Flatland je země, v níž jeden rozměr chybí
Markéta HrbkováIntegrální teorie Kena Wilbera je většinou akademického světa stále ještě ostentativně přehlížena, ale množí se počty prací, které z ní čerpají, i teorií, které se k jejímu následovnictví přímo hlásí.
Ač trochu zavání „antivědeckostí“ a bývá posměšně označována za „teorii všeho“, jedna z nejrozšířenějších teorií vyrostlých z holismu je integrální teorie Kena Wilbera. Na vývoji a propracování základního schématu AQAL, který je základem integrální teorie, pracují nové obory integrálního umění, ekologie, ekonomiky, politiky, psychologie i metodiky a koučování. Ve většině akademického světa je stále ještě ostentativně přehlížena, ale množí se počty prací, které z ní čerpají, i teorií, které se k jejímu následovnictví přímo hlásí.
Ústředním pojmem Wilberovy teorie vědomí je tzv. holon (pojem pochází z knihy Arthura Koestlera). Holon je jakousi skladební jednotkou celku, může ji představovat jakékoliv jsoucno od kvarků přes osoby až po ideje, je celkem, který je však zároveň součástí celku vyššího, z nějž nabírá svůj smysl či kontext (písmeno je písmenem a zároveň součástí věty, která mu teprve dává smysl; buňka je součástí organismu, který pro ni plní podobné funkce; člověk je jedinec, ale zároveň je součástí společenství, myšlenka je samostatný celek, ale část svého obsahu získává až v kontextu nějaké komplexnější teorie atd.).
Každý holon obsahuje mnoho linií vývoje nebo inteligencí (kognitivní, etickou, estetickou, logicko-matematickou, afektivní, kynestetickou…), které jsou různě rozvinuty a dosahují různé úrovně, (některé mají mezi sebou závislostní vztahy a nemohou se vyvinout bez souběhu či tak, že vývoj jedné podmiňuje vývoj druhé), každá svou cestou a svými prostředky míří k dalšímu vývojovému stupni, jak to vykreslují např. Piagetova teorie kognitivního vzdělání, Kohlbergovy stupně morálního vývoje, Maslowova hierarchie potřeb nebo Eriksonova stádia psychologického vývoje.
Aby bylo možno plně porozumět jakékoliv události nebo aspektu reality, podle integrální teorie jej musíme prozkoumat z nejméně čtyř perspektiv (subjektivní, intersubjektivní, objektivní a interobjektivní).
To rozděluje celistvost holonu na čtyři kvadranty: jeden, jímž se vztahuje sám k sobě uvnitř sebe, druhý, jímž se vztahuje zevnitř ven, třetí, jímž se vztahuje vnější k němu, a čtvrtý, jímž se svou kolektivní částí vztahuje k vyššímu celku. Wilber zobrazuje tento vztahový rámec např. na čtyřech různých přístupech sociálních věd, kde Freudův přístup představuje Individuální, niterné Já, Skinnerův behaviorismus vnitřní vztah Já ke svému okolí, Gadamerova filosofická hermeneutika studium kolektivního nevědomí a jeho prožívání, tedy vnitřní kolektiv, a Marxovy teorie externí kolektiv.
Stačí mi, když si vzpomenu na Sabinu Spielrein nebo na jeho články o "židovské psychologii" z třicátých let (k tomu srv. např. http://www.kritiknetz.de/das_kollektive_unbewusste_und_der_Antisemitismus.pdf). Mimořádně odpudivý člověk morálně na stejné úrovni jako Martin Heidegger.
Myslím, že to možné není. Vzývání starých bůžků nepomáhá - kéž by nová levice (vyjdeme-li z hypotézy, že se rodí) dokázala i tento diskurz integrovat.
Obávám se, že holismus tohoto pojetí je jen špatně maskovaným redukcionismem.
Takže můžete dál arogantně vtipkovat, paní Hrbková-Bidlová, já si asi raději ponechám své pochybnosti.
Domníváte se, že váš vstup zde je ukázkou seriózní diskuse? Smiřte se konečně s tím, že s vámi všichni souhlasit nebudou a že nebudou diskutovat podle vašich představ - např. odpovídat na vlezlou otázku, koho budou volit ve volbách apod. Mimochodem: zajímalo by mě, jak se dá na základě psaného textu usuzovat, že se člověk tváří uraženě. Nepodlehl jste snad dojmologii?
A pokud jde o české vysoké školy, nevím, jak souvisejí s mým jediným diskusním příspěvkem. Tenhle váš výpad je úplně pod úroveň a snad ani nemá cenu ho jakkoli komentovat.
Paní Hrbkové-Bidlové děkuji za zajímavou odpověď, ale raději diskusi pod tímhle článkem opustím. Přestalo se mi tu líbit.
Slovo holon je řecké slovo a znamená celek, podobně jako řecké slovo pan, které na rozdíl od holon znamená "všechno". Více o různých druzích celků a částí se lze dočíst v Aristotelově Metafyzice a celá metafyzika jako první filosofie je právě o uchopení světa a myšlení z tohoto základního úhlu lidského rozumění světu.
Pokud tvrdíte, že termín holon pochází od Arthura Koestlera, pak je tu podle mne pominuta dvoutisíciletá tradice metafyzického myšlení. Prostě je to učení tak trochu bez kořenů.
Nic proti tomu, i taková teorie vědomí může mít zajímavé praktické aplikace v těch oblastech, které jmenujete. A taky klobouk dolů, že jste to celé nastudovala a dokázala srozumitelně vyložit.
Je to teorie filosofická nebo psychologická? Pokud jde o teorii spadající do filosofie, pak nemá ten řádný historický základ, už v Platónových dialozích nacházíme pasáže, co o tom problému řekli předchozí myslitelé.
Je to teorie psychologická? Ale třeba kořeny teorií C.G.Junga nacházíme v novoplatonismu, kterým on sám byl okouzlen....
Prostě chybí mi hlubší základ takovýchto holistických teorií jako je ta Wilberova.
Nicméně Vás za článek chválím, protože rozšiřuje přehled a je poctivě promyšlený. A poctivé myšlení je vždycky hodné pozornosti.
Oklikou upozorňujete, že krize ekonomická souvisí s krizí v našich myslích a srdcích.
A.Ho.J.
Mám to chápat tak, že se skutečně domníváte, že planety se řídí naším kalendářem, takže pro pravoslavného v Duchcově a katolíka v Prostějově se planetární systém přestavuje podle toho, jaké si zrovna vymyslí datum?
Tedy tato teorie mi připadá ještě přitaženější za vlasy, než to roztomilé hvězdopravectví.
A pokud si to nemyslíte, tak proč to tedy píšete???
Zkusím nejprve obecně: holismus musí řešit jeden problém, a tím je pojem celku. Část si jaksi umíme představit, je přece tak či onak ohraničitelná, ale celek se právě tomuto ohraničení vzpírá. Ohraničíme-li ho - co pak je za celkem?
Teď konkrétněji: holistickým přístupem se vyznačovala strukturalistická lingvistika. Pro ni celek představoval systém jazyka, protkaný strukturami vztahů. Všechno to bylo pěkně vymyšlené: máme nějaké fonémy, morfémy, lexémy - ale ve vyšších patrech jazyka (význam, slova, věty, text) se tato hypotéza celku začala rozpadat. Holismus se tedy ukázal být redukcionistický v tom smyslu, že pojímal celek příliš zúženě.
Tímto příkladem chci říct, že i když holismus proklamujeme s dobrou vírou, záleží na tom, co tímto celkem míníme. Proto se obávám těchto teorií "všeho". To není žádný psychologický strach, to je metodologická skepse. Představa, že všechno integruje k celku nebere v potaz dialektické napětí - že proti integraci vždy stojí a bude stát dezintegrace, že vedle harmonie bude vždy disharmonie atp.
Nechci být příliš rozvleklý, ale snad se mi podařilo nastínit zdroj svých pochybností.