou chvíli zadívala z okna a její pohled se zastřel nápadnou melancholií — ani Francis to neodvrátil. Starší pán vedle nás se vtěsnal do růžku a dělal vše pro to, aby mu nebylo vidět do obličeje. Naproti přes uličku nebohá mladá žena si dokonce před zrcátkem trénovala, jak vytáhnout svěšené koutky úst alespoň o kousíček výš. Když má kolegyně vystoupila, vešla do vagónu paní, která už slzy ani nemohla zadržet. Nevím, co se jí stalo, bylo mi trapné se ptát, neboť současná situace vede, bohužel, k tomu, že se lidé za neštěstí stydí, ba dokonce jsou náchylní jej považovat za svou vinu a paní dělala vše pro to, aby svůj „ handicap“ zakryla.

Poslední týden před prázdninami je ve škole vždy tak trochu vakuum, známky jsou už napsány, učebnice prostudovány, vše už je nasměrováno k nadcházející pauze. Minulá léta se to obvykle řešilo tím, že se pořádaly výlety, chodilo se na koupaliště, prostě všichni už pomalu dýchali atmosféru prázdnin a bylo hezké studentům umožnit, aby si ji tak trochu prožili společně, než se rozejdou a mnozí se dva měsíce neuvidí. I pro učitele to byl čas věnovaný spíš úklidu, neformálnímu styku se studenty a postupnému přesunu do prázdninového rytmu. Ne tak letos. K našemu úžasu nám bylo oznámeno, že, ať tam je co dělat či nikoliv musíme sedět ve škole do odpoledních hodin, z celodopoledního sedmikilometrového výletu se studenty v odlehlé části Prahy je třeba se vrátit do školy a ohlásit jeho ukončení a průběh. Loni jsem poslední dny školy objížděla knihkupectví, prohlížela nové učebnice a hledala inspiraci na příští rok, letos jsem seděla, a dělala, že mám co dělat v kabinetě.

I vedoucí pracovníci, kteří se ještě před půl druhým rokem snažili zajistit inspirativní, živou atmosféru, která je nakonec přínosem v každé práci a výsledky firem či institucí podstatně zvedne, nevěda odkud přijde kontrola a škrt, hledají cesty, jak zamezit všemu, co „by mohlo přerůst…“

„Vina a trest, vina a trest!“ zní refrén plížící se celou zemí. Mozkomoři nad městem.

Jestli jsme v otázkách mezinárodních zaslechli pojem národní egoismus, zdá se, že směrem k národu nabývá u naší vlády vrchu postoj, jehož uspokojením už snad není ani zisk, spíš přitažlivost tlaku, uhrančivost moci a její odraz v očích porobených, škrty pro škrty a kontrola s presumpcí viny, které v psychologii hraničí se sadistickou manipulací, hrou na otroka a pána, dominancí a submisivitou. Egoismus se zde nenápadně mění v neukočírovatelnou vášeň, v níž racionalita ega ztrácí svou vládu, neboť klíčovým poselstvím je strach.

V erotických SM praktikách, které v hlídaných mantinelech zacházejí s těmito komponenty lidské duše, hraje roli zvláštní paradox (který bývá i jádrem vztahu), neboť submisivní partner - ač je zdánlivě tím, kdo je ovládán - je odpovědný za hlídání hranice, kde číhá skutečné nebezpečí pro oba. Pod rolemi hry se skrývá křehká dohoda a hluboká vzájemná důvěra ve schopnost uvědomit si nebezpečnost situace a včas zarazit.

V psychických vztazích založených na stejných potřebách hraných „doopravdy“ tento rozměr často chybí. Urážení, evokování viny a klamný pocit obou stran, že trestání je péčí a kontrola odpovědností, může šplhat donekonečna a moc se stává nejen neomezenou, ale díky nepřítomnosti hranice i neukojitelnou a submisivní ego nalézá uspokojení v neustále se prohlubujícím pocitu viny a nedostatečnosti. Eros, ve hře prožívaný jako hraniční důvěra v racionální dohodu, mění se zde v nekonečné utrpení obou stran, které se nevědomky identifikovaly se svou rolí.

Jako mnohé sexuální či jiné parafilie i tato je spíše do čistší podoby dovedená obecná tendence psýché, kterou psychologie zná i v mírnějších podobách, v projevech párů i společností. Jejím základním hnacím motorem je touha po moci v nitru spojená s neustálým pocitem všudypřítomného ohrožení.

Z psychologických pramenů se již několik let ozývají hlasy, že mezi vlivnými jedinci naší společnosti se množí počet psychopatických osobností, jimž stav jejich psychiky dovoluje se adaptovat ve společnosti a prostřednictvím své choroby v ní i vyniknout. Jedním ze syndromů této narůstající vrstvy je citová deprivace, která jim zamezuje přístup ke svědomí, neschopností vnímat druhé a přehnanou orientací na sebe prudce omezuje sebereflexi a odpovědnost, rozvíjející cit je nahrazen strohým řádem oživovaným touhou po moci, pro něž rozvoj mnohdy signalizuje ohrožení. Vzhledem k neznalosti a nediferencovanosti citových prožitků, tito lidé vidí svět jaksi ploše, krajina se smršťuje na užitek, člověk na položku, soused na soka, péče na kontrolu a vztah na moc; v životě oproštěném od citových obsahů pak jediný smysl nabírá, jak věci „vypadají“.

Stane-li se tato úchylka memem (fantazijní gen ve formě informace, množící se sdílením v  kolektivním vědomí) a je podporován médii, která jej nevědomky přejímají, rodí se memplex (spojení více memů v ideologii) a narůstá to, čeho se stáváme čím dál víc svědky — všudypřítomný strach a represe, vysychání všech pramenů rozvoje, nárůst všech druhů konspirativních teorií, pohrdání slabšími - fašizace společnosti.

Možná to, co vnímáme u mnohých z našich vládců, jako „vedlejší produkt“, je jejich jediným skutečným obsahem. Možná je čas položit si otázku: Nejsme v rukou šílenců?

    Diskuse
    AB
    July 15, 2011 v 9.21
    Díky, za úžasný článek! Mluví mi z duše. Toho divného smutku si taky všímám...
    AJ
    July 15, 2011 v 10.43
    Vláda deprivantů
    Ještě za Topolánka jsem četla Vládu deprivantů od Koukolíka a dospěla jsem k názoru, že máme vládu deprivantů. Dalo se to i operacionalizovat na konkrétních krocích. Ale ani v tom nejhorším snu mě nenapadlo, že na tu dobu (někdy kolem roku 2008) budu za 3 roky vzpomínat s nostalgií jako na něco ještě relativne něvinného. Proti to,u, co se děje dnes, to byla taková roztomilá předehra.

    Mám dny, kdy se mi to celé vizualizuje. Hlavně o víkendech, kdy jsme někde, kde lidé třeba jen tak sedí na kávě, pivu a chvilku vypnou. Najednou nás všechny vidím shora, optikou vládnoucí grupy, a cítím jejich vztek, nenávist "tak oni se ještě smějou, jo? a klidně si dají kafe, jo? jakto, že nejsou doma? jak to, že nedělají něco užitečnýho? jak to, že si dovolej se smát? a pak že nemají prachy, a tady si pijou kafíčko, my jim ukážme, zatneme jim tipec, hajzlům..."

    Mám tyhle vizualizace dál častěji. TRochu jsem z toho vypadla, když jsem byla na chalupě na Vysočině, chodila hodně do lesa a nesledovala zprávy. Ale tam jsem zase viděla jiné věci. Třeba rodinu z malé vsi, které odešla pravěká škoda 110, na další auto nemají, a oni jsou teď bez auta, autobusy tam skoro nejezdí, obchod ve vsi není...

    Já myslím, že nás vládní grupa prostě nesnáší, jsme pro ni otravní tozcapenci, kteří nejsou ochotni dřít zadarmo a držet hubu, ale oni se zařekli, že nás k tomu donutí. Strachem. A daří se jim to. Vyvolávání strachu je spolehlivý. A strach mají už skoro všíchni.

    Nechce se mi pátrat po příčinách patologičnosti vládních osob... ale jisté je, že se jako psychopaté a deprivanti chovají. Jejich represivní kroky (vůči postiženým, nemocným, nezamětsnaným, zaměstnanům, pacientům..... vlastně skoro všem) už se nedají vysvětlit ani nějak ekonomicky racionálně. Jsou z pohledu zdravýho rozumu i z ekonomického hlediska iracionální, absurdní. Vysvětlit se dají právě jen iracionálně - jak jste psala.

    Omlouvám se za výlev, ale přesně jste se strefila do toho, co mi poslední dobou pořád běží v hlavě.
    Také jsem nedávno vzpomínala, jak když jsem synovi říkala letos na podzim, že budeme po Topolánkovi ještě kňourat, tvářil se, že jsem se opravdu zbláznila. JInak esej MUDr. Františka Koukolíka je na webu zde: http://media.bloguje.cz/773626-vzpoura-deprivantu.php
    MP
    July 15, 2011 v 13.05
    Jsme v rukou konzervativních katolíků
    (Nečas, Joch, Schwarzenberg, snad i ten Kalousek) - a to je možná klíč: škrtání a zhoršování kvality života totiž zřejmě chápou jako asketické pokání za hříchy. Že není za co? Ale vždycky je, každý je vinen, tak to vezmem po řadě... (jak se praví ve Švejkovi).

    Některým z těchto flagelantských spasitelů nedochází, že se ono pokání ("konec mejdanu") týká jaksi jen některých... Jiným to naopak dochází a pak už jsou snad spíše satanisty...

    A proto je třeba této vládě říkat do očí stále znovu: My, lid, se nemáme za co kát. Ti, kteří by se kát měli (představitelé velkého kapitálu a jejich služebníci), se nekajou!
    FO
    July 15, 2011 v 22.00
    Připojuju se k těm, kdo téměř se slzou v oku vzpomínají na "chlapa s gulama". Z té současné vlády na mě jde pocit hrůzy. Asi nejvíc ji ztělesňuje pan Drábek, kovaný katolík a představitel toho, co pojmenoval pan Pleva. S lehce sklopenou hlavou a výrazem jakési podivné pokory opakuje stále totéž, a hlavou mu zřejmě běží: jen my víme, co je správné, a teď máme moc to udělat, takže to uděláme. Vám to budeme jen stále znovu opakovat.
    Vzniká spojenectví konzervativců, národovců a liberálních technokratů, skutečná "panská koalice". Je to sekáč, který se nezakecá (jako se zakecal Topolánek). Není divu, že se teprve teď dostavuje ta pravá "blbá nálada".
    July 15, 2011 v 22.15
    Děkuji autorce
    Líbí se mi zvláště první dva odstavce článku: mají v sobě zvláštní citlivost. Je to jeden z nejlepších popisů současné nálady mezi obyvatelstvem, jaký jsem snad dosud četl. Ta formulace o oscilaci mezi vztekem a lítosti je hluboce pravdivá, sám to pociťuji stejně. Nevím, co k tomu dodat, nevím, co můžeme dělat. Protestovat, psát, publikovat - ale vládu nic zajímat nebude, ta pojede dál po svých kolejích: tupě, bezohledně, fanaticky.

    K tomu Drábkovi, jak píše pan Outrata. Všiml jsem si, že ten člověk se nikdy, ale opravdu nikdy nesměje - ani neusměje. Prostě nic. Jen ostrý pohled bojovníka svaté války. Nechci přehánět, ale opravdu na mě tak působí. Zajímalo by mě, zda nejsem sám - zda tak působí i na jiné...

    Nevzpomínám rád ani na Topolánkovu vládu. Z makroekonomického hlediska byla zřejmě nejúspěšnějí vládou vláda Miloše Zemana. Ale asi nejraději vzpomínám na první rok vlády Špidlovy.
    FO
    July 15, 2011 v 23.18
    Pane Kando,
    Drábek je podle mě opravdu bojovník svaté války za práva byznysu. Je to technokrat par excellence, navíc zřejmě výrazně ovlivněný konzervativním katolictvím, byť se vzhledem k jeho primárnímu zaměření "probusiness" neprojevuje tak výrazně.

    S tím úsměvem je to vůbec zajímavé. Já to sleduji už delší dobu - konzervativci, například lidé kolem "Hradu" a prezidenta Klause, se nedovedou smát, všichni jsou to lidé jaksi smrtelně vážní, prkenní - Hájek, Jakl, Bátora, Joch, o šklebu VK nemluvě. Ale třeba i Nečas - ten se taky neusměje, je kožený. Na druhé strane je bártovský afektovaný smích nebo škleb, ale ne smích, ne úsměv.

    děkuji za pochvalu. Já taky Topolánka nijak neadoruji, i jsem to v tom smyslu říkala. Jo, Topolánek byl, s prominutím, tupý zloděj, tohle jsou ideologičtí byrokrati, to je sakra jiná kasta. Ten klerofašizmus v tom je, ale zdá se mi, že to klero už je trochu bez vášně - ono se tak hodí. Mně asi nejvíc fascinuje Kalousek . opravdu jako čistý deprivant ( i s tím vlastně šíleným riskérstvím a hráčskou náturou). Co dál je otázka, se kterou jsem si ten článek sušila několik dní doma s pocitem - že jen takhle to vrhnout do prázdna je smutné - ale nakonec mně nenapadlo nic než to, co říkáte - nazývat, nazývat, nazývat...
    máte pravdu, že u Drábka je ten obraz katolického služebníčka opravdu vyvedený.
    HP
    July 16, 2011 v 2.06
    Kalousek mě nefascinuje
    Je to typ, k němuž cítím hluboký odpor. O tom, že se na řadu řídících míst dostávají lidé s poruchou osobnosti, kteří nemají žádný pocit sounáležitosti s ostatními lidmi, se psalo už dřív na Britských listech, články byly překlady. V některém z těch článků se psalo to, že častým doprovodným jevem u těchto mužů (ženy tam nějak nebyly zmińovány) je skutečnost, že v mládí ztratili svého otce. Jestli to cítíli jako nefér životní ránu a proto světu vracejí také nefér rány, nevím. Chtěla jsem si ověřit, jestli se strefili s tímto faktem i u ministra Kalouska, ale v jeho oficiálním životopise píše, že se narodil a pak už mu hned bylo 19 let a začal studovat VŠCHT. Možná je pro politiky závažné až vysokoškolské studium. U Nečase se dá najít, že před VŠ studoval na gymnáziu. A na wikipedii se můžete kouknout, jak se Nečas i Drábek "kření", protože úsměv to opravdu není. A nás všechen smích také přejde, pokud s tím nějak nepohneme! Škrtají nám totiž nejen peníze, ale i obyčejnou radost ze života!
    VF
    July 16, 2011 v 10.25
    Ke Kalouskovu otci, p. Puchýřová:
    před nějakou dobou v pořadu Bobošíkové se Kasal kasal, jak byli lidovci za komunistů stateční a jak čelili jejich teroru, a jako přiklad uvedl Kalouskova otce, který jako generální ředitel Strojimportu taky úžasně statečně čelil jejich teroru:-)).
    Kdy Kalousek starší zemřel nevím, ale vzhledem k tomu, že podniky zahraničního obchodu byly za reálsoc ten nejlepší vejvar, a nakonec i líhní budoucích zázračných bohatců, bude možná zdroj Kalouskovy sociální psychopatie pramenit jinde než v rodinné disharmonii v dětství.
    July 16, 2011 v 15.19
    Pan Koukolík
    a jeho brilantní analýza deprivantů se mi v hlavě honí už dlouho, v posledním roce to výrazně zesílilo. Za "krále deprivantů" bych osobně označil p. Drábka, dle mého názoru naplňuje nejvíce znaků.
    Odkáži na p. Koukolíka (s dovolením):
    1. narcistický sklon chápat svět jako arénu výkonu moci a získávání slávy
    2. predispozice konat činy, které jedince uvedou do dobrého světla
    3. neúměrný zájem o vlastní obraz a prezentaci
    4. mesianistický styl projevu
    5. krajní sebedůvěra, pohrdání názorem druhých lidí nebo kritikou
    6. přehnaná sebedůvěra hraničící s pocitem všemocnosti
    7. pocit, že je mohou soudit jen Dějiny nebo Bůh
    8. ztráta kontaktu s realitou, postupná isolace
    9. inkompetence - věci se nedaří díky přílišné vůdcově sebedůvěře, která vede vůdce k tomu, aby se „nestaral o maličkosti“
    10. užívání plural majestaticus
    11. identifikace s národem nebo organizací: jedinec považuje své názory a zájmy za totožné se zájmy národa a organizace
    12. neotřesitelná víra, že je Dějiny nebo Bůh ospravedlní
    13. neklid, impulzivita, bezohlednost
    14. pohled na morální oprávněnost vlastních činů, natolik velikášský, že zatemňuje realistické porovnání nákladů s výsledky.
    Slyšel jsem "zajímavou obhajobu" p. Drábka z úst pravicově orientovaného muže. Řekl: "...plní jen politické zadání". Že je to identické s obhajobou nacistů v Norimberku, mu vůbec nedošlo...
    July 16, 2011 v 21.56
    Nesouhlasím,
    nejsme "v rukou šílenců". Nemyslím si, že psychologizace je vhodným nástrojem pro porozumění naší politické a ekonomické situaci. Ti, kteří nám vládnou, jsou lidé racionální a vesměs prohnaní, vědí velmi dobře, co dělají. Za jejich počínáním je racionální ekonomický kalkul - neoliberální strategie je celkem jednoduchá a účinná, byla již mnohokrát popsána. Samozřejmě že jejich cílené ničení sociálního státu přidává lidem vrásky a vytváří psychologický tlak, samozřejmě že moc a peníze nějak mění psychiku vládnoucích, ale to jsou věci v zásadě až druhotné, to podstatné, primární by fungovalo i bez nich.

    Pokud bych měl zůstat na psychologickém poli, vystoupil bych proti Markétině psychologizaci s kontrapsychologizací: takovéto psychologizace jsou jistým obranným mechanismem ovládaných, snahou umístit (silnějšího) politického protivníka mimo kategorie běžného a tím učinit vlastní situaci přijatelnější: jsme obětí šílenců, nemůžeme za to, a hlavně: jistě to jednou skončí, protože žádní šílenci nemůžou vládnout věčně, dříve nebo později se to zhroutí. Markétin článek si příznačně všímá té nejviditelnější části moci, politiků producírujících se v médiích. Jenže mediální pěna může být často součástí strategie, odpoutáním pozornosti od určujících procesů, které se dějí v zákulisí: rozhodujícími silami nejsou lidé jako Drábek nebo Heger, ale finanční skupiny, které politickou agendu ve svém zájmu nastolují.

    Onen bezprecedentní útok na sociální stát se neděje v závislosti na tom, zda Drábek je či není katolík a Kalousek je či není alkoholik, ani na tom, zda se smějí přirozeně nebo nepřirozeně. Děje se z racionální ekonomické úvahy konkrétních firem a finančních skupin, které do politiky přímo nevstupují – to dělá pouze primitivní Bárta, a vidíme, jak dopadnul. Jedna věc mi ovšem není úplně jasná (i když někde je určitě analyzovaná, nejpravděpodobněji v nějakých textech marxistické provenience) – jak dochází k tomu, že zájmy kapitálu působí ve výsledku jako jeden celistvý zájem, koordinovaný v médiích, vládě, v politických stranách, když přitom reálně to musejí být zájmy často konkurenční a protichůdné – vizme třeba tvrdý boj o odstranění Věcí veřejných z vlády letos na jaře.

    Zajímavá mi připadne poznámka pana Friče o působení Kalouskova otce za minulého režimu. Kalouskova kariéra je nejspíše plodem reprezentace zájmu zbrojařského průmyslu, konkrétně Hávova Omnipolu. A Háva zdědil systém vyvádění peněz ze zbrojních zakázek státu po svém otci, který jej vymyslel a praktikoval už za minulého režimu. Před oči se nám tak staví nadrežimní kontinuita kapitálových zájmů a způsobů sebeobohacování – a zkoumat například ji by podle mého názoru naši situaci osvětlilo mnohem hlouběji než psychologizace aktérů.

    Ta ale jistě může být dobrým ventilem našich frustrací a řekněme osvěžením v těžkotonážních ideologických debatách na DR :)
    AJ
    July 16, 2011 v 22.06
    Pane Černý,
    já myslím, že se psychologizace (tzn. diagnóza vlády jako vlády deprivantů) se s Vaší interpretací (ekonomická elita v pozadí a její zájmy, které jsou hybnou silou současných změn) netřískají. Naopak, jsou naprosto komplemetární. Ekonomická elita potřebuje vlastně psychopatické jedince jako nástroje, které to všechno bez skrupulí vykonají, zbohatnou na tom a ještě si užijí obrovský pocit moci.

    Ale řekněte mi, myslíte, že se opravdu všechno dá vysvětlit racionálními ekonomickými zájmy v pozadí?
    Dá se tím například vysvětlit defakto právní genocida postižených? I takové návrhy, jako zrušit jim speciální parkovací místa? Vždyť čistě ekonomicky tato změna bude znamenat náklady. Není za tím opravdu z části i ideologie?

    A co sociální karty? Opravdu je jejich důvodem pouze prostpr k dalšímu tunelu skrze obrovské zakázky na dodávku treminálů, software atd.? Není za tím ještě něco jiného?
    Nechme si prosím ty deprivanty a spol. k táboráku nebo někam, polemizujme s politickými postoji, ne s něčím "psychologickým profilem", to není zrovna projev demokratického smýšlení prásknout o stůl nějakou túze vědeckou knihou a říct "Oni jsou deprivanti!" (takže asi nemají dělat politiku nebo co? a kdo ji má dělat? jenom zdraví jedinci, kteří projdou testem u Koukolíka?)

    K tomu, co říká JČ o zájmech kapitálu - mě to přijde zčásti banální a zčásti optický klam. Banální proto, že jisté skupiny reálně mají na globální úrovni některé společné zájmy a souběžně existuje ideologie, která jim je pomohla formulovat, a tak je relativně úspěšně prosazují; na lokální úrovni jsou to pak jen varianty té globální politiky. Ale na druhou stranu, tohle je zčásti optický klam, protože vedle těch společných zájmů existují i mnohé rozporné, nebo i jiné pohledy ideologické (ne každý boháč musí milovat Friedmana, zvlášť když oblíbený Friedmanův politik byl Rumsfeld, symbol prorůstání ekonomické a politické moci, které část kapitalistů velmi poškozuje), takže v reálu probíhá určitě i ten boj - jenže my zpravidla vidíme až "dějiny vítězů", ty, co už prosadili svou, ne ty, co jim oponovali (a prohráli a nemají své senátory aj.).
    FO
    July 17, 2011 v 10.36
    obrana psychologizace
    Psychologizace možná není nejlepším způsobem jak porozumět sociální a ekonomické situaci, ale může mít určitý význam v naší mediální realitě - a proto i ve volební psychologii. Takže je to přinejmenším jeden ze zajímavých klíčů k volebním výsledkům.

    K panu Škabrahovi - opravdu nechápu, co je nedemokratického na použití analýzy typu Koukolíkovy na nějakého politika - nikdo přece neřekl, že ten či onen nemá nebo nesmí dělat politiku. Řečeno bylo jen to, že politiku dělají lidé, kteří podle názoru některých z nás mají ty a ty psychologické rysy. To je podle mě naprosto demokratické a jak napsala paní Jančaříková, nijak se to nevylučuje s politicko-ekonomickou analýzou
    AB
    July 17, 2011 v 11.09
    Drobná poznámka k šílenství a racionalitě: Katolický spisovatel G.K Chesterton, praví v Ortodoxii, že šílenství není ztrátou rozumu, ale ztrátou všeho kromě rozumu. Jinými slovy čirá racionalita se stává čirým šílenstvím. Souhlasím s p. Jančaříkovou, že některé kroky této vlády přesahují racionální kalkul. A ostatně na moci jako takové nic racionálního nevidím - kumulace zisku slouží v kapitalismu k zvyšování moci. Touha po moci má hluboké a ne tak zcela racionální kořeny.
    July 17, 2011 v 11.19
    O vládě a jiné zvířeně
    Kdepak šílenství a Chesterton, ten je čajíček. Jediný, kdo k tomu měl co říct, byl přece Dostojevkij...

    Věcná diskuse je pochopitelně potřebná, ovšem někdy holt je potřeba si říct, že ve vládě sedí Tlachapoudi, Zloškrvi a Pentlochňapi.
    AJ
    July 17, 2011 v 11.56
    Martine Škabraho,
    proč je to nedemokratické? Zparvé nikdo nepráská knihou, váš expresivní popis to trochu zkreslije, zadruhé proč bych si třeba konkrétně já nemohla tvořit soukromé osobnostní profily vládních činitelů? A třeba o nich i psát na fórum? Jo, klidně řekněte, že jsem paranoidní, že jsem vyšinutá, že jsem mimo, to všechno beru :-))

    Ale neříkejte, že je nedemokratické pochybovat o příčetnosti vládnoucích osob, tušit jejich psychopati. Nehledě na to, že je to statistický fakt, který nezpochybníte - mezi vládnoucími osobami obecně je vyšší počet psychopatickcých jedinců.
    Zabývají se tím částečně i sociologové, protože i stávající systémové požadavky na to, co mujsí jedinec splnit, aby se dostal nahoru, už předpokládá určité osobnostní dispoizice.

    Takže jestli je něco nedemokratické, je to váš výkřik po cenzuře. Kalousek, Drábek a spol. mají prostor označovat velkou část populace jako vyžírky, darmožrouty, parazity a na základě toho dělat brutální asocoiální akontrolní opatření? Které se odrazí na všech? A nás tady označíte jako popírače demokracie, když tu akorát v čistě teoretické aplikujeme určité psychologické principy na naši vládnoucí elitu? Hehehehe.
    Já nikoho neoznačuju za popírače demokracie, jenom protestuju z důvodů, které jsou pro mě naprosto principiální a trvám na nich. Do demokratického veřejného prostoru tyto argumenty nepatří, já to vnímám jako útok na kvalitu toho prostoru. Je to diskreditace oponentů, jejich osob místo jejich názorů, bylo by to omluvitelné, kdyby to přinášelo něco analyticky cenného, ale nepřínáší. Říká to jenom jiným jazykem to, že v politice je více než jinde lidí toužících po moci, a jdoucích někdy i přes mrtvoly. No a co? V opozici takoví nebudou? Asi budou, že? Tak co jsme získali? Nic. Jenom jsme pohaněli nepřítele, pro jeho porážku jsme neudělali nic.
    AJ
    July 17, 2011 v 12.15
    Mně to
    naopak přijde adekvátní pojmenování jedné ze skutečností. Ve veřejném diskusním prostoru (byť virtuálním) naprosto legitimní.

    A nebudu za každou cenu, zuby nehty, striktně korektní, nebude přestírat, že mám co dočinění s příčetným partnertem, když nemám. Kor na diskusním fóru.
    AJ
    July 17, 2011 v 12.29
    Nehledě na to,
    že s předtaviteli současné vlády se věcně debatovat nedá. To je další rys psychopatů. Vše velmi umě překroutí, z černé dokáží udělat bilou, lidksé hodnoty nectí, na věcné argumenty neslyší.

    Ukázkovým příkladem je pro mě nedávný rozhovor s Drábkem, kde obhajoval to, že nezaměstnaní budou mít nárok na podporu jen první dva měsíce, poté budou muset nastoupit do pomocných prací, aby měli na další čerpání i tak snížené dávky nárok.

    Na dotaz, zda by to nemělo být individuálně posuzované dle vzdělání a odpracovaných let (je rozdíl, zda si někdo platí (povinně) pojištění pro případ ztráty zaměstníní 20 let nebo 2 roky) řekl, že ne, že by to byla zbytečná komplikace a takto to bude férové.

    Na dotaz, zda by se neměl brát vpotaz zdravotní stav uchazečů a jejich věk řekl, že ne, že by to byla zbytečná komplikace a takto to bude férové.

    Na všechny adekvátní dotazy odpovídal opravdu až absurdně stylem, že to smetl ze stolu a řekl, že tak, jak to navrhuje on to "bude férové". Ikdyž je do očí bijícíl, že to bude všechno, jen ne férové.

    V psychologii se radí před psychopatickým (partnerem, kolegou...) utéct, protože oprabvdu ppslední, co by mělo smysl, je kultivovaná věcná debata. Před Drábkem neutečeme. A tím,že například v jeho postupech detekujeme psychopatické rysy a veřejně to tu pojmenujeme, žádnou kontaminaci demokratického prostoru nevidím.

    PS: omlouvám se za překlepy, píšu to za běhu, syn mě tahá od notebooku :-))

    July 17, 2011 v 12.47
    ad "Zbytečná komplikace"
    Ono to vypadá tak, že člověk vůbec je "zbytečnou komplikací". Pro naši vládu je přece důležitý systém, člověk se pak nějak dosadí, oseká, stane se jednotkou.
    July 17, 2011 v 13.16
    Dobrý den vespolek,
    nezlobte se, pane Škabraho, ale proti čemu protestujete? Že někdo jiný to vidí z jiného úhlu než vy? Nemyslím si, že psychologický pohled na dění ve veřejném prostoru do veřejného prostrou nepatří, právě naopak. Z vašeho výstupu lze vyčíst tak jedině nechuť k psychologii jako takové, což vám v podstatě neberu - není v určitém kruhu ( obzvlášt českých tzv. humanitních vědců) neobvyklá - ale dělat z ní "nelegitimní přístup" je trochu za čárou. Mýlíte se, že článek hovoří jen o psychologickém profilu zúčastněných, zabývá se také psychologickým přístupem veřejnosti, jejím, dejme tomu, propadlým sebevědomím a reakcemi, které jsou - krom historických souvislostí - dané nedstatkem srovnání a zkarikovanou představou o člověku a jeho obsahu vůbec. Že zde miliony lidí bez odezvy trpí něco, co je nejen diskriminuje, ale hluboce uráží, aniž by si toho byly vědomy, to snad nepopřete. Můžete mi snad vyčítat předpoklad, že člověk v rámci komunity funguje na podobných zákonitostech jako jednotlivec v osobních vztazích, ale to je něco, co je dlouhá léta předmětem diskusí a čím dál víc v posledních letech se zjišťuje, že to zdaleka není tak odděleno, jak jsme zvyklí předpokládat. Nemyslím, že jsem pro porážku nepřítele neudělala nic, neboť jsem se pokusila právě tyto slepé skvrny v lidském vnímání pojmenovat. Není to zrovna vítězství na barikádách, ale není to zas takové nic. Tolik k otázce "práva" na to, říct, co jsem řekla. Jinak děkuji Adamu Borzičovi za krátkou poznámku o vztahu šílenství a racionality - je v podstatě základním obsahem článku a viditelně by stála za delší diskusi.
    JInak, Honzo, myslím, že psychologické profily jednotlivců nejsou to, co by situaci nějak brutálně ovlivňovalo, ale myslet si, že ji pochopíme bez pochopení toho, jak současná situace ovlivňuje psychiku mocných i porobených, je, obzvlášť dnes, kdy válka o moc se odehrává víceméně na rovině manipulace - tedy na rovině, v níž běží o schopnost zahlédnout svou vlastní roli v širším kontextu - nereálné.
    Jeden z fenoménů, který prudce ovlivnil vývoj občanské společnosti v tzv. západních zemích po II. světové válce, byl právě vstup psychologie ( přesněji Jungovské psychologie) do obecného povědomí. To, že se to dělo více na rovině např. péče o děti, otázky lidských práv apod. a trvalo to několik desítek let, v nichž my jsme tu "racionalizovali", je, v tom se asi shodneme, vidět na přístupu české veřejnosti dodnes. On ten důraz na racionalizaci vede také k tomu, čeho jsme svědky dodnes - k neschopnosti brát se za svou věc, nemám-li k tomu "posvěcenou" cestu. Myslím, že to, co občas skvěle sám napadáš - tedy předpoklad " pravdy", která posvěcuje politický postoj, se v tomto případě vloudil i Tobě.
    July 17, 2011 v 16.07
    Autorčina zkušenost pedagogická
    Pro mne osobně byla v textu důležitá ta pasáž o stále napjatější atmosféře ve školách. Jsem přesvědčena, že právě školní prostředí poměrně věrně reflektuje "duch doby". Sílící tlak na individuální úspěch, potlačení spolupráce ve třídě a zdůraznění kompetice - viz stále častější volání po zveřejňování "ligových tabulek" škol v jednotlivých krajích - vede k velkému citovému oploštění, které je ještě umocněno tím, že podobnému stresu jsou děti a dospívající vystavováni i v rodinách.
    Navíc jsou učitelé nuceni tančit mezi dvěma ohni - na jednu stranu zaznívají požadavky, aby žáky vedli ke kreativitě a flexibilitě, na druhou stranu je ale především musí připravit na testy, při jejichž řešení je originalita myšlení spíše na překážku.
    A skutečně se domnívám, že to, jak se lidé cítí, jak vnitřně prožívají, zda ráno vstávají s nadějí, vypovídá o poměrech ve společnosti možná lépe než růst HDP.
    July 17, 2011 v 18.37
    Markétě
    Má reakce ale přece nebyla na článek, ten je výborný, ale na ty řeči o deprivantech. V článku je psychologický přístup použit legitimně a správně - je tam rozebírán určitý typ sociálních vztahů, nejsou tam diagnostikovány osoby, analyzováno jejich dětství na základě povšechných informací, apod. Do toho nikomu nic není, navíc to soustředění se na "vadné" jednotlivce odvádí pozornost od politické podstaty věci, od typu mocenských vztahů, které ve společnosti dominují a které právě chování jednotlivců často determinují. Viz slavné (i když asi trochu nekorektní) experimenty Milgrama a Zimbarda, v nichž se jako bestie začínali chovat celkem "normální" lidé, to je to podstatné.
    AJ
    July 17, 2011 v 21.54
    ad ty drábkovy pomocné (prý ne nucené) práce
    July 17, 2011 v 23.46
    Hezký nedělní večer
    Martine, zřejmě jsem Tě špatně pochopila a myslela, že se vyjadřuješ k článku. Rozumím tvé reakci na některé části diskuse, přiznám se, že mně v první chvíli přesun k psychologizování konkrétních jednotlivců také překvapil. Pak jsem se s tím docela s chutí svezla, ale souhlasím, že to není šťastné - to Honza asi správně označil za ventil našich frustrací.
    July 18, 2011 v 23.27
    Zkusím
    učinit ještě jednu poznámku. Diskuse se někam posunula a mám pocit, že ti, co hovoří o současných politicích jako o deprivantech, jsou chápáni jako zjednodušující psychologové.
    Mně teorie deprivace nepřipadá o nic méně vědečtější, než soustředění se na politickou podstatu věci, na typ mocenských vztahů, nebo na zdůrazňování primárních ekonomických vztahů.
    Na rozdíl od striktně filosofujících, politizujících či ekonomizujících pohledů, pohled na současné politiky jako na specifický druh sociopatů umožňuje vysvětlení i jejich projevů chování a komunikace. Je mi jedno, kdo měl jaké dětství, zajímá mě, jak se chová v dospělosti.
    A ještě jedna osobní poznámka - pokud jsem jmenoval p. Drábka jako deprivanta, nechtěl jsem jej urazit, ani jsem jej nechtěl "nedemokraticky" nálepkovat, pouze konstatuji, že z mého pohledu naplňuje nejvíce rysů typických pro sociální deprivaci.
    A chápu, že se z jeho úhlu pohledu mohu takto jevit já jemu.
    HP
    July 20, 2011 v 16.32
    Deprivace je zneužívání moci nejen v politice
    Samozřejmě, že pohled na naše politiky s použitím teorií deprivace sám o sobě nepodnítí nějaké přímé zlepšení na naší politické scéně, ale aspoň tak nezíráme na to, co je v politice také možné! Ono je to jen posunutí poznatků z teorie deprivace do pochopení situace v politických sférách. Umožňuje ji současná neexistence autentické demokracie u nás. Věřím, že prosazení alespoň elementárních prvků přímé (nebo "polopřímé") demokracie by znemožnilo tak absurdní prezentaci politických "elit", jakou dnes u nás vidíme. Ve Slovinsku např. na zamítnutí důchodové reformy "stačilo" obecné referendum, po jehož uzákonění marně voláme (rozměj občanské iniciativy) také u nás.
    Tam by takový Drábek měl "utrum"!
    Ale lidé se sociální deprivací se jistě nacházejí nejen v politické oblasti, kde má jejich působení dalekosáhlý vliv (neohlížeje se na to, zda byli na své posty vyneseni kmotry nebo jen svými ostrými lokty), takové lidi můžeme potkávat na různých vedoucích pozicích všude tak, kde selhávají demokratické principy společnosti. Jako příklad bych uvedla školství, možná obecně, ale z mé zkušenosti to platí o veřejném vysokém školství, kde se postupně vytratila soběstačnost fakult i škol a nastupuje skorofeudální systém, v němž moc mají ti, kteří si ji umí urvat. Vůbec mi není jasná pravomoc a obsazování postů v akreditační komisi MŠ, ve vedení škol se vytvářejí kliky, v nichž se prosazují často lidé, které lze označit za deprivanty (a byli jimi třeba už v minulém režimu coby nomenklaturní kádři). Ze senátů fakult a škol, které po roce 1989 byly nějakou dobu rovnoprávné vůči vedení, se stávají obyčejní přisluhovači vedení. Od rektora přes děkana až po vedení ústavů (kateder) se vedoucí činitelé stávají feudálními vládci nad osobami, penězi atd. A záleží na osobnosti, která (jako ve feudalismu) může být "osvícená" a v rámci svých schopností demokratická nebo to může být tvrdý diktátor až naprostý deprivant. Z tohoto hlediska by bylo zajímavé rozebrat "Plzeň". Odbory na VŠ se staly (aspoň podle zkušeností mých a mého okolí) organizátory návštěvy divadel a rekreací.
    Soukromé VŠ jsou feudálními (ve smyslu vztahu vedení a pedagogického sboru) už svým ustanovením.
    Pokud se mýlím, tak mne, prosím, opravte. A také napište, jestli je to na středních školách (obecně) lepší.
    Nebude to ale lepší ve finančních institucích - bankách, pojišťovnách a finačních úřadech, aspoň ty anglické články o deprivantech, které jsem zmiňovala v minulém příspěvku, se týkaly právě takového prostředí.
    Přenos do vysoké politiky v tak výrazné míře je možný právě a jen proto, že žijeme v pseudodemokracii, kde není možné odvolat politiky a není uzákoněná reálná občanská iniciativa a použití obecného referenda.
    Tolik, chceme-li hledat příčiny a cestu k nápravě!
    Působením chytrých deprivantů v politice se vytváří zkreslený obraz toho, co je správné (dobré) a co ne. To je škodlivé zejména pro mladou generaci, která svou cestu teprve hledá. Věřím, že takový Drobil (prý chce odejít z politiky) se cítí ukřivděný, protože se zhlédl v takovém deprivantovi, jako je V. Klaus.
    HP
    July 20, 2011 v 16.36
    Dodatek
    A proto je dobře, že takovéto články o sociálních deprivantech na důležitých pozicích (v politice i jinde) vycházejí.
    July 21, 2011 v 13.03
    Dovolil bych si souhlasit s panem Černým. Neměli bychom hledat na současné vládní klice nějaké deprivanty, to už by jsme mohli jít rovnou ke kořenům toho, proč je někdo chamtivý a někdo ne. To, co nám příjde na jejich jednání šokující, je součástí chladného kalkulu, je to dávno vymyšlená a dlouhá léta i u nás s úspěchem používaná "šoková terapie". Že lidé, kteří takovou politiku dělají nejsou z našeho pohledu "normální", není vůbec rozhodující. Rozhodující je, že se nám nepodařilo tyto "deprivanty" dostat nejen k lékaři, ale ani od vesel. A já nevidím na dlouhou dobu ani náznak možnosti, že by se to mohlo vůbec podařit. Levice na celém světě se nehne z místa, pokud se neobjeví nový Marx a to hlavně ve smyslu ekonoma, člověk, nebo spíš tým lidí, kteří dokáží lidi přesvědčit, že Friedman byl šílenec a jeho žáci, dnešní skuteční vládci světa, jsou na tom možná ještě hůř. Zaplať Pánbůh za paní Švihlíkovou, ta má cenu 10000 Škromachů, ale při vší úctě k ní, je to málo. Je to i z důvodů její malé publicity, což je chybou levice. Ta si prostě bude muset sama vypěstovat svoje ekonomy, kteří budou schopni se pustit s Friedmanovými Boys do křížku, kteří dokáží lidem zrůdnost jejich teorií. To je dnes nejdůležitější úkol levice, měla by s tím začít už předevčírem, bez toho bude každé prohlášení levicového politika jen bezduchým švotiřením. Tady je pole na kterém se levice a pravice musí utkat, diagnostikovat u Kalouska deprivaci může být milé, ale nepodstatné, on se kvůli tomu nezmění.
    HP
    July 21, 2011 v 22.41
    Přímá volba a odvolatelnost
    Deprivanti u moci si své posty u nás dobře obstavili a zajistili omezením práva lidí na přímou účast na správě státu ( účast na moci), které lidu dává Ústava. Není náhodou, že vlády řízené ODS zablokovaly v parlamentu jakýkoli pokus o uzákonění obecného referenda. Na levici stojí nejen politické strany, ale také odbory a ty se chlubí kvalitními ekonomickými odborníky (z řad VŚ pedagogů) a také občanské iniciativy. Dvě posledně jmenované skupiny budou možná radikálnější v boji o změnu. Také není náhodou, že paní ing. Švihlíková je aktivní v hledání spolupráce alternativ zdola. A není náhodou, že rozbíječské snahy o sjednocení těchto alternativ se zaměřují především na její osobu, viz setkání alternativ v Olomouci a některé s tím spojené události. Sjednocení těchto alternativ nebude jednoduché, ale jen dotud, než se radikalizuje veřejnost tím, jak na sobě pocítí následky vládního pokusnictví. O ekonomické rysy se ve svém programu obohacuje také zmrtvýchvstávající Hnutí za přímou demokracii (HzPD), na jehož základní materiály se odvolává řada dalších iniciativ. Není jiné cesty ke změně, než prosazování metod přímé demokracie do správy našeho státu. Je to nejen přímá volba reprezentantů moci na všech úrovních (od obce až po hlavu státu), ta musí být spojená s jejich odvolatelností uzákoněné na principu občanské iniciativy a obecného referenda.
    To, že nelze dýchat a žít pod neodvolatelnými deprivanty pociťuje stále víc a víc lidí a jen je třeba, aby si uvědomili, že chyba je uvnitř systému, kterému se neprávem říká „demokratický“ a že zastupitelská demokracie má svá hluchá místa, která jsou u nás politiky uměle zachovávána a zakrývána s podporou většiny medií.
    S deprivanty ve vládě se to vše stáván zřetelnější.
    SH
    August 8, 2011 v 20.43
    Také jedna možnost výkladu.
    Já osobně nemohu pořád zapomenout, že Kalousek coby šéf Lidovců chtěl jít do holportu s KSČM. Když se mu to nepovedlo, tak svými doslova šílenými nápady třeba dělá všechno pro návrat komunistů k moci.
    July 15, 2013 v 13.32
    filosofie doby
    hodně zajímavý, taky mi přijde, že jediná filosofie v poslední době je být co nejlepší kolečko v soukolí a pokud nejsi kolečkem měl bys jít dobrovolně na psychiatrii nebo levněji a rychleji přihlásit se dobrovolně "jsem na odstřel !" a nějaký ten lovec odpadlíků se najde
    + Další komentáře