Raumlabor rozbíjí městský prostor

Johana Lomová

V Galerii 207 se každý týden představují známí i méně známí umělci. Momentálně galerie představuje decentní vzpomínku berlínské skupiny raumlabor na pražskou Vysokou školu uměleckoprůmyslovou.

Galerii 207 najdeme ve druhém patře VŠUP a každé pondělí se zde představují známí i méně obvyklí umělci. Včera galerie připomněla dvouleté působení členů ateliéru raumlabor na této pražské škole.

Spíše než samotná instalace v galerii - její stěny pokryl zvětšený portrét členů invenčního ateliéru - stojí za zmínku obecně výsledky jejich práce, které je možné si prohlédnout na internetu (www.raumlabor.net). Uvažování o prostoru měst a lidském pohybu v nich zajímavě překračuje tradiční představy o činnosti architektonického studia.

Raumlabor založilo v roce 1999 osm v Berlíně usazených architektů (M. Bader, M. Rick, F. Apuzzo, B. Foerster-Baldenius, A. Hoffmann, J. Liesegang, Ch. Mayer, A. Timm) a dnes je silným nástrojem konceptuálního architektonického myšlení. Na rozdíl od klasických studií nepracuje raumlabor jako firma zpracovávající stavební zakázky. Spíš jde o think-tank, který promýšlí život ve městě, pohyb lidí ve veřejném prostoru a svébytně se věnuje vztahu k zeleni.

Členové raumlaboru se zajímají o nové typologie měst, nabízejí neotřelé možnosti fungování veřejného prostoru a zdůrazňují jeho funkci jako místo setkávání. V souvislosti s nimi se proto mluví o „umělecko-sociální performanci“ a scénografickém pojímání prostoru. Projektem, kde se městská zástavba stává kulisou pro inscenované situace, byl například Eichenbaumoper. Monstrózní a anonymní stanici meziměstské dráhy v Porúří (Eichenbaum) raumlabor proměnil v dějiště opery, použil ji jako hlediště/jeviště a zkusil tak narovnat architektonické selhávání stanice.

Odlišnou proměnou veřejného prostoru je pravděpodobně nejznámější projekt raumlaboru Kuechen Monument. Mobilní nafukovací prostor budovy-bubliny již splnil svou funkci v řadě světových měst od New Yorku přes Hamburg až po Prahu. Nehostinné prostranství, příkladem budiž pražské Jižní město, raumlabor proměnil v přitažlivou kavárnu, taneční nebo přednáškový sál. Tvar se přizpůsobuje okolí, do kterého vkládá sice chráněnou, přesto však otevřenou prostoru.

Pod heslem No Trust No City raumlabor ve městech znovuvytváří poztrácenou důvěru. Jednoduchými zásahy rozbíjí městský prostor a vytváří návod k tomu, co bychom my sami měli od města chtít. Raumlabor se v Praze znovu představí 28. května 2011 v rámci festivalu Street for Art.