Nesehnutí v Brně slavili Mezinárodní den bez nakupování

Jana Ridvanova

Nesehnutí dnes v Brně protestovalo proti konzumní kultuře kapitalismu, která podle nich ničí životní prostředí, vyčerpává přírodní zdroje a zvětšuje propast mez chudými a bohatými.

V pátek se v Brně uskutečnil happening občanského sdružení Nesehnutí. Nákupní vozíky tu hrály šachy, zvaly se na oběd, jely na výlet, odpočívaly si v křesle, lenošily v peřině a chystaly se na tenisový zápas.

Happeningem s nákupními vozíky se Nesehnutí připojili k celosvětovým protestům proti konzumní kultuře spojené s prosperitou kapitalistického systému. Mezinárodní den bez nakupování tzv. „Buy nothing day“, existuje již osmnáct let.

Aktivisté se touto akcí snaží veřejnost upozorňovat na negativní dopady konzumu. Na to, že dvacet procent obyvatel té šťastnější části Země využívá většinu přírodních zdrojů planety. Proto aktivisté lidi nabádají k tomu, aby se nad masivní spotřebou tzv. rozvinutého světa zamysleli.

V sobotu se pak Mezinárodní den nenakupování bude slavit na čtyři sta místech po celém světě. Nesehnutí chtějí zároveň upozornit na mnohdy až otrocké podmínky lidí, kteří zboží vyrábějí, a zároveň na vliv masové výroby na životní prostředí.

Aktivisté se veřejnost také snažili varovat před negativní funkcí reklamy, která se podle nich snaží vyvolávat stále nové a nové potřeby a donekonečna zvyšovat naši spotřebu jako nakupujících zákazníku.

„Nabádáme k tomu, aby lidé při svých nákupech zvažovali co, jak, kolik, proč a kde nakupují, a proto se k mezinárodnímu dni tímto happeningem připojujeme,“ řekl garant programu Zaostřeno na hypermarkety, Milan Štefanec ze zmíněného hnutí.

„Svým každodenním rozhodováním o tom, co koupíme, můžeme podpořit pěstitele a chovatele BIO potravin, místní producenty zeleniny a ovoce, mléka či sýru. Známá je i značka Ekologicky šetrný výrobek či produkty spravedlivého obchodu — Fair Trade, které podporují komunity v rozvojových zemích. V Česku je už řada chráněných dílen, takže svým nákupem můžete podpořit postižené lidi,“ doplnil Milan Štefanec.

Lukás Lyer z ekologické poradny Nesehnutí dodal, že protestem se lidé na celém světě snaží upozornit na problém nadspotřeby, ubývání přírodních zdrojů, na rizika a dopady na životní prostředí, na zvětšující se propast mezi bohatými a chudými státy světa.

První „Den bez obchodu“, jak byl z počátku nazýván, proběhl v roce 1992 na popud Teda Dava a anti-konzumního aktivisty Kalle Lasna v Kanadě, kde uspořádali kolektivní protest proti neustálému nabádání reklamními společnostmi spotřebovávat více, než potřebujeme.

V roce 1994 zorganizoval na evropském kontinentě Wolfgang Zuckermann a Eric Britton akci „Dovolená od konzumerismu“. A o rok později se objevil podobný happening v Sint-Michielsgestelu v Nizozemí pod názvem „Niet-Winkeldag“ (Den bez obchodu).