Prolomit spirálu mlčení

Míra demagogie obklopující stávku začíná připomínat jakési nepovedené normalizační retro. Kdyby to nebylo ve svých důsledcích tak smutné, tak je to vlastně strašně komické. Ale žijeme ve společnosti, kde si lidé netroufají říci veřejně vlastní názor.

Adam_borzi_1

Adam Borzič

20.06.2011 08:19

Zdálo by se, že po mimořádných „úspěších“ této vlády, ať již v boji s korupcí či v šíření politické kultury, budou pravicové šiky vystupovat poněkud pokorněji, budou méně agresivní. Události kolem stávky ale zřetelně ukázaly, že tomu tak není. Naopak – máme tu opět pěkně po bolševicku seřazenou národní frontu všech těch slušných a odpovědných občanů, kteří se ošívají jen při pohledu na odborářskou luzu respektive levičácký póvl. Kdo si myslel, že český mediální prostor směřuje k racionálnější formě veřejné diskuse, vypadá nyní jako pěkný snílek. Přiznávám, že mezi takové snílky a naivky řadím i sebe. Už, už a málem jsem uvěřil, že mainstremová média se vydávají cestou kritického myšlení, a základní atmosféra se mění. Ale kdeže loňské (vlastně ještě letošní) sněhy jsou. Pražské měšťanstvo je opět pěkně sešikováno a před odborářským zápachem si ucpává své nosíky, snad aby z té slámy nechytlo sennou rýmu.

Při zběžném pohledu do novin či na českou televizi se zdá, že v české veřejnosti existuje jakýsi cizorodý segment jménem odboráři – jakási skupina mimozemšťanů, která má tu drzost „vydírat“ slušné a odpovědné a idylu slušné společnosti beztrestně narušovat. Fuj! Radši vytáhněme kola a demonstrujeme veřejně, že nás ti umaštěnci nezastaví, chovejme se ekologicky, co na tom, že péče o životní prostředí je v kabinetě, kterému vládne Václav Klaus až někde na poslední příčce. Míra demagogie obklopující stávku začíná skutečně připomínat jakési nepovedené normalizační retro. Kdyby to nebylo ve svých důsledcích tak smutné, tak je to vlastně strašně komické.

A opět se začíná objevovat fascinující fenomén, zmapovaný mediálními odborníky – tzv. spirála mlčení. Sedím si takhle v baru s jedním známým a řeč se ve svých zákrutách stočí na téma nedávné stávky. Můj známý mě nejprve ujistí, že nestojí na té ani oné straně a pak přizná jako na mučidlech, že vlastně stávku podporoval. Odvahu mu dodal jen fakt, že já svoje postoje neskrývám. Po chvíli je na něm zdát znatelné oddychnutí, konečně někomu mohl sdělit, co si vlastně myslí, protože v pražských barech a salónech neradno se odborářů zastávat. Přizná mi, že když slyšel reakce svých známých, zařekl se, že nikomu svůj postoj nesdělí. Je to neuvěřitelné, horem dolem jsme přesvědčováni, že pravice znamená svobodu a levice nás chce zavléct kamsi do strašných bažin totalitní minulosti a současně žijeme ve společnosti, kde si lidé netroufají říci veřejně vlastní názor. Společná fronta pražských měšťáčků by zřejmě dotyčného umlátila opovržlivými pohledy. Připočteme-li k tomu manipulativní projevy hlavních periodik a televize máme před sebou impozantní obraz české demokracie. Věru, o opravdové demokraty u nás není nouze! Už jen domovní důvěrnici chybí!

Co s tím? Myslím, že levice za poslední rok u nás udělala kus práce (mám na mysli, spíše její občanskou než stranickou podobu) a kamsi veřejnou diskusi posunula, evidentně však zápas o tento prostor neskončil. Takže žádné slastné spaní na vavřínech – čeká nás nutná dřina vysvětlování, formulování, veřejné diskuse. Moloch neoliberalismu krmený morálním kýčem odpovědných a slušných občanů (bože, myslím na takového Rimbauda, jak ten by si uplivnul) není zdaleka mrtev. A zatím není ani mrkev. Levicovým a liberálním intelektuálům nezbude než se obrnit notnou dávkou trpělivosti a pokračovat dál v deskripci a analýze současného marasmu, a v představování možných alternativ systému. Na této cestě je také nutné se zastat odborů. Nevím, co znamenají slova slušnost a odpovědnost z úst pánů Kalouska nebo Gazdíka a snad to ani vědět nechci, ale vím, že samostatně myslící jedinci se své odpovědnosti tváří tvář nové bolševické mediální jednotě zříct nesmí. Mlčícím je třeba dodat odvahy. A na případný odpor a výsměch reagovat s nadhledem, vždyť, jak nás ubezpečuje evangelium: blaze pronásledovaným pro spravedlnost.

Diskuse (30 příspěvků)

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.

Roman

Roman Kanda - Prostějov

Praha Pondělí, 20.Června 2011, 14:23:23

Je to paradox: na jedné straně se mluví o potřebě občanské společnosti (Havel a spol.), ale jako by odbory nebyly její součástí; jako by byly jakýmsi reziduem bývalého režimu.

Neznám pražské kavárenské prostředí, ale představuji si to tak, že je tam pravicovost považována za cosi bezmála obligatorního, za bezpříznakový postoj. Člověk je jaksi "samozřejmě" či "přirozeně" pravicový. Levicovost je chápána jako nebezpečná perverze, láska k totalitě, stupidita, morální slabost, nebo je přinejlepším blahosklonně posuzována jako bláhovost.

Nevím, nakolik je má představa vzdálena realitě, ale zasazuji si do ní onu metaforu spirály mlčení. Je za ní stud. To by ovšem znamenalo, že pražské většinové mínění je tvrdě totalitní, a představuje tudíž hrozbu pro demokracii.

Luděk Ševčík - OSVČ

Pondělí, 20.Června 2011, 17:55:11

S tou Prahou už to není až zas tak tragické, jde o to, jestli sedíte v hospodě ve Vršovicích, nebo v kavárně na Vinohradech. To může být až diametrální rozdíl a přitom to není od sebe tak daleko. O to, aby se mladý intelektuál cítil přirozeně pravicový se postarala media. Léta práce pro pravici jsou znát, včera jsem poslouchal v ČT, jak byla zpochybněna diplomová práce nějakého pracovníka městského úřadu. K tomu bylo ihned zdůrazněno, že podobný případ se stal i Onderkovi a ještě dalšímu členovi ČSSD. Ve zprávách to zaznělo dvakrát, pokaždé myslím s jiným hlasatelem. Ani slovo o tom, že se podobné a už i pravomocně prokázané stalo Řápkové, Bendovi a jiným členům ODS a dalších pravicových seskupení. Tak se to dělá. A tuhle demagogii si musím platit ze svého.

Samu_v_montmartre

Ivan Štampach - religionista, Praha 3

Pondělí, 20.Června 2011, 18:45:5

Hlásím se už pěknou řádku desetiletí k demokratickému socialismu. Když jsem s tím přiliš obtěžoval za nedemokratického pseudosocialismu, mohli mne zavřít, nebo jsem mohl mít opletačky v práci. Když se k témuž hlásím dnes, ťukají si někteří známí významně na čelo a když se vzdálím rozebírají možné diagnózy. Další najednou nemají čas na schůzky se mnou. Myslím, že by se něco takového nemělo o mně vědět, kdybych se ucházel o pracovní místo. Ještě štěstí, že pracuji v akademické sféře, kde se to tak nebere. Někteří řeší, jestli nejsem něčí agent. Jednou mi někdo napsal, že jsem posedlý svobodou a že bych se měl léčit.

Takže moje zkušenost potvrzuje autorovo pozorování a uvažování.

Filip Outrata - Praha

Pondělí, 20.Června 2011, 20:58:58

Pane Kando, vystihl jste situaci v Praze myslím docela přesně. Pohybuju se v pražském akademickém prostředí a v křesťanských kruzích, a tam je nejrozšířenější postoj pravicovost, ze stran TOPka, je tam dost silně zakořeněný strach ze všeho sociálního, socialistického, kolektivistického aj. Kdyby vás to zajímalo, zkusil jsem to popsat v článku pro křesťansko-sociální platformu ČSSD na www.sonapa.cz.

Roman

Roman Kanda - Prostějov

Pondělí, 20.Června 2011, 21:28:47

Moc děkuji, pane Outrato. Váš článek si dohledám a přečtu.

Paja_velka_fatra_cb

Pavel Holubec - Tainan

Pondělí, 20.Června 2011, 22:25:54

Přijde mi, že když na modrého pražana vytasím slovo stávka, tak strachy zezelená, začne mluvit o cyklistech a vypadá to, že stávku považuje za den bez aut. Je to taková automatická imunitní reakce, prostě zkrat.
Čelní střet s realitou přeci může mít drastické následky. A léčba bude po reformách dražší, takže je zodpovědné se do takovýchto intelektuálních dobrodružství vůbec nepouštět.

To spíš Klaus začně slavit Den Země a jezdit na hrad na kole, než aby si průměrný pražan připustil a do vědomí vpustil, zač a proti čemu se stávkovalo.

Filip Outrata - Praha

Prazan aktualne Pondělí, 20.Června 2011, 23:13:37

Právě jsem viděl v pořadu Reportéři České televize ukázku pravicového Pražana - IT expert, 38 let, podal v pátek trestní oznámení na stávku, v pondělí ráno sedl do auta a jel se podívat, jestli se dostane so nemocnice v Motole, a pohádat se s odboráři. Když viděl transparent s heslem o Islandu, zjevně neměl tušení, o co jde. Takový ignorant co se řídí hlavně dojmy a emocemi. Na tom kole jel v reportáži ovšem odborář z dopravního podniku...

Roman

Roman Kanda - Prostějov

Pravicový Pražan Úterý, 21.Června 2011, 11:36:19

Pane Outrato, také jsem ten pořad viděl a neušlo mi, jak se tento pán neustále skrývá za své dítě. Nechápu, proč jde někdo na demonstraci, kde to může být i dost divoké, s malým dítětem. Ten pán je zřejmě vskutku ignorant (viz jeho slova o tom, že nikdo nepředložil alternativu), ale je to taky sociologický vzorek. Svědčí to o sociální izolovanosti určitých skupin i jednotlivců, která je v české společnosti skutečností. Ukazuje se na mnoha úrovních, např. v tom, že když stávkují - dejme tomu - učitelé, tak lékaři či inženýři s nimi nesolidarizují, a naopak někteří vystupují proti nim.

Filip Outrata - Praha

naprostý souhlas, Úterý, 21.Června 2011, 13:00:44

ta nepropojenost a izolovanost skupin, které by k sobě přirozeně měly mít blízko, je bolestivá. Před několika lety to byly protesty vědců z AV, kteří jinak mlčeli a mlčí jako ryby, ale když hrozilo snížení financí Akademie, spustili povyk. Je to smutné. Jsou to asi "idioti" v klasickém řeckém významu - soukromníci, odtržení od celku obce a hrající jen sami za sebe... ale zase na druhou stranu, kde by se měli té sociální soudržnosti a solidaritě naučit?

Anna Jančaříková - Brno

Umělé rozeštvávání společnosti Úterý, 21.Června 2011, 13:18:17

já si myslím, že to je jedna z vládních strategií - postupují v duchu hesla "rozděl a panuj" - a daří se jim to. hádají se tu bezdětní s dětnými, staří s mladými, lékaři se sestrami, zaměstanci s OSVČ atd. atd. - a to je průser.

Soihlasím s Romanem - dokud všechny skupiny nepochopí, že v konečné fázi je jejich zájem společný, nepřestanou se handrkovat mezi sebou a nesjednotí se, tak s ničim nehnem.

Eva Hájková - knihovnice

Úterý, 21.Června 2011, 17:53:42

Mně to tak připadá, že do té povinné pravicovosti udělala trhlinu až před čtyřmi léty iniciativa "Ne základnám" a od té doby levice pomaličku vstává z mrtvých. Ale je to jen můj subjektivní pohled, protože já jsem v té době procitla ze svého politického spánku a začala jsem pozorovat, co se vlastně ve světě děje. Někdo to možná vidí jinak.

Anna Jančaříková - Brno

Podle mě Úterý, 21.Června 2011, 17:59:25

naopak démonizace levice vygradovala agitkou před posledhími volbami.

Eva Hájková - knihovnice

Úterý, 21.Června 2011, 18:59:19

Ono je to jiné v Praze a jiné v menších městech, jiné mezi intelektuály a jiné mezi ostatním obyvatelstvem. Já bych řekla, že ti, co si byli dřív tak suverénně jistí správností a převahou svého pravicového pohledu, už si dnes tolik jistí nejsou, přestože se tak ještě tváří.

Roman

Roman Kanda - Prostějov

Sociální izolace Úterý, 21.Června 2011, 19:25:25

Ono nejde jen o vládní strategii, žijeme v době, kdy se politika změnila v subpolitiku, jak píše Ulrich Beck, a politiku dělají nadnárodní koncerny a média. Právě mediální chování zvláště před volbami, ta pogromistická protiparoubkovská rétorika, to bylo něco úděsného. A jen to ukázalo, že demokracie je u nás jen velmi tenkou slupkou; žádné kořeny zde nemá.

Jan Dospiva - Orlová

Neonormalizace a znovunabytá důležitost slov Úterý, 21.Června 2011, 23:04:28

Ivan Štampach to vystihl přesně, když napsal, že myslí, že by se o něm nemělo vědět, že se hlásí k demokratickému socialismu, kdyby se ucházel o pracovní místo.

Zkuste dělat v nějaké firmě na trochu lépe placené pozici a otevřeně i ve veřejném prostoru zastávat levicové postoje.

Zkuste být levicovým novinářem a až na pár výjimek se uživit a nebýt vyhozen, pokud své přesvědčení jaksi neupozadníte. Zkuste pořádně informovat o islandské revoluci a španělských protestech.

Zkuste sympatizovat s odbory, pokud pracujete někde, kde odbory nepůsobí.

V té reportáži o stávce byl jeden zajímavý moment - když se jednoho tramvajáka, co vyjel, ptali, proč nestávkuje, tak napřed řekl něco v tom smyslu, že je tu nový, pak se rozpačitě odmlčel, zašel za nějakými lidmi vzadu a po poradě s nimi se omluvil, ale že už nic nepoví. Načež jeden odborář do kamery zahlásil: "Já vám řeknu, proč vyjel, je ve zkušební době a pohrozili mu, že kdyby stávkoval, dají mu výpověď."

Před lety koloval vtip: Víte, jaký je rozdíl mezi socialismem a kapitalismem? V socialismu, když něco říkáte, tak si musíte dát pozor, jestli vás někdo neposlouchá. V kapitalismu si můžete říkat, co chcete, a stejně vás nikdo neposlouchá.

Už to neplatí. Bezbřehou postmodernu nahradila nepokrytá kapitalistická neonormalizace. Má to ale jedno plus - slova znovu nabyla na důležitosti. "Oni" se znovu bojí svobodných slov, svobodného myšlení, svobodných postojů, jinak by jim nestálo za to je potlačovat. A to je nadějné - změna je možná, i změna myšlení a pasivity lidí kolem nás, pokud nebudeme držet hubu.

Bohdana Marvalova - Liberec

Pražský paradox Úterý, 21.Června 2011, 23:28:5

V květnu 2011 byla hrubá mzda v Praze 30262 Kč a nezaměstnanost 3,9 % zatímco např. v Ústí nad Labem to bylo 21160 Kč a 12,51%. Myslím, že je zřejmé, proč se pražané do stávek nepohrnou.

Javz510x510_tyk

Honza Macháček - chemik, Neratovice

Idioti Středa, 22.Června 2011, 13:30:54

Z našeho ústavu o čtyřech stech zaměstnanců jsme šli v odborářském průvodu jen dva.

I demonstrace proti rychlému vyhladovění Akademie věd uspořádalo několik málo, převážně mladých, aktivistů, a většina kolegů, kteří na ně přišli, se uklidnila, když premiér Fischer škrty v rozpočtu AV zmírnil. Někteří dokonce říkají, že on ten kafemlejnek vlastně není špatný. Pozoruhodně málo lidí v Akademii věd a na vysokých školách chápe, že máme společné zájmy, dokonce se daří i rozeštvávat vysoké školy, třeba Brno proti Praze nebo Prahu proti venkovu. Akademie věd nevěnuje mnoho pozornosti chystanému zákonu o vysokých školách, záměry vlády nejostřeji kritizuje Univerzita Karlova. Stále není jisté, zda aspoň proti školnému bojuje více studentů, než stále přemlouvá bábu.

Propojení vědy a školství s celkovou situací ve společnosti bere vážně ještě méně lidí než vazbu mezi školstvím a vědou, prorektor Štech vystoupil na demonstraci ProAltu za sebe, nikoliv jménem Univerzity Karlovy.

Nevím, zda se dostanu na demonstraci http://sckn.cz/ proti zvyšování DPH na knihy, ale rád bych viděl, kdo všechno tam přijde, a slyšel, jestli budou demonstranti protestovat i proti zvyšování DPH na potraviny a léky, třeba aspoň proto, že kdo utratí všechny peníze za drahé živobytí, tomu už stejně na knížky nezbude, ať levné nebo drahé.

Filip Outrata - Praha

Pane Macháčku, Čtvrtek, 23.Června 2011, 10:20:1

pracuji v nakladatelství a sleduji, jak kolegové reagují na DPH, stávku a celkovou situaci. Převažuje stále pravicové naladění, odpor k odborářům je silně zakořeněný, ale už jsem zaslechl i reakci typu "to už člověk neví, jestli s těmi odboráři nemá sympatizovat", což mi v kontextu přijde jako docela pokrok.

Na Vaši otázku, budou-li knihkupci a nakladatelé protestovat i proti DPH na potraviny či léky, jste si bohužel mohl odpovědět dopředu sám - nebudou. Převažuje totiž elitářské pojetí - my, ti, co tvoříme kulturu, jsme jedineční a důležití, bez nás by "národ zašel", i ti dole. Podle mě je to asociální přístup, ale většina lidí z "kultury" si to neuvědomuje.

A to rozhodně nemají průměrný plat v Praze, o němž psala v předchozím příspěvku paní Marvalová, ale často hluboce podprůměrný v celostátním měřítku.

Samu_v_montmartre

Ivan Štampach - religionista, Praha 3

Čtvrtek, 23.Června 2011, 10:37:2

Když mne jeden mladší spoluorganizátor včerejší demonstrace proti zvyšování DPH z knihy zval na tuto demonstraci, zeptal jsem se ho, jestli budu moct demonstrovat taky za nižší DPH za brýle, aby si penzisti ty knihy mohli přečíst a za léky, aby se toho čtení vůbec dožili, tak jsem si jako odpověď přečetl jen řízné NE! Tak jsem tam sice šel, ale měl jsem trošku pochybnost. Demonstruju za dostupnost kultury a vzdělání pro všechny nebo zachování dosavadní výše zisků knihkupců a nakladatelů?

K tradičnímu levicovému pojetí totiž koneckonců patří vyšší daně a tém ovšem i vyšší státní výdaje, prostě vyšší míra solidarity. Spíš by mělo jít o to, aby nutná míra zvýšení daně zsáhla všechny, ne maximálně chudší a minimálně bohaté.

Javz510x510_tyk

Honza Macháček - chemik, Neratovice

Nakladatelská elita Čtvrtek, 23.Června 2011, 10:49:37

Byl jsem tam http://vodypitel.is-a-geek.org/galerie/DPH2011-06-22/

Obávám se, že k předpovědi Filipa Outraty nemám co dodat.

Snad jen pod podiem nás bylo víc (a ne jen Ivan Štampach a já), kdo zastáváme trochu jiné názory.

Filip Outrata - Praha

Nižší DPH Čtvrtek, 23.Června 2011, 21:31:48

na knihy má podle mě smysl jako výraz určité tradice a politického, celospolečenského zájmu: jako ve Velké Británii, kde je od 19. století DPH na knihy a tisk nulové. Pokud se jako společnost nedomníváme, že informace, vzdělání a kultura jsou mimořádně důležité, pak snížená sazba nedává smysl.

Ivan Štampach má samozřejmě pravdu, že nižší sazba by měla být i na jiné věci - léky, potraviny, zdravotní pomůcky, teplo, veřejnou dopravu aj.

Přiznám se, že když čtu příspěvky lidí jako je Alexandr Tomský, přestávám snaze o nižší DPH na knihy fandit. Tihle pravicoví fanatici by si snad vyšší DPH zasloužili. Problém je, že by to objektivně přineslo ochuzení produkce hlavně učebnic a odborných textů, a celá společnost by zase pokročila na cestě k barbarství a zaostalosti, po níž podle mě zdárně kráčí.

Anna Jančaříková - Brno

Pane Outrato, k barbarství a zaostalosti Čtvrtek, 23.Června 2011, 22:02:21

nás dovede hlavně reforma školství, pokud projde tak, jak jsem o ní četla. Na VŠ klidně bez maturity, doktorát za rok, magistr za rok, k tomu placení školného, takže tituly by se vlastně hromadně kupovaly.
Atd. Atd.

Pokud jde knihkupcům opravdu o vzdělanost národa, proč se nebouří proti Dobešovým absurdním návrhům?

A proč nejsou schopni, když jsou ta elita, pojmout "reformy" komplexně?

Proč jim nedojde, že když národ bdue vyždímán až na kost, těžko bude mít prostředky (i náladu) invetsovat do knih?

Proč jim nedojde, že lidé potřebují mít zajištěny základní potřeby, pocit bezpečí a nějaký volný čas, aby se mohli věnovat četbě?
Jenže tyto "reformy" povedou k tomu, že velká část pracujících lidí nebude mít nic z toho?

Nevěřím knihkupcům, že jim jde o kultivaci národa, o šíření vzdělanosti. Ani za mák jim to nevěřím.

Přijde mi to slabší odvar toho, co bylo k vidění u médií, konrétně vyděšení šéfredaktoři hlavních periodik, bouřící se proti vyššímu DPH. Přitom oni mají hlavní podíl na tom, jak to tu teď vypadá, oni tu pomáhají budovat totalitu a demontovat občanská práva.

Trefně to vyjádřil Motejlek:
"Nezodpovědná mainstreamová média stvořila monstrum. To si z nich teď dělá srandu"
http://www.motejlek.com/nezodpovedna-mainstreamova-media-stvorila-monstrum-to-si-z-nich-ted-dela-srandu

Filip Outrata - Praha

Naprostý souhlas, Čtvrtek, 23.Června 2011, 22:33:37

boj o udržení kvality a dostupnosti VŠ vzdělání je teď to nejdůležitější. Když jsem četl o Dobešově připravované "reformě", běhal mi mráz po zádech. Co se s tím ale dá dělat, když o osudu vzdělání, jako o všem ostatním, rozhodují "doktoři z Plzně"?

Obávám se, že velká, jednotná vlna odporu se konat nebude. Já se pohybuji spíš mezi nakladateli a editory než knihkupci. Ti, kdo pracují s knížkami, jsou často obětavci, "zažraní" do své práce, a teď mají pocit, že jim stát plivl do tváře. Viz článek editora Jana Šulce, http://www.lidovky.cz/tiskni.asp?r=ln_noviny&c=A110305_000075_ln_noviny_sko

Jsou to poctivci, o šíření vzdělanosti jim určitě jde, ale chybí jim širší souvislosti, vidí v první řadě jen svoji práci, svoje poslání. Proto nejsou často schopni dohlédnout důsledky "reforem" pro celou společnost. Pro některé ale myslím tahle zkušenost povede k tomu, že jim leccos dojde.

S médii je to podobně, jak jsem napsal o panu Tomském - skoro bych to těm Balšínkům a spol. přál. Zasloužili by si DPH i vyšší. Ale zase - bulvár si se zvýšením poradí, ale největší problémy budou mít kvalitní periodika.

Lepenka

Michal Špína - komparatista

ad F. O. a A. J.: Pátek, 24.Června 2011, 03:10:45

Většinou souhlasím. Kromě toho většina knižní (a mediální) produkce nepředstavuje něco, bez čeho by zaniklo "vzdělání národa" -- většinu tvoří kuchařky, detektivky, harlekýnky, horory, různé příručky apod (nic proti těmto titulům, ale proč by na ně měla být menší daň?). Připadá mi to, jako by někdo dejme tomu při zdražování veškerých potravin alarmoval, že lidi ochoří, protože budou mít nedostatek lilku. Jak říká I. Štampach, bez nižší sazby "na brejle" nemá nižší sazba na knihy moc smysl -- a to se zabývám literaturou, takže čtu neustále. Ovšem aspoň 80 % knih, co mi projde rukama, je z knihoven, takže důležitější než ceny knih je pro mě (a asi pro leckoho, komu o něco jako "vzdělání" jde) funkční, dostupný a kvalitní systém knihoven. To ovšem v souvislosti se "vzděláním národa" snad ještě nezaznělo...

Filip Outrata - Praha

ad M. Š. Pátek, 24.Června 2011, 09:38:51

Potíž je v tom, že právě ta menšina kvalitní produkce nejvíc doplatí na zvýšení daně. V diskuzích o DPH padla taky zmínka o Dánsku, kde je rovná DPH 25%, ale vysoká progrese a velké dotace na podporu kultury a vzdělání. To u nás ale nehrozí a výsledkem zvýšení DPH bude jenom to, že bulvár a brak pojedou vesele dál, ale ubyde kvalitních titulů. Ty pak logicky nebudou ani v těch knihovnách. Zrovna jsem svědkem velkých problémů knihovny jedné malé pražské humanitní fakulty. Je to celé navzájem propojené, při vyšším DPH a cenách knih budou knihovny moci nakoupit méně knih.

David Sekanina - manažer v nevládním sektoru

Dobrý den Anno Jančaříková Pátek, 24.Června 2011, 10:55:12

Divide et Impera je je jediný způsob vlády v posledních tisíletích, který se "osvědčil", opakem je vláda lůzy,jak nepřímo říká pan Borzič, jako u nás v roce 1918-19, 1938-39,1945-48,1968-69 atd,hezký den

David Sekanina - manažer v nevládním sektoru

pane Borzič, Vaše spirála mlčení, neb německý konstrukt sociologický Pátek, 24.Června 2011, 11:04:0

tady přeci existoval vždy a existovat vždy bude, dokud zde budou lidé...jak říkal páter Engels, viz třeba pana Evžena Duhringa. Co je na tom "fenomenu" tak fascinujícího ?
Děkuji za odpověď

David Sekanina - manažer v nevládním sektoru

pane Borzič Pátek, 24.Června 2011, 11:08:40

"Levicovým a liberálním intelektuálům nezbude než se obrnit notnou dávkou trpělivosti a pokračovat dál v deskripci a analýze současného marasmu, a v představování možných alternativ systému" - kéž by se zde, třeba od Vás , či jinde, třeba od někoho jiného konečně objevila či zjevila alternativa /s velkým A/, bylo by konečně o čem diskutovat a ne jen "pomlouvat" "DRUHOU-JINOU" stranu/nemyslím politickou, of course

Jakub Grombíř - brno

Pátek, 24.Června 2011, 20:15:48

Pane Sekanino, vy jste z té véčkařské guerilly nebo vás to prostě baví, dělat tady ze sebe pitomce?

Adam Borzič - brno

Sobota, 25.Června 2011, 15:15:37

Díky, pane Grombíři, trefněji bych se zeptat neuměl.

Pro vložení příspěvku musíte být zaregristrováni a přihlášeni.