Autechre - Pionýři se stávají veterány

Zuzana Přikrylová

Jestliže před deseti lety byli Autechre spolu s Aphexem Twinem nejzásadnější projekty kultovního vydavatelství Warp, dnes se hudebně drží více v pozadí, aby mohli ve své laboratoři tvořit další vydání matematické učebnice hudby pro experty.

Autechre je dvojice Rob Brown a Sean Booth z Rochdaleu, která vznikla u hip-hopových a elektro mixtapes. Dali se dohromady už v roce 1987. Jsou tedy starší, než by si většina lidí myslela. Debut Incunabula totiž vyšel až v roce 1993, přestože už předtím vydali pod jménem M.Y.S.L.B. singl Cavity Job. Poté, co poslali demo, se objevili na kompilaci Warp Records s názvem Artificial Intelligence.

Právě tento první kontakt s Warp Records byl pro Autechre klíčový — přestože Warp bylo již tenkrát považováno za kvalitní vydavatelství, jejich vzájemná spolupráce s Autechre je zpětně důležitá i naopak pro Warp díky tomu, že Autechre nezklamali a i přes svůj výrazně proměnlivý styl si zachovali originální zvuk a dlouhou dobu to byli právě oni, kdo definoval abstraktní techno a IDM.

Narozdíl od toho, kolik vybavení mají nashromážděného dnes, na začátku pracovali převážně s jedním samplerem a automatickými bicími. Soustředili se na manipulaci se zvukem, stejně tak na živé performance, které se snažili zlepšovat.

Druhé album Amber z roku 1994 bylo přesto více ambientní a stejně jako debut se umístilo na předních příčkách britských hitparád. Kontury jejich hudby se začaly rozmazávat, hrany obrušovat. Sami ho přirovnávají ke ztracenému horizontu moře.

Po něm vydali protestní Anti EP podporující vlnu odporu proti tehdy nově zavedenému zákonu proti raveparties. To bylo poprvé a naposled, co se Autechre nějak politicky vyjádřili. Jejich hudba předtím i potom vytváří vlastní vesmír, který má naprosto odlišné fyzikální zákony, v jejichž středobodu je studie zvuku.

Po pár EP (např. temném Anvil Vapre) a turné s LFO vydali třetí album Tri Repetae, které je jemně odosobněné a více než starými syntezátory je prostoupeno syntetickými kovovými zvuky a znepokojující atmosférou. Album si každopádně zamilovalo nemálo hudebních kritiků a magazín The Wire ho nominoval mezi to nejlepší za rok 1995.

V roce 1997 vydali několik dalších EP (We R Are Why, Cichlisuite a Envane) a další dlouhohrající album Chiastic Slide. Výraznější je ale jejich EP5, na kterém vytříbili charakteristické rysy svého zvuku a zároveň přinesli mnoho inovativních a rozmanitých prvků, kombinujících analogové a digitální vybavení (které nejradši využívají přesně naopak) a přiklonili se více k abstrakci na úkor jejich počátečních vlivů techna. Spolu s tvrdším EP7 je považováno za jedno z nejvlivnějších nahrávek IDM a click´n´cuts.

Po přelomu milénia Autechre pokračovali ve své zálibě překvapovat posluchače a vydali album Confield. Skladby mají bohatou strukturu. Nevydrží na jednom místě a míhají se jako krajina za oknem auta, chvilku odpočívají, aby se zase rozjely jinam zběsilým rytmem, hlavně dál od EDM, ze které dříve vycházely. Podobně je to i na dalším albu Draft 7.30. U EP Grantz Graf se naopak vrací zpátky k taneční elektronice a k titulní skladbě byl vytvořen jeden z jejich nejslavnějších videoklipů od Alexe Rutteforda (který se podílel na Vetřelci 3) s proměnlivými 3D objekty, dokonale sesynchronizovanými s hudbou. Album Untitled z roku 2005 přitvrdilo v beatech a industriálním zvuku hardcore electra, které střídá jemnější pasáže a zastřené melodie.

Jejich předposlední deska Quaristice, vydaná loni u příležitosti dvacátých narozenin vydalavetsltví Warp, už není tak přelomová jako jejich dřívější počiny, přece jen už nejsou devadesátá léta a IDM a jemu podobné styly vytlačují nové. Autechre se od nich na tomto albu drží spíše stranou a víc čerpají sami ze sebe. Zvukové vrstvy ucho stále odkrývá s radostí, i když se jejich hudba stává čím dál méně identifikovatelná. Zajímavé je, že na této desce jsou na jejich měřítka poměrně krátké tracky, zato je jich více.

Jejich hudba občas působí napůl jako zvukové efekty k futuristickému sci-fi filmu z prostředí továren nebo dokumentu o mořské mikroflóře. Pohrávají si s prostorem — některé zvuky zní jako z dálky či hloubky, jiné působí až fyzicky přítomné. Zkrátka zní trojrozměrně. I recenze na jejich hudbu jsou plné popsaných obrazů, tvarů a vizí.

Hudba Autechre podněcuje fantazii díky pečlivě vystavěné atmosféře. Působí uceleným dojmem a zároveň je proměnlivá, její struktura proniká do našeho nevědomí a dotýká se obrazů a asociací, které máme zakořeněné někde hluboko z horečnatých snů a možná, že i těch drogových zážitků. Střídá nervní, subtilní rytmické beaty s měkkými, ambientními mezihrami.

Přestože prý jeden český promotér tvrdí, že mají kladný vztah ke drogám a autor videoklipu ke Grantz Graf se při tvorbě inspiroval svým zážitkem z požití LSD, jejich hudba je matematicky přesná. I přes výše popsané metamorfózy mi přijde, jakoby vycházela z přírodních věd a zákonů, které přetavuje do hudební produkce.

Stejně tak to dělá například Carsten Nikolai neboli Alva Noto. I on využívá, i když v mnohem větší míře, abstraktní vizualizaci zvuků. Tak jako tak, nechávají posluchačům absolutní svobodu a možnost interpretace jak jejich hudby, tak názvu — každý ho podle nich může vyslovovat, jak se mu zlíbí.

Spolupracovali například s Fenneszem, Mika Vainiem (Pan Sonic) či Zoviet France, občas vysílají vlastní rádiový pořad na manchesterské stanici Kiss a spolupracovali na festivalu All Tomorrow´s Parties, kterému byli roku 2003 kurátory.

Letos jim vychází nové album Oversteps, jako vždy plné anglických novotvarů a slovních hříček (ilanders, qpreo), co se názvů týče. Oficiálně vyjde 22. března ve Spojeném království a o den později v USA. V rámci dvouměsíčního evropského turné se 31. března po několikaleté pauze zastaví i u nás, konkrétně v Brně v klubu Fléda.

Internetové stránky:

Profil Myspace: http://www.myspace.com/myslb

Stránky Autechre: http://www.autechre.info/